< Tilbake til oversikten

Alt har stoppet opp

grønnsak sa for siden:

Jeg har fulgt ketolysekuren i 9 uker nå. På mange måter har det gått veldig bra ettersom jeg de 7 første ukene gikk ned 13 kilo.

Problemet er at jeg nå har opplevd en bråstans. Alt så normalt ut, men plutselig de to siste ukene har vekta stått stille. Jeg spiser akkurat som før og stripsene viser at jeg er i ketose fortsatt.

Jeg har forøvrig vært veldig disiplinert og ikke gått på en eneste smell disse 9 ukene så jeg skjønner ikke hva som skjer.
Skjønner dere?

TigerTove sa for siden:

Først gratulerer med strålende nedgang!

Såvidt jeg har skjønt (jeg driver ikke med ketolyse selv, og er ikke i første rekke opptatt av vektnedgang) er det helt normalt av kroppen trenger en pause etter mange tapte kg. Den må rett og slett "hente seg inn" igjen.

Avhengig av hvor mange kg du vil ha av kan det hende at du nærmer deg normalvekt, da vil det naturlig nok gå saktere. Dessuten er det ikke sikkert at kroppen er enig med deg i "idealvekta" du har satt ;)

Men ikke fortvil, fortsett med det du driver med, det er ingen grunn til å endre noe før du har hatt stillstand min 4 uker.

Lykke til :)

sjuggerpløm sa for siden:

Du har antakelig kommet til et vektplatå. Vekten stabiliseres. Hang in there, så skal du se at det begynner å gå nedover igjen. Veldig vanlig å ha slike platåer, hvor det stopper omtrent helt opp, og det kan holde seg slik lenge, før man plutselig begynner å gå nedover igjen ja.
Flott å ha gått ned 13 kg da!

Nerthus sa for siden:

Helt vanlig, fortsett slik du har gjort! 13 kg er helt fantastisk (misunnelig) - dette går så det suser! IKKE fall for fristelsen til å spise mindre nå da... kroppen din trenger næringen du gir den!

Thomasina sa for siden:

Har du tatt målene dine?
Ofte er kanskje vekten litt det samme, men proporsjonerer kroppen seg litt på nytt!

Jeg har fant at målene på midtje og hofter har gått ned, selv om vekten ikke gjorde det!

Ikke gi opp! Kroppen er ikke en robot, og du kanikke alltid styre den som du vil.
Hvis du er kvinne, da kan hormonene spille en rolle. sammen med alle avfal stoffer kommer det også hormoner ut fra fettet, som kan styre litt med hormonbalansen og kaste inn trøbbel her.. Bare gi det litt tid og stå på!

Engledans sa for siden:

Ikke gi opp.Jeg er i samme situasjon, jegstoppa etter 8 kilo, og har stått stille siden mai.Jeg har ikke hatt en eneste sprekk og er og disiplinert, men kroppen styrer dette selv, så bare fortsett med den gode jobben du gjør.Jeg har starta med udos og cocosa for å få igang nedgangen igjen, nå har det stått stille lenge nok.Men i stopp tiden, har jeg minka mye i cm da.

grønnsak sa for siden:

Så oppsummert tenker dere altså at det er vanlig med slike "platåfaser"?
I såfall, betyr det at jeg kan forvente at vekta plutselig begynner å gå ned igjen? Har dere opplevd dette selv? Altså at vekta begynner å rase ned igjen sånn uten videre? Jeg bare lurer :)
Jeg er forøvrig mann:)

Engledans sa for siden:

Ah...du er mann. Da er det vel mer vanlig å gå jevnt ned. Kansje vi kan få en mann inn på banen og svare? Jeg har ikke anelse om det er platåer hos menn.

nellie sa for siden:

Mannfolk opplever nok platåer de også:)

ketoseprinsen sa for siden:

Det første jeg hadde gjort hvis jeg møtte veggen hadde vært å trene mer, doble treningsmengden på en klok måte. Jevn jogging som gradvis stiger, manuelle øvelser som armhevninger og situps, knebøy HVIS du orker det(uten vekter). Bare pass på å gi deg når du får den svimmelheten, pulsen kan få lov til å være sliten tho :D

kroi sa for siden:

Jeg er kursleder i ketolyse, og i mitt kursmateriale står det ganske klart at vi alle må huske å redusere matmengden etter hvert som vi går ned i vekt. 13 kg mindre kroppsvekt gir et redusert energibehov på ca 280 kcal pr. døgn. Regn gjerne ut ditt kcal-behov (21 kcal pr kg kroppsvekt) og se på hva du spiser i løpet av et døgn (f.eks med diett.no), da vil du få en god indikasjon på om du spiser for mye for din nåværende vekt.

Hvis du nærmer deg normalvekt vil det være naturlig at vekttapet stopper litt opp.

Stress kan også påvirke prosessen.

Lykke til!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.