Lurer på om det er noen som kjenner til spillet Minecraft? Etter som jeg forstår er det et betal-spill på nettet. Spørsmålet er om det er et spill som egner seg for 10 år gamle gutter? Er det voldelig feks? Min sønn ønsker seg dette veldig, påstår at det handler om konstruksjon ( dog pluss noe zombie- greier...). "Alle andre får lov" selvfølgelig... :cool:Jeg er litt skeptisk, har ikke funnet noe aldersgrense på spillet noe sted. Noen som har erfaring eller tanker rundt dette? :)
Mine barn på 11 og 17 spiller også dette.....Nei, ikke voldelig....og dessuten ikke så bra grafikk så ingenting blir for detaljert liksom.....
Det handler om å konstruere ja.....
Ville ikke vært redd for å la ham spille Minecraft nei...
Min sønn på 14 spiller også Minecraft og ja - Lego er en god betegnelse.
Ellers så fenget trådnavnet meg. For jeg er en mor som til tider er frustert over barnas tidsbruk på data. Særlig nå i sommerferien på dager med dårlig vær, synes jeg det blir mye data. Jeg maser og setter grenser, men det blir ikke hyggelig stemning av det.
Dattern min på 11 er stort sett på MSN og på MSP, det er ok for en stund.
Men, sønnen på 14 er veldig fokusert på spilling, og i stor grad skytespill. JEg synes det blir ensporet og snevert, og prøver å oppmuntre han til å lære seg Office-programmene etc.
Dette er en kilde til stadige diskusjoner hos oss. Jeg har erfart at klare regler for bruk av data, gir best forutsigbarhet og dermed ferre diskusjoner.
Hvordan løser dere dette ? Vil gjerne høre innspill og gode råd her, har inntrykk av at flere foreldre er frustrert over lange sommerferier og databruk.
Tror du virkelig en 14åring vil forsake spilling som er gøy til fordel for noe så gørrkjedelig som office? Som en del av skolearbeid som jeg forstår innebærer mye data nå (jeg er så gammel at vi knapt hadde datalabb på skolen :p), kan det jo gå an. Men å sitte å fikle utenom med mindre man har interesse, blir bare drepen.
Så lenge du har satt regler for hvor mye tid som brukes (realistiske grenser som dere er enig i) og han ikke spiller spill han faktisk ikke har lov til å kjøpe ennå ser jeg ikke helt problemet. Folk som blir voldelige av skytespill har problemer i utgangspunktet, det er faktisk forsket på.
Greit, jeg er en ivrig gamer selv ennå, og jeg liker ikke skytespill. Men i mange tilfeller er spill faktisk en kilde til lærdom. Øye-hånd koordinasjon, engelsk, problemløsing, for å nevne noe.
Og data er vel bedre enn å sløve foran tv'en, da gjør de jo noe aktivt og bruker huet istedenfor å bare sitte der. Har opplevd flere ganger at folk er så bekymret for at jeg/poden sitter mye på data, men at de selv sitter hele kvelden og ser på tv er lissom helt greit.. uansett hvor voldelig eller hjernedødt det måtte være.
Du, jeg er veldig enig med deg. Gaming er ikke så negativt (med mindre de spiller de spillene der folk stort sett forbanner hverandre som normal kommunikasjon da :rolleyes:)
Vil også legge til at en også kan oppleve en form for mestring og sosialisering. Vet at flere med asberger spiller wow f.eks.
Minecraft er utrolig genialt. Det er ikke voldelig annet enn at man dreper zombier eller creepers av og til, men det er ikke noe blod, og man finner ikke zombies om man ikke er ute om natten eller under jorden.
Jeg hadde det morro med å lage meg rekkehus og berg-og-dal-bane.
Utrolig at et slikt spill fungerer så godt og er så interessant som det er :D
Sånn til ettertanke, gamle leker, regler og eventyr var jo ikke akkurat uskyldige..
hva med cowboy og indianer hvor man bandt noen til et tre og lot som man skøt dem? Bro bro brille er jo ikke så uskyldig med linjene døden skal du lide og den som kommer aller sist skal i den sorte gryte.
For ikke å snakke om eventyret om de 7 geitekillingene som ulven hadde spist levende så geitemoren spratt opp buken til ulven for å redde killingene sine.. Og det meste av brødrene Grim var vel heller ikke fritt for blod og drap :p
For ikke snakke om alle disse eventyrene hvor den beilern som tapte ble pisket og sårene på ryggen ble strødd på med salt!?
Eller alle dem som fikk hodet hugget av?
Jeg hadde en 8platers cdpakke med norske eventyr jeg alltid spilte for ungene når vi var på ferie. Eventyrene var makabre!! Halshugging, tortur, pisking, avbiting av fingre, hode tredd på staur etc etc. ungene mine som da var begynt å spille dataspill sa at det var mye værre å høre på disse eventyra enn å spille spill..
Hva med noe mer utfordrende som programmering f.eks? eller grafikkbehandling? Daa kan han lage spill selv i framtida.
Eller Askeladden som skjærer seg opp, ogg troll som eksploderer osv?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.