Jeg bor midt i sentrum, på ett mindre sted hvor alle kjenner alle..
Det er store vinduer ut mot veien, og lyskilden min er fra 9 firkanter i taket som lyser opp hele stuen.. Har 6 spotlighter som er koplet 3 og 3, men de lyser kun opp veggen.. sikkert beregnet på malerier :p
Dette har vært en fjong bolig i sin tid, men den er delvis tilpasset møtevirksomhet.
Når jeg har på de 9 i taket, og har gardinene fra, OG det er mørkt ute, så føler jeg at alle kan se rett inn! liker ikke Hvis jeg har åpnet det ene vinduet, kan jeg se meg selv når jeg kommer fra kjøkkenet og går inn til sofaen, og føler jo derfor at de ute kan se meg like godt.
Drømmen er å bo sentralt, men ikke akurat der hvor alle ferdes. Kunne tenkt meg en liten skjermet hage også, en koselig uteplass, gjerne med tak over så man kan nyte en regnværsdag også.
Hvordan er det der DU bor?
Bor du i en storby med innsyn, eller fredelig på landet?
Ps, har ønsket meg en kjekk lampe til jul, slik at jeg skal slippe å ha på alle 9 i taket hele tiden.. ;)
Det hørtes ikke noe greit ut med så mye innsyn.. Vi bor på landet, nesten ved sjøen. Har et båtopplag rundt eiendommen, men nå om sommeren er det ingen båter der så det er bare en åpen plass. Vi har ingen naboer som kan titte inn ,så det er deilig. Vi bor innerst i en blindvei, så ingen biler kjører her heller, bare en sykkelsti :)
tjaaa...bor i en nordnorsk by da, ikke verdens navle. Utenfor sentrumsområdet. I enebolig. Har lang innkjørsel og bor liksom "på toppen" i forhold til alle de andre. Om sommeren er det ganske greit. Store busker som danner vegger på alle sider sånn at jeg lever i min egen lille verden. Om vinteren føler jeg derimot at alle naboene ser hva vi holder på med både utendørs og innendørs. Derfor har jeg alltid persiennene nede :p
Jeg bor fredelig midt i byen! ;) Altså. Supersentralt på østkanten av Oslo, men i et stille område, i en gammel bygård, med vinduer ut mot bakgården. Jeg bor i første etasje, og har da naturligvis frosting på vinduene.
Jeg bor veldig sentralt og har bygårder vis a vis meg. Stueveggen dekkes nesten helt av et vinduskarnapp som går fra under kneet og opp. Det er ganske fint, men litt for mye åpenhet for meg - jeg liker å ha litt hulefølelse ... Jeg har selvsagt gardiner da, hvite rullegardiner som skjermer for sollys om dagen og for innsyn om kvelden. På andre siden av leiligheten ligger en korridor, og jeg har naboer på begge sider og over og under. Ganske mye liv og røre nedenfor på gata av mennesker og biler ... Jeg ønsker meg egentlig et frittstående hus uten naboer og gjenboere. Vil ut av byen etterhvert! :ja:
Jeg bor på en liten øy, bor nesten ikke mennesker her... men jeg har naboer bak oss og på den siden av huset uten vindu. Foran oss er en stor åker og sjøen. Så her må de gå på verandaen vår for å se inn i stua. Vi har persienner, men bruker bare å ha nede i det vinduet som er bak sofaen jeg sitter mest i, liker ikke å ikke ha kontroll bak meg.
Jeg bor veldig sentralt, men i en blindvei. Nærmeste naboer er knappe 50 meter unna, men de er liksom BAK huset hvor vi har inngang og ikke noe annet spennende. Så vi har ikke innsyn og derfor ikke gardiner. Hagen er også helt skjermet. Vi har enorm utsikt og ser alle rundt oss, men de ser likevel ikke opp til oss. Bildene mine som ligger under Sommerbilder viser noe av det jeg prøver beskrive.
Småbruk som ligger med 20 min avstand fra ikke mindre enn 3 byer, like ved europaveien, men likevel i skogen. Hele 4 andre bebodde hus på i overkant av 2km vei, og nærmeste nabo er et sommerhus.
Ca samme beliggenhet som Photobscura, sentralt oslo østkant - men jeg er noen etasjer opp, og har ikke innsyn fra gate eller bakgård. For meg er "ikke første etasje eller underetasje" et krav for ethvert bosted, siden jeg er lammende redd for edderkopper og andre småkryp som det gjerne er færre av oppe i høyden. :o
Jeg bor i et boligfelt i Lillestrøm, ett minutt fra sentrum. Bor i 2. etasje i en tomannsbolig fra 50-tallet, og har 1,20 x 1,20 vinduer i alle rom. Har sikkert innsyn, men jeg regner med at ingen er så interessert i hva som foregår oppe hos meg... :o Jeg bruker persienner for solen, og de kan jeg også vri slik at jeg kan se ut, men naboen kan ikke se inn.
Lava, har du ikke persienner, lameller eller gardiner? Kanskje det passer med ståsj (vet ikke hvordan det skrives) hos deg?
Vi bor midt på et ganske stort boligområde like ved et stort sykehus :rolleyes: Ganske sentrale strøk for å si det sånn.
Har trepersienner på stuevinduene, for kommer du gående bortover her om kvelden, så kan du se rett inn. Føles litt som å bo i et butikkvindu faktisk. Persiennene er derfor alltid nede, men på dagtid blender jeg ikke helt, for å få inn litt lys.
1 oktober flytter vi litt mer landlig, og ser veldig frem til det. Da blir vi boende ved en vei, men vinduene er plassert slik, at det er kjøkkensiden ut mot veien, og det er vanskelig å kunne se noe inn. Ut mot stua er det ingen som ser, for der er hagen vår, og med noen diiiiiiigre grantrær i og rundt tomta.
Skal bliiii så godt :D
Bor i en tomannsbolig, den første i rekken så alle kjører forbi oss for å komme til sitt. Heldigvis blindvei så de som ER her BOR her, ja for det meste. Ganske enkelt for folkå se inn men hagen er skjermet. Dersom jeg føler at jeg trenger privatliv kan jeg trekke ned rullegardinene ellergå opp i andre etasjen. Vi har en liten oppblåsbar boblebad på terrassen ognår vi sitterder så legger ikke folk merke til oss (heldigvis).Vi blir sittende så lavt at vi føler at vi har litt privatliv..Men klart,hadde karet vært på den andresiden av huset hadde vi hatt enda mer privatliv (og lengre vei å komme dit).
Jeg bor i en mindre by i nord-norge, ca 10 min fra sentrum. Bor i enebolig i et (foreløpig) rolig nabolag under oppbygging:) Vi hadde litt innsyn, spesielt av folk som gikk tur forbi her. Det løste vi med et stakittgjerde.
Bor i leilighet midt i sentrum på gateplan, men det er heldigvis en rolig del av byen.
Her kan alle som går forbi se inn, så har persienner/rullegardin i alle vindu...
Vokste opp "på landet" og nabohusene lå et stykke fra vårt hus, så det var litt av en forandring å flytte midt i byen.
Tar meg 7 min å gå til jobb, og så lenge jeg ikke har barn passer dette meg ypperlig. Men kommer til å flytte litt mer landlig etterhvert...
Veldig kjekt å lese om hvordan andre bor - takk for nok en flott tråd Lava :)
Høy førsteetasje så ingen som går forbi har noe særlig innsyn, men er jo noen blokker på hver side av vår blokk som ser inn. Og for tiden er det et stilas rett utenfor soveromsvinduet(for øyeblikket uten gardin) som startere å jobbe klokka 7 om morningen. Kan ikke si jeg bryr meg om folk ser meg, da kunne man jo ikke vært blandt mennesker :)
Før bodde jeg i sokkel i trondheim med vindu på gateplan og om jeg hadde vinduet åpent kveldstid torsdag-lørdag dukket det jevnlig opp fulle folk som lurte på hva som skjedde i stua. Samt at det var umulig å ha potteplanter i vinduet da folk stjal disse :/ Det ble litt for mye innsyn for min del :P
jeg leier 1 etg på et stort hus. har veranda bak huset som er ganske skjermet, men har en barneskole med 350 elever forsiden, så hvis jeg hadde begynt å valse rundt naken her så er det mange barn som hadde blitt lange i maska :D lekeplassen for 1.-4. trinn er utenfor vinduene mine :rolleyes:
Har 9 mål tomt, huset ligger øverst i hjørnet på tomta med skog og jorder inntil. Har også litt skog på tomta, samt 3 mål med plen. Er tilsammen 6 bygninger her, så vi føler oss greit skjermet :p Fra fremsiden av huset, inngangspartiet, ser vi ned til 2-3 nabohus. Har åpen stue/kjøkken løsning, med 10 store vinduer som slipper inn mye lys, kun jorder og skog utenfor. Noe dritt å vaske dog, de er delt i 4, så bare i denne delen av huset blir det 40 vindusruter å vaske :o
Har 5 km til nærmeste tettsted med butikk, 20 min til Gjøvik og 1.5 time ca til Gardemoen.
Stortrives!
Ja jeg er også født og oppvokst i dette huset. Vi kjøpte det for 13 år siden av foreldrene mine.. Vi har 2 mål tomt med plen, blomster, busker og trær. Også har jeg 3 min og gå til jobb :) Kan ikke bli bedre :)
Bur på gard rett ved siden av ein "hovudvei" til den nærmaste bittelille bygda. Så det er desverre ein del trafikk rett forbi huset vårt, i tillegg til ein usannsynleg stor mengde syklistar. Skal bygge garasje som kjem til å skjerme ein del av innsynet til stova. Og når me i tillegg får ordna hagen (les: grodd hekken litt høgare) trur eg det kjem til å bli flott her :)
Persienner får man kjøpt ganske billig på Jysk, de kan dras opp om dagen, evt justeres for å hindre sollys inn og slippes ned om kvelden. Vi har lite innsyn hos oss, og vi har et stort lønnetre i hagen. Bruker gardiner til vinduene i stua, litt tykkere om vinteren og vanligvis tynne om sommeren. Men i år fikk vi oss katt, og jeg ville ikke ha gardinene ødelagt, derfor har vi de tykke lyse hengende fortsatt. Om høsten bruker jeg å henge opp noen i mørk rødlilla som slipper lyset gjennom, liker å ha dem hengende til over jul. Har enda ikke bestemt meg for om jeg skal henge dem opp i år.. Gardinene henger mest til pynt, de trekkes bare for når sola står rett på. Føler det blir for tett og innestengt å ha dem trukket for.
Hvis det er store vinduer i en moderne leilighet, kan det bli ganske stilig med persienner. De er mer fleksible i forhold til lys og innsyn enn gardiner.
Vi bor rimelig fredelig på landet. I et lite hus på 2,5 mål tomt, stor og skjermet plen. Har vei 50 meter fra huset, men hagen er på baksiden og vi merker trafikken lite. Har fem naboer hvorav tokan se inn stuevinduet vårt, men de får ikke med seg noe da avstanden er for stor. Da må de i så fall bruke kikkert.. ;)
Bor landlig i ei lita bygd. Har naboer rundt omkring, men de kan ikke se inn til oss :)
Vi bor nært sjøen, og har flott utsikt til midnattsola om sommerer og nordlyset på vinteren :)
Å, vi er så velsignet. Vi flytta fra byen for litt over ett år siden. Da bodde vi omtrent som deg, Lava. Vi trivdes overhodet ikke. Etter mye om og men ble endelig drømmehuset vårt.
Nå bor vi i vakre Godøy ved Saltstraumen. Fiiiineste, laaaange fjæra på nedsiden av huset. Ikke for nært slik at ungene løper dit uten tilsyn, men med en koselig traktorvei på ca 300 meter.
På andre siden av hovedveien kan vi følge en utrolig flott natursti i mange retninger på hele øya. Utsikten på toppen er fantastisk og ved det gamle vannbassenget myldrer det av øyenstikkere som jo er så fine og se på og ørreten spretter. Jeg elsker det!
Selve huset er også perfekt.
Enebolig på en knaus, lite innsyn og god plass for en familie på 4. 265 kvm over 2 etasjer.
Stor hage har vi også, hvor samboeren min nettopp har planta et plommetre og et morelltre til oss. Spennende!
skravle, skravle
Blir litt ivrig når det snakkes om slike ting gitt. :p
Vi bor i enebolig i tettbygd strøk, men har ikke store problemer med innsyn fra naber, men vi har en trafikkert vei forbi tomta. På sommeren er vi så beskyttet av en høy og tett hekk langs tomta/veien utenfor terrassen at det er uproblematisk med innsyn fra veien. Så i går ettermiddag nøt jeg det herlige været her ute i bare BH og truse, og plutselig kom det uanmeldt besøk! Pinlig! Hehe jeg måtte jo bare unnskylde meg at jeg var uanstendig kledd, og fikk på meg klærne i en fart! Ellers har vi litt innsyn fra veien inn i spisestua, men her har vi en lampe i vinduet som tar av mye for innsynet inn. Lyset i vinduet gjør det ikke så lett for andre å kikke inn i rommet. Kanskje en idé for deg også?
Hjemmet vårt i Norge ligger ca 100 m fra vei, men veldig skjermet med stor terasse på baksiden. Har ca 3 mål tomt, noe "vilt", resten plen-grönnnsaksbed-blomster ;)
I Sverige har vi ei gammal stuga som opprinnelig er bygd i 1870! Kjök, bad og spisestue er pusset opp, og nå er det stua som det jobbes med. Stugan ligger midt i skogen, men bare 10 min unna Säffle sentrum. Og vi har egen vei ned til badestranda, 5 min med sykkel :D
Vi bor i høy førsteetasje i ei lavblokk i en av Oslos drabantbyer. Kjøkken og soverom er ut mot "veien", så her kan folk se inn dersom de vil, men det er likevel såpass høyt at det ikke er "direkte" innsyn. Blokka vår er på nederste rekke, så stua og balkongen vender ut mot en cricketbane og en skogrekke med masse ekorn. Siden vi ikke har gjenboere og er så heldige å bo i den leiligheten som ikke har tilstøtende balkong til vår, så føler at vi har litt skjerming fra naboene selv om man bor tett på i blokk :)
Vi bor på landet.Ved en vei, med spredt bebyggelse. ikke innsyn på 2 sider, innsyn fra veien på 2 sider, hvis noen kjører forbi, eller går tur på veien. Er ikke så ofte noen går da, men kjører litt biler. Det er et kjempestort vindu på stua, rett ved veien, så har tynne heldekkende gardiner i tillegg til vanlige gardiner, liker ikke å bli beglodd.Vi er jo "de nye" i grenda, så det er maaange saktekjørere her som glaner. Det er en stor andel gamle folk som bor her, og de er nyskjerrige.Kommer til å kjøpe meg sånne trepersienner etterhvert.
Vi bor innerst i et rolig boligfelt og denne delen av feltet er fra den gangen tomtene var ganske store og fra da husene ble plassert med ganske god avstand. Vi har ingen som kan kikke inn i noen vinduer bortsett fra en nabo som, hvis han anstrenger seg litt, kan få et glimt inn av takvinduene vi har på kjøkkenet.
Jeg setter stor pris på at vi bor skjermet og at vi har to store uteplasser som kan benyttes fra tidlig vår til sen høst.
Bor i 2 etasje i en gammel villa fra 1930.. Har ca 100 kvm med tre soverom.. STOOR hage med frukttrær og bærbusker, og det er 10 min gange opp til sentrum.. Bor i en liten by ca 1 time fra Oslo ;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.