< Tilbake til oversikten

Er litt skeptisk til lavkarbohusets brød

Nalle sa for siden:

Det er jo så godt! Men er det virkelig så lite karbo i det som det står på posen(1,9 på 100 g)?
For her i norge hvertfall, så sies det at hvetegluten inneholder 20 g karbo pr 100 g. På brødposen så står det at den inneholder 37 % hvetegluten. Hvis det er av melblandingen, vil det si at bare denne ene ingrediensen har 27 karber. Men det ser egentlig ut som om det er 37 % av hele brødet og det vil si 44 g karber. Bare denne ene ingrediensen, gjør at brødet har mange ganger mer karbo enn det står på posen. Når brødet veier 600 g vil det si at pr 100 g så er bare hvetegluten alene 4.5-7 karber.

Håper noen har en annen god forklaring. For dette brødet gjør livet på ketolyse såååå mye enklere.

Mortil1 sa for siden:

Send de en mail med dette regnestykket og spør? Kanskje de er feilmerket, og er 1,9 karber pr skrive istedet?

marjusen sa for siden:

Bumper denne og håper på svar

Nerthus sa for siden:

Send en pm til medlem jvsandem her inne, han driver med lavkarbohuset :)

Kanutten sa for siden:

Jeg er enig... Dette henger ikke på greip.

halkatlala sa for siden:

noen som har funnet ut av det? jeg begynte å stusse jeg også, nå.
men i dag fikk jeg tak i et annet lavkarbobrød fra funksjonell mat som ikke inneholder hvetegluten. 1 karb per 40 g

Bønna200 sa for siden:

Bra noen er våkne her... Har ikke tenkt på å regne ut engang. Dette hørtes rart ut.

Olive Oil sa for siden:

Ingen som har funnet ut av dette? Hadde planer om å bestille meg noen poser, men venter til dette er oppklart.

jvsandem sa for siden:

Hei

Så ikke denne før nå.

Jeg er heller ikke ekspert på dette med karber osv, så jeg sendte en mail til produsenten i Tyskland, og fikk til svar at det som står på posen er det korrekte. Brødet er testet hos IGV Institut für Getreideverarbeitung GmbH, på norsk noe ala Institutt for kornbearbeidelse AS. Det er blandt annet et laboratorium der slikt analyseres. Jeg har lagt opp prøverapporten på min egen webserver, så det er bare å laste den ned for de som vil lese.

Mvh
Jon Sandem

Kanutten sa for siden:

Slik jeg leser dette vedlegget er ikke karbene til gluten tatt med. Hvis det er gluten det er 33 gram av pr 100 gram. (crude protein). Men hvis all cruden er splittet opp i ymse deler må vel crude protein være rent protein og ikke gluten? En oversettelsesfeil med andre ord?

Olive Oil sa for siden:

I følge google translate (ja, jeg vet..:rolleyes:) er crude protein råoljeprotein. Vil det da si at det ikke er glutenmel i dette brødet i det hele tatt?

jvsandem sa for siden:

Gluten består som alt annet av forskjellige næringsstoffer, protein, fett og karber. I en slik analyse er ikke de forskjellige ingrediensene spesifisert, kun næringsinnholdet.

Gluten er ikke et næringsstoff, gluten er et næringsmiddel. Det tyske glutenmelet jeg har stående har følgende næringsinnhold:
Energi: 365 kcal
Protein: 80 g
Karbohydrat: 8 g
Fett: 2 g

Ikke vet jeg hvorfor det er forskjell på karbohydratinnholdet her i forhold til det norske glutenmelet, men så gjennomregulert som Tyskland er på slike ting kan jeg ikke tenke meg at det ikke stemmer.

Sweetie73 sa for siden:

Hei!

Jeg kjøpte dette brødet på helsekost i går UTEN å sjekke innholdsfortegnelsen. Da jeg så det var hvetegluten i det tenkte jeg at det var det, prøver ut kost fritt for hvete og gluten. Men las denne nå og lurer på om det likevel er glutenfritt? Eller misforstår jeg (ønsketenkning, altså!)

marjusen sa for siden:

Dette brødet er ikke glutenfritt nei. En del gluten i det og

Sweetie73 sa for siden:

Det var det jeg tenkte meg, ja.... bomkjøp, altså!
Men takk for svar! :)

Benzo sa for siden:

Kjøpte denne bakemixen i dag og det står 4,40 gram karbohydrater per 100g.

jvsandem sa for siden:

Hei. Da har du kjøpt den økologiske brødmiksen, den har litt mer karbohydrater enn Adams Lavkarbobrød.

Mvh
Jon Sandem
Lavkarbohuset Norge

Yonah sa for siden:

Jeg lurer på om hovedinnlegger her regnet 37% av vekten, eller 37 % av energien. Vanligvis er ingredienser oppgitt i energiprosent trodde jeg. Nå har jeg ikke regnet på det, men stemmer det bedre om det er snakk om energiprosent og ikke i gram?

Benzo sa for siden:

Ja, det står Lavkarbohusets lavkarbobrød. Uansett 4,40 g karbo per 100g er strålende i min bok, all den tid alle andre lavkarbobrød ser ut og smaker svamp. Dette brødet var veldig, veldig godt! :D

jvsandem sa for siden:

Nei, det er snakk om total vekt. Og det er sjekket med laboratoriet i Hamburg, karboinnholdet stemmer.

jvsandem sa for siden:

Det er dette brødet jeg foretrekker selv også. Dessverre gjør det at det er økologisk sitt til at det dessverre blir ganske dyrt.

Kanutten sa for siden:

Fortsett å regne du for jeg får ikke dette til å stemme, uansett hvor mye jeg regner. :p

Yonah sa for siden:

Jeg finner ikke ut av det totale kaloriinnhold pr 100g, vet du? For i såfall burde det være en smal sak og regne ut. Jeg vet heller ikke hvordan det skulle stemme med det karboinnholdet produsenten sier heller, det stemmer jo ikke det heller..

Benzo sa for siden:

Ok, så koster det litt, men jeg baserer ikke kostholdet mitt på å spise brød daglig. Det blir 4-6 skiver i uka, enten i helgen eller lunsj på jobb hvis jeg ikke gidder å lage noe annet, så da holder et slikt brød et par uker. Skjærer det i skiver med mellomleggspapir og slenger det i frysen. Derfor ser jeg ikke på prisen for et brød som faktisk smaker som høykarbobrød. :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.