Jeg var så dum at jeg hadde en utskeielse på lørdag. Sjekka om jeg var i ketose igjen på søndagskveld med stix og fikk mildt rosa utslag. I går på mandagskveld sjekket jeg igjen og hadde mørkerosa utslag. I dag sjekket jeg nå på formiddagen og hadde null utslag, men har ikke skeiet ut noe som helst. What to do? Jeg har drukket masse i dag, men uansett hvor mye jeg drikker skal jeg vel i det minste får lyserosa utslag hvis jeg er i ketose?
Får du utslag er du i ketose. Den mørke fargen betyr ikke at du er mer i ketose enn med lys farge. Utslag er utslag, men den mørke fargen er helst en indikasjon på at du har fått i deg for lite veske.
Det mest optimale resultatet får du om du måler på kvelden ca. 2 timer etter at du har spist.
Men om du hadde lest litt om dette, hadde du visst at ellers på døgnet er det for mange feilkilder til å kunne stole på resultatet og du hadde sluppet å lure på noe!;)
Feks kan det være at du har drukket så mye at urinen er for utvannet til at noen få, stakkars ketoner pr ml kan måles. Eller du har vært såpass aktiv at du har brukt opp alle ketonene til brennstoff, så det ikke er noe overskudd igjen som kan gi utslag på stiksen eller.....:)
Vet du, det beste er egentlig å ikke henge seg så mye opp i de stixene. Hvis du teller kh og sørger for at du spiser med riktig fordeling, spiser når du er sulten og stopper når du er mett, så vet du jo at du gjør det riktige.:)
Stixene sier bare noe om det som skjer i urinen din, ikke noe om hva som skjer i kroppen din. Man kan faktisk godt være i ketose uten å ha utslag på stix, hvis kroppen bruker opp alle ketonene til energi kommer det ikke noe i urinen. For en del er det faktisk slik at kroppen blir flinkere til å nyttegjøre seg ketoner etter hvert, og da kan det hende det ikke lenger blir noe utslag. :rolleyes:
Tror nok vi alle var litt opphengte i stixene i begynnelsen, da testet feks. jeg hver eneste dag, nå tester jeg i grunnen aldri lenger. Jeg vet veldig godt hvordan jeg må spise for at dette skal fungere, gjør det jeg skal, kjenner på at kroppen min har det bra, og ser vektnedgangen som kommer;)
Så ikke stress deg mer opp over de derre stixene du, bare gjør det du vet du skal, det er nå mitt råd!:p
Lag deg en egen tråd :) - det er vanskelig og si noe om den fordelingen som er optimal for deg når kostholdsfilosofien er "lavkarbo", som innbefatter kh-inntak fra 0-150 g pr dag:) Mer detaljer trengs altså, og for å unngå å kuppe ketoseprinsens tråd, kan du lage din egen om du ikke finner svar i tråden jeg linker til under her :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.