< Tilbake til oversikten

Næringsinnhold i Findus

ketto sa for siden:

Jeg stusser på utregningen på Findus No fuss classic burgers
[color=#06082c][/color]
Kan dette stemme???
[color=#06082c][/color]

Næringsinnhold per 100 gram er:

Erergi: 1040 kj/250 kcal
Protein: 18 gram
Karbohydrat: 0.1 gram
hvorav sukkerarter 0.1 gram
Fett 20 gram
Hvorav mettet fett 8.9 gram
Fiber: 1 gram
Natrium 0.4 gram
Tilsvarende salt 1 gram.

Dette er oppgitt til dette næringsinnholdet per stekte burger (som da må bli 125 gram):

Erergi: 860 kj/210 kcal
Protein: 21 gram
Karbohydrat: 0.4 gram
hvorav sukkerarter 0.1 gram
Fett 13 gram
Hvorav mettet fett 5.8 gram
Fiber: 0.7 gram
Natrium 0.5 gram
Tilsvarende salt 1.2 gram.

Nerthus sa for siden:

Hvilket produkt er dette? Og hva er du lurer på om kan stemme? Er det burger er det vel ikke usannsynlig med så lite kh innhold og såpass med fett? :)

marjusen sa for siden:

Ser riktig ut det?

TrillTrall sa for siden:

Jeg antar du stusser på at 100 g inneholder f.eks. 250 kcal mens 125 g inneholder 210? Ikke godt å si - send en mail til Findus og spør. :)

Man skulle jo tro at 125 g inneholdt ca. 312 kcal...

Kitt sa for siden:

Det var der jeg falt ut litt i hvert fall, men det er jo også forskjell på vann/fett innhold feks etter at ting har blitt stekt. Fikk liksom ikke dette til å stemme overens her.....:p

marjusen sa for siden:

Ser ut som dem mener at mye av fettet blir borte når dem stekes ja

Nerthus sa for siden:

Nerthus beklager raskt svar uten og først sette seg ordentlig inn i temaet ;)

marjusen sa for siden:

Hehe, flere av oss nerthus. Så meg blind på kh innholdet jeg :p

ketto sa for siden:

Jeg har sendt mail og fått svar:

Når det gjelder nærings innholdet i Classic Burger så kan jeg forstå at du stusser.

Begge utregningene er riktige.
Dette fordi når man steker en burger så blir det ca 25 % svinn, dette er helt normalt ,og vil skje i alle typer kjøttprodukter man steker.
Svinnet er vann og noe fett som vil bli igjen i pannen eller renne bort under grilling.
Derfor så vil en stekt burger innholde mindre kalorier, mere proteiner og mindre med fett.

Det vi si at den faktisk er sunnere enn den ustekte burgeren
Håper dette var et tilfredsstillende svar.

marjusen sa for siden:

Synd vi ikke kan steke bort karbene. Hehe. Fettet vil vi jo ha

ketto sa for siden:

Sa da at jeg var mest opptatt av hvordan 0,1 karbohydrater per 100 gram kan bli til 0,4 per 125 gram. Og fikk svar i dag:

Når det gjelder karbohydratinnholdet så gjelder det samme.
Fordi de stekte burgere bli mere komprimerte i og med at det er noe svinn av væske og fett så vil også karbohydratinnholdet øke litt.
Men det er likevel ingen stor økning , kh mengden er uansett nesten ubetydelig
[color=blue][/color]
Dette kunne stemme hvis det er snakk om prosent av innhold. Men ikke gram eller??? Har ikke svart på denne mailen. Ville spørre dere kloke hoder først ;)

Nerthus sa for siden:

Jøss, så bra svar da! Er det noen av oss som tenker på dette når vi lager burger selv mon tro?
Når jeg laget opp større porsjoner av skaldemans kjøttkaker pleide jeg og veie totaltvekta FØR og ETTER steking, men tok alltid utgangspunkt i samme næringsinnholdfordeling... good enough for me :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.