Det var der jeg falt ut litt i hvert fall, men det er jo også forskjell på vann/fett innhold feks etter at ting har blitt stekt. Fikk liksom ikke dette til å stemme overens her.....:p
Når det gjelder nærings innholdet i Classic Burger så kan jeg forstå at du stusser.
Begge utregningene er riktige.
Dette fordi når man steker en burger så blir det ca 25 % svinn, dette er helt normalt ,og vil skje i alle typer kjøttprodukter man steker.
Svinnet er vann og noe fett som vil bli igjen i pannen eller renne bort under grilling.
Derfor så vil en stekt burger innholde mindre kalorier, mere proteiner og mindre med fett.
Det vi si at den faktisk er sunnere enn den ustekte burgeren
Håper dette var et tilfredsstillende svar.
Sa da at jeg var mest opptatt av hvordan 0,1 karbohydrater per 100 gram kan bli til 0,4 per 125 gram. Og fikk svar i dag:
Når det gjelder karbohydratinnholdet så gjelder det samme.
Fordi de stekte burgere bli mere komprimerte i og med at det er noe svinn av væske og fett så vil også karbohydratinnholdet øke litt.
Men det er likevel ingen stor økning , kh mengden er uansett nesten ubetydelig
[color=blue][/color]
Dette kunne stemme hvis det er snakk om prosent av innhold. Men ikke gram eller??? Har ikke svart på denne mailen. Ville spørre dere kloke hoder først ;)
Jøss, så bra svar da! Er det noen av oss som tenker på dette når vi lager burger selv mon tro?
Når jeg laget opp større porsjoner av skaldemans kjøttkaker pleide jeg og veie totaltvekta FØR og ETTER steking, men tok alltid utgangspunkt i samme næringsinnholdfordeling... good enough for me :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.