< Tilbake til oversikten

Cupcakes – Ingrids Beste

|Ingrrid sa for siden:

Se bilder her!

Dette er seriøst de beste cupcaksene jeg noengang har lagd. De ble faktisk så gode at toppingen ble litt overflødig. Men jeg elsker topping, så jeg tok den på likevel, men lot et par stykker være uten.

Ingredienser (12 stk store):

Bunn:

100 gr kokkosmel
200 gr mandelmel
1/2 dl sukrin
4 store egg
200 gr smør
150 gr kremost/philadelphia
2 dl fløte
1 ts vaniljepulver
1,5 ts bakepulver
par dråper søtning (jeg brukte english toffee)
Topping:

250 g kremost/philadelphia
100 g smør
0,5 dl sukrin
1 ts vaniljepulver, evt frøene fra 2 vaniljestenger
noen dråper søtning (jeg brukte english toffee)

Fremgangsmåte:
Bland alle de tørre ingrediensene, og smelt smøret i en liten bolle. Ha kremosten i smøret mens det fortsatt er varmt og bland til en gjevn røre. Tilsett deretter eggene, fløten + flytende søtning, og ha det i det tørre. Start gjerne med litt mindre fløte og ha i mer om det trengs. Deigen skal bli akkurat så klissete at den er litt ekkel å ta i med henda.

Smør muffins-brettet (evt bruk muffinsformer), og fordel deigen i formene.

Stek på 180 grader i ca 35 minutter midt i ovnen. Begynner de å bli svidd på toppen så sett de ett hakk ned (jeg måtte gjøre det).

Muffinsene er lette å velte ut av formene, avkjøl dem på en rist.

Mens muffinsen steker kan du lage toppingen. Smelt smøret i en bolle og tilsett kremosten mens smøret er varmt. Rør godt med en gaffel og ha i resten av ingrediensene. Jeg hadde toppingen i en pose jeg klipte hull i for lettere å påføre toppingen.

Enjoy!!

marjusen sa for siden:

Hørtes gode ut. Regna 34 kh i hele røra (uten topping)

Bik sa for siden:

Må prøves. Min datter har snart bursdag. Skal lage de til da :):p

Mortil1 sa for siden:

Disse så veeeldig gode ut. Tror jaggu de må prøves ut til helgen?!

|Ingrrid sa for siden:

jeg skal faktisk lage enda flere i dag, dog med en liiiten vri ;)

rut311 sa for siden:

Laget akkurat litt topping, å fy flaaaaaate så godt og mektigt! Jeg laga bare 1/5 av oppskrifta, og med en halv teskje kakao i. Jeg bare vet ikke når jeg hadde en sånn tilfredsstillende opplevelse sist! haha

MartinaMaria sa for siden:

Gurimalla - disse var knallgode! :)

Benzo sa for siden:

Står i ovnen nu. Fin "deig" å jobbe med, jeg klarte å forme med hendene til små boller. Kunne vært interessant å bakt dem uten søtning også, som rundstykker. Det gjenstår å se på konsistensen. Kan ikke fordra soggy bakverk.

|Ingrrid sa for siden:

Blir kanskje litt for "fuktige" for rundstykker, men hadde vært gøy om du prøvde :)

Benzo sa for siden:

Når har jeg delt en i to, er fortsatt litt for varme, men det ser veldig bra ut. Mindre svampete enn mye annet jeg har bakt, så det lover bra.

Benzo sa for siden:

Hva slags mandelmel bruker du, avfettet eller bare malte mandler? Jeg bruker avfettet og det suger veldig mye væske. Jeg skal redusere på mandelmelet neste gang. De ble absolutt bra, men for kompakte. Ikke svampete, men veldig lite luftige.Tror de egner seg veldig godt til rundstykker.

|Ingrrid sa for siden:

Jeg skal ha linket til mandelmelet i selve oppskriften! Jeg har to typer, og brukte dette. Det fra Now foods er mye mørkere, ikke testet det enda. Er det avfettet eller ikke?

Benzo sa for siden:

Det du har linket til er ikke avfettet, det kom i hvert fall ikke frem i beskrivelsen. Jeg skal forsøke med finmalte mandler, resultatet blir nok ikke så kompakt da. :D

Tidl. medlem sa for siden:

Så kjempegodt ut! MÅ prøves.

Tror dere de blir gode med sjokoladebiter eller bær i?

Sykepleierstudine sa for siden:

Disse falt ikke i smak hos meg. Mulig jeg fikk feil mandelmel, for de ble altfor grove.

|Ingrrid sa for siden:

Det kan hende, jeg har et fra now-foods og, og det er mye grovere. Har ikke prøvd å bake med det enda, mend et er ganske stor forskjell på de to. Også det som hun over kommenterte, at det blir veldig tørt om det er avfettet, mine ble ikke tørre. Test melet jeg har linket til over, veldig bra :)

koko75 sa for siden:

Mangler kokkosmel, ellers skulle disse vært prøvd i morgen den dag. :) Får ta en ny iherb-runde. :)

|Ingrrid sa for siden:

Her er de med bær ;)

Mammarosa sa for siden:

Ser supergode ut! Er det bare jeg som får angst av at det er 300 kcal + pr muffins redd

marjusen sa for siden:

Om du får angst av kcal burde du sette deg bedre inn i lavkarboprinsippet,

Ser i signaturen din at du satser på lav karbo lav fett og med det du skriver over lavkalori. Dette høres virkelig ikke bra ut.

Synd at du pga uvitenhet kommer til å ødelegge deg selv. Sett deg inn i hva dette går ut på.

Albertina sa for siden:

Disse så fantastisk gode ut!! Bare synd jeg ikke tåler mandler og kokos! :p

Livet er urettferdig dere.. :lol:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.