Peppa Gris sa for siden:
Jeg klarer å spise ganske mange gram karbohydrater via grønnsaker, rømme, fløte o.l, men ikke nok. Hva annet kan jeg spise som er lov og som er bra, og som gir litt karbohydrater? :confused:
Peppa Gris sa for siden:
Jeg klarer å spise ganske mange gram karbohydrater via grønnsaker, rømme, fløte o.l, men ikke nok. Hva annet kan jeg spise som er lov og som er bra, og som gir litt karbohydrater? :confused:
FrkMarge sa for siden:
For de fleste av oss er det nok fett som er problemet og lite nok KH... Hvor mye får du i deg da? Det er jo ikke mye du skal spise før mu er langt over de 15 grammene.... Det er jo dette vi har kuttet ut....:confused::confused::confused: Kh finner du i alle typer korn, frø og nøtter, meieriprodukter grønnsaker og frukt. Og alt som er laget av dette.bente1 sa for siden:
Som helgekos kan du ha litt bær og nøtter.
Til hverdags bør du nok heller øke grønnsaksmengden - og spise variert med grønnsaker - for å få i deg alt det kroppen din trenger for at alle prosessene i kroppen skal fungere optimalt - litt tomat og paprika øker feks veldig kjapt karbo mengden - men gir også en del viktige vitaminer:)
Peppa Gris sa for siden:
Som jeg skrev, jeg spiser nok og varierte grønsaker. Jeg vil gjerne ha tips om andre ting som drar opp karbohydratene :)
Gerd sa for siden:
hva slags grønnsaker spiser du da?
Peppa Gris sa for siden:
Alle slags, derfor lurer jeg på andre kilder.
Gerd sa for siden:
Hvilke mengder spiser du av hvilke grønnsaker da?
Siden på ketolysekuren bør de fleste karbene komme fra grønnsaker, som vokser over jorda.
Hvor mange karber ligger du på dagen?
Teller du?
har du gått lenge på ketolysekuren? Over 4 uker? Er du begynt å øke karbene?
Peppa Gris sa for siden:
Skal ligge rundt 30 gram om dagen nå, spiser nesten nok grønnsaker (fire ganger om dagen), men ønsker meg noe annet og.
lille_trille sa for siden:
Hva med nøtter? Hasselnøtter, mandler... ?? En Skyr (youghurt) inneholder ca. 6 g kh...kan det være et alternativ. Trenger jo ikke spise hele på en gang, men en halv om dagen, kanskje? Eller rett og slett et glass melk eller et knekkebrød?
Peppa Gris sa for siden:
Skyr kanskje ja. Er det to typer, er det ikke? Det er den med kunstig søtning jeg må ha da?
Nøtter kan jeg jo spise, det var lurt.
Gerd sa for siden:
Nøtter er jo anbefalt som litt snacks i boka :ja:
Men trives du ikke med inntaket eller maten du har nå? Siden du vil ha andre karbo-kilder? :)
bente1 sa for siden:
Hvis du skal ligge på 30g om dagen ligger du jo lang over det anbefalte på ketolysekuren, så da kan du jo også tillate deg mye mer enn oss som ligger under 15g. Litt missunnelig der altså;)
Hvis jeg kunne være i ketose og gå ned i vekt med 30g om dagen ville jeg tillatt meg litt mer nøtter, definitivt, da får du jo ekstra fett i tillegg:) -Og kanskje bær litt oftere, hvis det ikke gir søtsug:p
Gerd sa for siden:
Man kan etter 4 uker øke karbene til 30-40 med 5 karber uka (?) såfremt man er i ketose og går ned i vekt. Iflg boka :ja: ( ikke ordrett sitert, har ikke boka her) Men man må ikke viss man trives med mindre karber :)
Ninasju sa for siden:
Hva med litt lavkarbo knekkebrød eller brød? Blir jo noen karber der. Lykke til videre, Peppa Gris :)
bente1 sa for siden:
Ja, er klar over det - og har prøvd å øke litt også, men jeg kan ikke bevege meg over 15g før jeg både faller ut av ketose og vektnedgangen uteblir.... Men nå er jeg en godt voksen dame som ikke trener noe ut over moderat mosjon, så da er jeg nok mer ømfintlig enn unge som trener;)
-Og jeg stortrives med å være i ketose, så jeg gir gladelig opp de nøttene og bærene for å ha det så godt med kroppen min og få den vektnedgangen jeg ser nå:D
Peppa Gris sa for siden:
Årsaken er at jeg er fint i ketose selv med et intak på 30 gram og nå skal jeg begynne å trene ganske mye. Jeg trenger litt av den kjappe energien karbene gir, men er ikke villig til å fire så mye (det prøvde jeg (altså masse karber) og mistet all energi). Dette er årsaken til at jeg nå skal prøve å ligge rundt 30 gram i motsetning til mine vanlige 15 gram :)
Jeg vil ha max utbytte av trening og av kosthold, da handler det for meg om å finne den rette balansen :)
Takk for tips og kom gjerne med flere :)
Gerd sa for siden:
Har du sjekket inne på treningsdelen av forumet? der vet jeg at det har vært diskutert dette med mat/karber i forbindelse med trening :ja:
Peppa Gris sa for siden:
Jeg vil bare ha tips til hvor jeg finner disse karbohydratene jeg :)
Gerd sa for siden:
da råder jeg de til å gå inn på treningsdelen hvor det ligger tråder om det fra før. Flere flinke treningsfolk der som kan det og som har lagt inn forslag der. Det er ikke sikkert de leser her på ketolysedelen av forumet ;)
Peppa Gris sa for siden:
Men nå har jeg laget en tråd her og vil gjerne ha tips fra de andre på samme diett, så da regner jeg med at det ordner seg ;)
Gerd sa for siden:
jeg tenkte du var interessert i riktige sammensetninger i og med du vil ha max utbytte av treningen.
Dietten er jo i utganspunktet enkel: rein mat, nok karber, nok fett og nok proteiner :)
Peppa Gris sa for siden:
Nei, nå trengte jeg bare litt innputt på hvilke karbohydratkilder jeg kunne utnytte, da hjernen min sto litt stille :)
Hamster59 sa for siden:
Du kan jo også sjekke matvaretabellen... Til middag kan du f.eks. spise litt fullkornris eller byggris, evt litt "knekkebrød", f.eks. rugsprø.
smgj sa for siden:
Jeg ville heller tatt karbohydratene fra frukt, jeg... Ikke av den mest høyglykemiske, men likevel heller frukt enn kornvarer. :) Men det er meg da - meg som synes at korn er djevelens verks om er fullt av gluten og fytater som hindrer vitamin/mineralopptaket fra andre matvarer. (Jupp, er "nyreligiøs".)
Peppa Gris sa for siden:
Hvilken frukt vil anbefale? Kanskje jeg må finne fram gi boka til Fedon :)
manne sa for siden:
Jeg ville økt på grønne grønnsaker + paprika/løk/tomat. Spiser man det til hvert måltid er man fort oppi 30 karbs. :)
smgj sa for siden:
Her er iallfall én tabell
www.glycemicgourmet.com/glycemic-index-table.html
Cheyla sa for siden:
Jeg ligger også på ca 30 karb om dagen, og har lurt litt på hva en bør spise for å komme litt opp i karb. Så kjekt med en tråd om dette!
Jeg spiser ketolyse inspirert men legger i tillegg til skyr (ikke en hver dag, men en sjelden gang), tyrkisk youghurt og bringebær, litt gulerot (rå), melon (svært sjelden). Er også veldig godt med sellerirot. Og rød paprika er jo godt til alt da.
Benzo sa for siden:
Bønner og linser.
Noenkiloformye sa for siden:
Jeg sliter med det samme. Sliter med å komme meg over 15 karber om dagen. Må spise lavkarbobrød (Fedon) for å komme over, og jeg er usikker på om det går bra. Har ikke hatt en god uke, vært sulten hele tiden. I morgen er det veiedag, og om jeg har gått opp denne uken og eller ikke hatt vektnedgang så kutter jeg bare ut brødet og retter fokuset mitt kunn mot proteiner og fett. Men jeg vet ikke hvordan kh påvirker min trening enda, da jeg ikke trener jevnlig.
VSB sa for siden:
Jeg har f.eks. litt revet gultor i salater, et par babygulrøtter til knask... litt maiskorn, må vel være en grei måte å øke på, mer grønnsaker og mer KH.
¤Lene¤ sa for siden:
Smootie kan jo gi litt karbohydrater, fant ut det her om dagen :eek:
Carisma sa for siden:
Dere som sliter med å få nok karber må jo spise fryktelig lite? :confused:
Det skaal jo være grønnsaker til alle måltider, og om man bruker litt fløte eller rømme i tillegg er man jo kjapt oppe i 30-40g pr dag.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.