< Tilbake til oversikten

Røsti"poteter" - (Bilder)

#1

Shrinking Line sa for siden:

I dag hadde jeg så lyst på poteter, eller noe a al poteter. Jeg har sett en del på kokke programmer og i de ene så lagde de røsti. Det så utrolig godt ut, og jeg fant ut at i dag skulle jeg prøve en forenklet utgave.

Du trenger:

  • Sellerirot
  • Ost (velg en med mye smak etter eget ønske)
  • Salt
  • Pepper
  • Olje
  • smør

Riv rå sellerirot. Bland sammen med revet ost, salt og pepper. Mengden må du se på hvor mye du ønsker/trenger.

I panna har du både smør og olje, ha den på høy varme og legg hauger med blandingen i panna.

Bruk en stekespade til å dytte haugene litt sammen etterhvert som osten smelter.

Etterhvert som de begynner å få god farge under, snur du de.

Serveres med med ønsket tilbehør. Jeg valgte stekt laks og rå paprika. Smakte nydelig.

Smakte utrolig godt, og helt klart en ny favoritt som skal lages ofte.


#2

Charlott sa for siden:

Knuppen Odinzee vel! :suss:

Dette kommer helt sikkert samboer til å sette pris på! :D


#3

Nerthus sa for siden:

HELT genial oppskrift!

Jeg elsker røsti-poteter (FØR ja - hehe). Hva med og prøve disse med kremost med dill og røykalaks på... det hadde jeg som "tapas" rett i 40-årsdagen min, må jo smake minst like godt som de med poteter ;)


#4

mysil sa for siden:

Detta så veldig godt ut, mange år siden jeg åt pannerusk sist :)


#5

manebane sa for siden:

Nam :sikle:


#6

Charlott sa for siden:

Da er de allerede testet! Bortsett fra at stekepanna mi skal i søpla (alt setter seg fast :( ) var dette meget vellykket!

Sambo var hjemme for å spise lunsj, han gumlet og åt :p

Resten av blandinga havnet i en ildfast form og inn i stekeovnen, om resultatet der blir bra, er det enkelt å lage opp større porsjoner :D


#7

Shrinking Line sa for siden:

Så hyggelig at det var godt. Og jeg er helt enig. Og man kan variere litt med smaken i forhold til hvilken ost man bruker.


#8

Coockie sa for siden:

Hva slags forhold brukte du mellom sellerirot og ost? 50/50?


#9

Kanutten sa for siden:

:sikle: Må teste!

MEN hva med å prøve lage noe klubblignende (raspaball) av finraspet sellerirot, ost og litt fiberhusk?? Har fryyyyyyktelig lyst på klubb og saltkjøtt!

Skal jaggu meg prøve i morgen.


#10

marjusen sa for siden:

aj aj aj, dette så godt ut. skal testes i dag!!!! nam nam


#11

Furine sa for siden:

Ser for meg at det "forsvinn ut i intet" om ein skal prøve å koke det. Men prøv gjerne, spennande å høyre om resultat! :)

Takk for tips om røsti, Odinzee, skal testast!


#12

marjusen sa for siden:

Dette var heelt nydelig. Brukte tine sin 4 ost. Utrolig nam nam! Anbefales


#13

Shrinking Line sa for siden:

Så bra at det smakte.

Jeg bruker ca 50/50 av hver, kanskje litt mer ost, liker ost hihi


#14

Furine sa for siden:

Skulle kjøpe sellerirot i dag, men dei hadde ikkje ei rot som såg OK ut. Ikkje hadde dei ferdig raspa i dag heller, tomt tomt tomt. Seinare i veka, tenkjer eg! :)


#15

Sanney sa for siden:

de har bare puslete norske sellerirøtter med grass på her for tiden.. ingen belgiske importerte. så dette må nok vente til dem selger sellerirot man ikke kaster 80% av.. men gjemmer den i abbonerte tråder så lenge :)


#16

Buck sa for siden:

Dette så helt nydelig ut! Må testes til middag i morgen:)



#18

Bjella sa for siden:

Ååå dette må testes ut.


#19

Jabba sa for siden:

Nam!!!


#20

Tirililltove sa for siden:

Det var kjempegodt, takk for god oppskrift, dette blir det mer av:)


#21

Ziltoidia sa for siden:

Inspirert av disse stekte jeg nettopp hakket løk, (masse) revet norvegia, hvitløk, salt, pepper og tørket persille oppå kavli skivet ost med skinke. NAM!


#22

Jabba sa for siden:

Hvor lenge steker dere disse?


#23

Shrinking Line sa for siden:

Til de har god farge. Er litt avhengig hvor varm panna blir. Jeg hadde på max og det tok vel 10min totalt ca. Men følg med


#24

Jabba sa for siden:

Disse ble DRITGODE!!! Nam, nam!! Brukte også den revne osten fra Tine med 4 smaker.....Herlig med noe Crispy!!! Blir garantert en gjenganger her hos meg!!!

Lurer på en ting.....lurte på å lage opp en større porsjon å ha stående i kjøleskapet og bare steke opp etter behov....men hvor lenge vil blandingen holde seg i kjøleskapet mon tro? Osten er jo grei skuring, det er sellerirota jeg bekymrer meg mest for....


#25

LibraGirl sa for siden:

ÅI!! Dette skal garantert prøves :D

Å nå skjønner jeg hvorfor folka på Rema ikke skjønte hva jeg
spurte etter da jeg skulle ha røsti poteter for noen mnder siden :P


#26

Suann sa for siden:

Da har jeg også prøvet dette tipset! Og det ble skikkelig godt! Måtte faktisk vokte maten min så ikke den forsvant fra panna før jeg fikk forsynt meg :p
Den deilige lukten tiltrekte seg flere nysgjerrige familiemedlemmer :D
Dette kan jeg trygt lage til kveldskos for resten av familien også ja.
I dag kjøpte jeg mere sellerirot på Obs! De har 40% på alt av frukt og grønnsaker.
LØØØP og KJØØØP!!!:D


#27

Tulla1966 sa for siden:

Åhhh, det var skikkelig snadder!
Lagde de akkurat nå, med Rema sin gulost(landlord?).


#28

Life_Tone sa for siden:

Lagde disse som fredagskos sammen med soppstuing og stekt egg, nydelig godt :) takk for oppskrift!



#30

Nannah sa for siden:

For en god idè! :heia:


#31

mio87 sa for siden:

dette var kjempe kjempe kjempe KJEMPE! godt!

men noen som kan gi meg råd om steking? tror mine ble stekt litt for lenge..jeg gjorde det fordi de liksom satte seg fast i panna..

jeg trodde jeg var god til og steke men her ble jeg bare talentløs:P


#32

Jabba sa for siden:

Disse blir jo litt sånn sprø hvis de får steke lenge nok.....lurer på om det kan smake godt som pizzabunn??

Dette er mitt absolutte tilbehør til middagen for tiden!!! Kjempegodt!

Hva krudrer dere med? Jeg er kjedelig og bruker bare salt / pepper - men kunne godt tenke meg noen tips til litt mer spennende smak innimellom....er kjekt å kunne variere....


#33

Shrinking Line sa for siden:

Til nå har jeg bare brukt pepper, bruker sterk ost så syntes det blir salt nok. Men det finnes sikkert mange andre krydder man kan bruke.

Jeg steker mine ganske lenge så de blir sprø å gode, godt når noe knaser.


#34

marjusen sa for siden:

Bruker provence krydder, nykverna pepper, salt og løkpulver. Nam nam


#35

Shrinking Line sa for siden:

Her er det mange varianter man kan bruke, og forskjellige oster setter og forskjellig smak.


#36

Qlio sa for siden:

Nam, dette så virkelig godt ut!


#37

Idarull sa for siden:

Disse må prøves!!!


#38

Imp sa for siden:

I dag kjøpte jeg ingredienser og skal prøve denne til biffmiddag i morgen. Gleder meg!


#39

knh sa for siden:

Gleder meg til å teste disse :D Sellerirot er fantastisk :) Her må det vel være mulig å hakke opp ingrediensene sammen i minihakkeren som følger med stavmikseren kanskje?


#40

Shrinking Line sa for siden:

Jeg vet ikke om jeg hadde hatt bitene for små, det er ikke mange ingredienser og siden osten smelter så må sellerirot bitene holde ting sammen, noe som ikke er så lett når det er for smått


#41

Imp sa for siden:

Åh, dette var godt! Superenkelt å lage, og alle likte det! Nåja, mannen mumlet i skjeddet "det var helt greit" da jeg spurte, men jeg tar det som en suksess! En ny favoritt, definitivt!

TAKK!


#42

StegforSteg sa for siden:

:flau:

Jeg måtte google sellerirot nå for jeg visste ikke hvordan det så ut.....men nå skal jeg se om jeg kan finne det - og så lage dette, så jo nydelig ut jo! :sikle:


#43

Idarull sa for siden:

Noen som har prøvd med blomkål?


#44

Tirililltove sa for siden:

Idag puttet jeg blandingen i en liten gratengform, med smør/ olje og det ble like godt og enklere steking, ved siden av stekte jeg kylling med bacon over , de formene går akkurat inn i ovnen samtidig.


#45

Minsten sa for siden:

NAM! :) disse va kanongode! Kan anbefales på det varmeste :) Hvem trenger potet røsti ;) Takk for oppskrift


#46

Zincite sa for siden:

Hvor lenge og på hvilken varme? Jeg så en lignende oppskrift hvor det skulle stekes i ovn, men syntes ikke de hang så godt sammen eller ble så sprø som jeg ønsket.



#48

Tirililltove sa for siden:

225 grader, så det ble 10-15 min i min ovn, men det kommer jo an på hvor tykt, lot det stå til osten så krispy ut.

Hang sammen og var sprø, krydret med pepper og gurkemeie. Er mange muligheter med denne blandingen, takk til TS


#49

Kanutten sa for siden:

Funka å steke dem i vaffelpressa også! :p


#50

Nerthus sa for siden:

Note to self: LITT mindre ost neste gang Nerthus, skal også prøve med litt løk. Det var uansett knallgodt på smak!

Skal prøve i gratengform neste gang også...


#51

halkatlala sa for siden:

oj. dette så godt ut :) sånn skal jeg ha til middag i dag :D ungene vil sikkert ikke ha, men det gjør ikke noe, de kan få lut og kaldt vann :rolleyes: eller evt tomatsuppe siden jeg ikke har lut.


#52

FrkMarge sa for siden:

Ikke si det... her går det ned på høykant for både store og små :sikle:

#53

Luggetuppen sa for siden:

Jeg lagde sånne i dag, nam nam!! Mine ble ganske myke, mistenker at det ble i meste laget med ost i forhold til sellerirot.

Neste gang skal jeg prøve med et egg oppi. Jeg har laget originalversjonen med poteter flere ganger og da bruker jeg alltid egg.


#54

halkatlala sa for siden:

det var kjempegodt- med masse baconterninger og baconfett over :sikle:


#55

Shrinking Line sa for siden:

Egg funker nok kjempe bra, men jeg orket ikke enda en rett med egg, derfor jeg prøvde uten.

Alt smaker godt med bacon. hihi


#56

Bokhylle sa for siden:

Disse er kjempegode, takk for oppskrift :)

Jeg bruker litt mer sellerirot enn ost (Jarlsberg), og har også oppi ett egg for å få det hele til å sitte bedre sammen. Har ikke smør, olje eller krydder oppi "røren". Steker i meierismør.


#57

Shrinking Line sa for siden:

Jeg hadde heller ikke smør eller olje i røra, men stekte i olje og smør. Begge deler i panna.


#58

amritam sa for siden:

Kjempegodt! Jeg laget den i form i ovn - da ble det ikke sprøtt i bunnen, men det var godt likevel. Jeg laget så mye at jeg har rester til en annen gang, og da varmer jeg dem opp i panna, så blir de nok sprø under også :D

Tusen takk for oppskrift!


#59

Tiki sa for siden:

Disse skal prøves i helga. Ser fantastisk godt ut.


#60

Tone-Rose sa for siden:

denne så god ut, skal definitivt prøves ut...


#61

Shrinking Line sa for siden:

Hm, lenge siden jeg har spist disse her, og de er jo så godt. Må få laget dem snart. Helt klart


#62

Bravo sa for siden:

Prøvde disse i går, veldig gode!
Jeg og mannen likte dem godt, barna ikke såå mye da. Lurer på om jeg skal teste å steke dem på et bakepapir i ovnen neste gang. Er det noen som har testet det?


#63

Charlott sa for siden:

Yepp! Veldig enkelt og praktisk! Jeg liker enkelt og praktisk ;)


#64

Bravo sa for siden:

Jeg også:D Takk, Charlott!


#65

Dietta sa for siden:

Ah, smarte jenter. Hvor mange grader og hvor lenge er det ideelle da ?
Sparer litt jobb på å steke i ovnen, så det kunne jeg tenke meg å prøve :)


#66

Charlott sa for siden:

Mmm... tenke tenke.... var det 225 gr jeg brukte montro, sånn ca?

Fulgte bare med til de så passe gyldne ut, tenkte ikke på å ta tiden jeg..


#67

Dietta sa for siden:

Supert :) Snudde du de underveis ?


#68

Charlott sa for siden:

Nope, men det er nok ikke dumt, få jevnere farge på begge sider :)


#69

Dietta sa for siden:

To turn or not to turn - that is the question :p
Takker og bukker :)


#70

Charlott sa for siden:

Bare husk på å hold et skærtt øye med døm, ærnte bare bare å turn back time :D


#71

Dietta sa for siden:

:lol:


#72

Disen sa for siden:

Hadde disse til middag i går og de ble veldig godt tatt imot. Nydelige var de.


#73

Yonah sa for siden:

Dette hadde jeg til middagen i dag, kjøpte sellerirot på mega. Nammenam! Kjenner jeg gleder meg til sesongen for knutekål, for røsti med knutekål er enda bedre. Men det er en stund til knutekålen kommer i butikken.


#74

Karrbis sa for siden:

Disse fortjener å komme frem i lyset - veeldig gode :p


#75

ekenna sa for siden:

Dette her så sinnsykt godt ut! Skal prøves snarest! :-)


#76

Lynslank sa for siden:

Lagde de i går (og i dag)

Kjempe gode.. I går hadde jeg litt problemer med å få de til å henge sammen. I dag hadde jeg i 3 egg også.. Da hang de veldig bra sammen, og jeg smakte ikke eggsmaken.. Brukte revet vellagret norvegia..

nam nam...



#78

Festina lente sa for siden:

Dette må prøves - "abonnerer" på denne :-)


#79

Snuppeline74 sa for siden:

Inspirert av disse (og veldig lyst på noe annet til middag) så sjekka jeg hva jeg hadde i kjøleskapet. Fant ut at jeg skulle bruke opp litt rester og endte opp med:
To gulrøtter, to små persillerøtter, to egg, en liten bit parmesan, en slump chiliost og en liten bit greddost. Tok pittelitt fiberhusk i røra i tillegg til litt salt, pepper, chili og hvitløk. Stekte dem i ovnen og det ble goooooodt :)
Så i dag blir det ovnsbakt kyllingfilet med siste rest av skinkeosten på toppen, røstien og kantarellstuing til middag :)


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.