I dag hadde jeg så lyst på poteter, eller noe a al poteter. Jeg har sett en del på kokke programmer og i de ene så lagde de røsti. Det så utrolig godt ut, og jeg fant ut at i dag skulle jeg prøve en forenklet utgave.
Du trenger:
Sellerirot
Ost (velg en med mye smak etter eget ønske)
Salt
Pepper
Olje
smør
Riv rå sellerirot. Bland sammen med revet ost, salt og pepper. Mengden må du se på hvor mye du ønsker/trenger.
I panna har du både smør og olje, ha den på høy varme og legg hauger med blandingen i panna.
Bruk en stekespade til å dytte haugene litt sammen etterhvert som osten smelter.
Etterhvert som de begynner å få god farge under, snur du de.
Serveres med med ønsket tilbehør. Jeg valgte stekt laks og rå paprika. Smakte nydelig.
Smakte utrolig godt, og helt klart en ny favoritt som skal lages ofte.
Jeg elsker røsti-poteter (FØR ja - hehe). Hva med og prøve disse med kremost med dill og røykalaks på... det hadde jeg som "tapas" rett i 40-årsdagen min, må jo smake minst like godt som de med poteter ;)
Skulle kjøpe sellerirot i dag, men dei hadde ikkje ei rot som såg OK ut. Ikkje hadde dei ferdig raspa i dag heller, tomt tomt tomt. Seinare i veka, tenkjer eg! :)
de har bare puslete norske sellerirøtter med grass på her for tiden.. ingen belgiske importerte. så dette må nok vente til dem selger sellerirot man ikke kaster 80% av.. men gjemmer den i abbonerte tråder så lenge :)
Disse ble DRITGODE!!! Nam, nam!! Brukte også den revne osten fra Tine med 4 smaker.....Herlig med noe Crispy!!! Blir garantert en gjenganger her hos meg!!!
Lurer på en ting.....lurte på å lage opp en større porsjon å ha stående i kjøleskapet og bare steke opp etter behov....men hvor lenge vil blandingen holde seg i kjøleskapet mon tro? Osten er jo grei skuring, det er sellerirota jeg bekymrer meg mest for....
Da har jeg også prøvet dette tipset! Og det ble skikkelig godt! Måtte faktisk vokte maten min så ikke den forsvant fra panna før jeg fikk forsynt meg :p
Den deilige lukten tiltrekte seg flere nysgjerrige familiemedlemmer :D
Dette kan jeg trygt lage til kveldskos for resten av familien også ja.
I dag kjøpte jeg mere sellerirot på Obs! De har 40% på alt av frukt og grønnsaker.
LØØØP og KJØØØP!!!:D
Disse blir jo litt sånn sprø hvis de får steke lenge nok.....lurer på om det kan smake godt som pizzabunn??
Dette er mitt absolutte tilbehør til middagen for tiden!!! Kjempegodt!
Hva krudrer dere med? Jeg er kjedelig og bruker bare salt / pepper - men kunne godt tenke meg noen tips til litt mer spennende smak innimellom....er kjekt å kunne variere....
Gleder meg til å teste disse :D Sellerirot er fantastisk :) Her må det vel være mulig å hakke opp ingrediensene sammen i minihakkeren som følger med stavmikseren kanskje?
Jeg vet ikke om jeg hadde hatt bitene for små, det er ikke mange ingredienser og siden osten smelter så må sellerirot bitene holde ting sammen, noe som ikke er så lett når det er for smått
Åh, dette var godt! Superenkelt å lage, og alle likte det! Nåja, mannen mumlet i skjeddet "det var helt greit" da jeg spurte, men jeg tar det som en suksess! En ny favoritt, definitivt!
Jeg måtte google sellerirot nå for jeg visste ikke hvordan det så ut.....men nå skal jeg se om jeg kan finne det - og så lage dette, så jo nydelig ut jo! :sikle:
Idag puttet jeg blandingen i en liten gratengform, med smør/ olje og det ble like godt og enklere steking, ved siden av stekte jeg kylling med bacon over , de formene går akkurat inn i ovnen samtidig.
Hvor lenge og på hvilken varme? Jeg så en lignende oppskrift hvor det skulle stekes i ovn, men syntes ikke de hang så godt sammen eller ble så sprø som jeg ønsket.
oj. dette så godt ut :) sånn skal jeg ha til middag i dag :D ungene vil sikkert ikke ha, men det gjør ikke noe, de kan få lut og kaldt vann :rolleyes: eller evt tomatsuppe siden jeg ikke har lut.
Jeg bruker litt mer sellerirot enn ost (Jarlsberg), og har også oppi ett egg for å få det hele til å sitte bedre sammen. Har ikke smør, olje eller krydder oppi "røren". Steker i meierismør.
Kjempegodt! Jeg laget den i form i ovn - da ble det ikke sprøtt i bunnen, men det var godt likevel. Jeg laget så mye at jeg har rester til en annen gang, og da varmer jeg dem opp i panna, så blir de nok sprø under også :D
Prøvde disse i går, veldig gode!
Jeg og mannen likte dem godt, barna ikke såå mye da. Lurer på om jeg skal teste å steke dem på et bakepapir i ovnen neste gang. Er det noen som har testet det?
Dette hadde jeg til middagen i dag, kjøpte sellerirot på mega. Nammenam! Kjenner jeg gleder meg til sesongen for knutekål, for røsti med knutekål er enda bedre. Men det er en stund til knutekålen kommer i butikken.
Kjempe gode.. I går hadde jeg litt problemer med å få de til å henge sammen. I dag hadde jeg i 3 egg også.. Da hang de veldig bra sammen, og jeg smakte ikke eggsmaken.. Brukte revet vellagret norvegia..
Inspirert av disse (og veldig lyst på noe annet til middag) så sjekka jeg hva jeg hadde i kjøleskapet. Fant ut at jeg skulle bruke opp litt rester og endte opp med:
To gulrøtter, to små persillerøtter, to egg, en liten bit parmesan, en slump chiliost og en liten bit greddost. Tok pittelitt fiberhusk i røra i tillegg til litt salt, pepper, chili og hvitløk. Stekte dem i ovnen og det ble goooooodt :)
Så i dag blir det ovnsbakt kyllingfilet med siste rest av skinkeosten på toppen, røstien og kantarellstuing til middag :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.