Er det seriøs forskning på om hvorvidt LCHF passer for Blodtype A? Lurer veldig på denne. Har søkt litt på internett, men finner ikke noe særlig. Boken "Blodtypedietten" fra 1996 fraråder Blodtype A såkalt LCHF kost (bruker ikke det begrepet) men den boken er blitt kritisert for å basere mye av sine fremsatte fakta på svakt teoretisk grunnlag.
Noen som vet om noe nyere forskning som kan avklare dette?
Jeg aner ikke, men vil spørre tilbake; Finnes det seriøs forskning på kosthold og blodtype overhode?! Jeg har ikke peiling så spør mest av interesse. Har ikke sett at mennesker har blitt skilt ut fra hva slags blodtype de har i noen studie, eller gjengivelse av forskning.
OG om det ikke finnes empiri (forskningsbasert datamateriale) på blodtype (dette vet jeg som nevnt ikke noe om) OG det teoretiske grunnlaget er svakt ville ikke jeg basert min livsstil på dette.
Jeg har blodtype A og synes jeg har gode resultater med lchf.
Siden blodtypedietten ikke har noen forankring i vitenskapen, så har det vel ikke vært noen grunn til å forske på om "noe" kan passe/ikke passe på grunnlag av denne??
(Har lagt ut linker tidligere hvor blodtypedietten blir plukket fra hverandre)
Grunnen til at slik dietter tilsynelatende "virker", er fordi man kutter ut mye usunt (for alle typene).
Dette er tilbakemeldinger jeg har sett en del av på nett. Tilsynelatende er LCHF topp for blodtype A, og det er bra! :-) Synd ingen har valgt å fokusere studier på sammenhengen av blodtype og diett, slik at man kan avkrevfte (eller bekrefte?) denne myten en gang for alle.
Man får aldri avkreftet eller bekreftet noe med en studie. Men man kan se etter sannsynligheter. Desverre er det alt for lett å designe studier som passer til det svaret man leter etter og deretter presentere dem etter hva man ønsker at verden skal se (det finnes for eksempel haugevis av studier som konkluderer med at et lavkarbo kosthold ikke har noe for seg, helt til man ser nøyere på studien og finner ut at man f.eks. ikke har kjørt et lavkarbokosthold i det hele tatt, man har kun redusert bittelitt på karbokvoten)
Var bare en påminnelse at selv om man får presentert en studie som konkluderer med det ene eller det andre, er det ikke nødvendigvis slik at konklusjonen er riktig! Vær kritisk, uansett hvilke studier man ser på og uansett hva for svar man selv leter etter!
Dette var da noe negativt vedrørende studier. Man driver ikke forskning framover uten å gjennomføre studier. En troverdig blodtype/lavkarb-studie er da ikke umulig å gjennomføre. Men jeg er enig i at det er viktig å være kritisk.
Umulig er det nok ikke, men om det er interresant nok er jo et spørsmål. Finnes det ikke god teori er det få som vil være villige til å betale, samt gjennomføre en slik studie.
Jeg ville finne ut hvilke matvarer alle blodtypene skulle unngå og hvilke alle ble anbefalt.
Her er resultatet:
alle typene skal unngå: blå oster,maisolje, tistelolje,svin, gås, røkt, sprengt kjøtt,åttearmet blekksprut, røkt laks fordi den er røkt,hvete,sorte oliven,kokos, rabarbra,ketchup,
alle anbefales som medisin: torsk, makrell, sardiner, gjedde, brisling, olivenolje,ezekielbrød, mannabrød,grønnkål, bladbete, brokkoli,persille, pastinakk,plommer, svisker,nype,ingefær,malt pepper.
medisinsk betyrat det gir vektnedgang
nøytral betyr at dette er hovedsakelig den maten du skal spise
unngå: øker vekten og sykdom
Type a som er vegetaren kan godt spise lavkarbo ved å erstatte kumelk med geitost (hvit) og bøffelmelk(mozarella), spise fisk, kalkun og kylling.
Visse ting ved blodtype-dietten stemmer veldig godt for min del. F.eks mener de at jeg ikke tåler melk og melkeprodukter så godt, det stemmer bra for min del.
Men så anbefaler de jo også ett kosthold med lite karbo til meg da :)
Samme her. Jeg føler det er helt feil å spise svin. kanin og okse. Vilt er kanskje ikke lov men finnbiff byr meg ikke imot. Det er sikkert individuelle variasjoner.
at kjøtt skal føre til vektøkning (pga vårt lave magesyrenivå?) stemmer ikke med meg i det hele tatt. Da jeg ikke spiste kjøtt var jeg større enn nå, men da spiste jeg hvete! noe ingen av typene skal spise. Kjøtt som kylling, fisk og kalkun går jeg ned av, det er jeg sikker på. Om jeg går opp av kjøtt fra svin og okse gidder jeg ikke å teste ut:) Men jeg tror hvete er det verste for min del. Trist at a typen ikke bør innta så mye egg. Jeg likte ikke egg før, men har vent meg til det ved lavkarbo, så jeg skulle tenke på å redusere mengden.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.