< Tilbake til oversikten

Depresjon og søtningsstoffer/magnesium?

Restart sa for siden:

Jeg skrev nettopp dette innlegget i journalen min, men tenkte jeg kunne legge det inn her også siden ikke alle får lest gjennom alles journaler..

"I går hadde jeg en ekkel opplevelse med et skikkelig tilbakefall av depresjon som jeg ikke har kjent i den grad på veldig lenge.

Jeg har kommet så mye lenger på så mange plan siden jeg hadde en vanskelig periode med det for noen år siden, men i går fikk jeg plutselig en skikkelig nedtur igjen, og det skremte meg veldig for å være ærlig.

Nå har jeg tenkt mye på dette med depresjon.
Det er nok mye som ligger bak det, og jeg er litt nysgjerrig på det med den mer kjemiske delen av det også..
Spesielt med tanke på hvilken innvirkning kosten har..

Jeg skal selvsagt ikke undervurdere det at jeg har gått gjennom noen
tøffe ting i livet mitt, og at arv også selvsagt er en viktig del, men hvis vi legger de tingene litt til siden nå har jeg fått en god del tanker rundt det at maten kan ha overraskende mye å si i tillegg.

Anti-depressive medisiner etc bygger jo på serotonin og nor-adrenalin, og det er jo påvist at mat også kan påvirke dette i større eller mindre grad.

Og det er jo kanskje et tankekors at jeg i tillegg til at jeg har presset meg for hardt fysisk med tanke på sykdommen jeg sliter med den siste tiden også for første gang på et par år spist endel søtningstoffer, og ligger veldig lavt på enkelte mineraler som magnesium når jeg leser av resultatene av maten jeg legger inn på diett.no...

Har fått endel legg kramper, og nå en stadig sterkere følelse av stress på et vis, og nå altså et skikkelig tilbakefall av depresjonen og problemer med å sovne i tillegg..

Dette er litt spennende med tanke på at jeg først nå har begynt å spise endel søtningsstoffer som jeg har holdt meg helt unna i flere år, for rent personlig er det ingen grunn til at jeg skulle få et sterkt tilbakefall av depresjonen nå bortsett fra at jeg har presset meg hakket for langt fysisk i tillegg, men det har jeg jo tross alt vært nødt til å gjøre i perioder tidligere også, uten å ha fått såpass sterke reaksjoner som jeg fikk i går...

Men er det noen som har vært borti noe lignende i forbindelse med søtningsstoffer og evnt magnesium, eller tror dere de tankene er litt feil vridning på det?"

VSB sa for siden:

Jeg har i hvert fall fått anbefalt magnesium for angst/depresjon på helsekosten. Vet lite om hva som hjelper meg, da jeg har gjort mange forandringer i kosthold og medisiner m.m. Tror du allerede har vært i journalen min, ellers har jeg skrevet mye om mine erfaringer der.

Restart sa for siden:

Takk for at du svarte.
Jeg skal absolutt inn og lese mer hos deg etterpå.

Håper du har en kjempefin dag!

Zincite sa for siden:

Her er en gammel artikkel om magnesium og bl.a depresjon i alle fall :)

Yrla sa for siden:

Om Det er bare psykisk? Tvilsomt når du har kramper. Magnesium kan nhjelpe mot det. Kunstig søtning kan kanskje også være en faktor, så om du klarer deg uten...Jeg leste nylig at pepsi max etc inneholder noe som påvirker serotonin og at man blir muligens deprimert av det.

Restart sa for siden:

Spennende artikkel!

Og det er absolutt mye fysisk her også, så det er spennende å følge med på dette med tanke på både fysisk og psykisk helse...

Og den artikkelen skal jeg absolutt lese nøyere etterpå.
Det jeg så så langt var akkurat noe sånt jeg tenker på, for det er ikke tvil om at det er flere sider ved depresjon som alle må taes alvorlig, men spennende å se hva man kanskje kan påvirke selv også ved hjelp av riktig kost.

Bestemamma sa for siden:

Det er rett og slett mangel på karbohydrater som gjør at en blir deprimert....I alle fall er det slik hos meg......:o

Carisma sa for siden:

Hos meg er det motsatt, mye mer ustabil når jeg spiser karber!
Og jeg tror de fleste psykiske reaksjoner skyldes mangler eller feilernæring. Alt som skjer i kroppen er jo tross alt kjemiske prosesser. :ja:

Zincite sa for siden:

Det er et komplekst samspill av forskjellige signalstoffer i kroppen vår. Jeg kom på noe jeg leste om tryptofan, seratonin og melatonin for en stund siden - på svensk. Det står også noe om tryptofan her på forumet.
Bl.a. får kroppen hjelp av litt karbohydrater, helst stivelsesrik, for å klare å bruke tryptofan til å lage serotonin.

Restart sa for siden:

Tusen takk for at dere ble med på denne tråden..

Det er jo spennende å se hvor mye dette har å si, og det er jo ikke for ingenting at de har blitt mer bevisste på kostholdets virkning på psyken i en del fengsler og på noen skoler i utlandet også.

Bestemamma sa for siden:

Dæsken, dette skal prøves !!!!
Men det har jo en klar sammenheng med det jeg har brukt mot søvnmangel og hoppende bein..... Jeg har spist to ss lettsyltetøy for å få sove om natten..... (Det begynte med at beina mine hoppet og jeg var svært urolig i hele kroppen før jeg fant på å spise 20 gram sjokolade jeg tilfeldigvis hadde liggende i nattbordskuffen...hoppende bein forsvant og jeg sovnet som en stein) Siden har jeg gått over til lettsyltetøy fordi sjokolade ikke er så sunt som bær..... Men kan en enkelt potet redde meg fra mine "depresjoner" er det jo bare helt fantastisk.... Dette skal prøves !!! :D

Zincite sa for siden:

Håper du kanskje gir tilbakemelding om hvordan det går, jeg synes det er spennende :)
Lykke til.

Bestemamma sa for siden:

Skrev dette i går, men i det jeg skulle poste mistet vi nettilgangen...den kom ikke tilbake før i dag. Hadde heldigvis kopiert det jeg skrev så her er det:

Tok ikke syltetøy, men spiste en potet...sovnet gjorde jeg og da jeg våknet litt for tidlig sovnet jeg igjen...noe jeg vanligvis ikke gjør uten å ha fått i meg kh igjen..... :o

Men, det er naturligvis for tidlig å si om det var poteten eller det at jeg var utslitt som gjorde til at jeg sov....men jeg følte meg roligere. Eneste er at magen ble litt løs..(Måtte på do både i går kveld og i dag morges)......kan naturligvis være noe annet som forårsaket det, men jeg har alltid reagert sterkt på poteter....:(

Skal fortsette med poteten min så får vi se om den fikser "biffen".........:D

Jeg er i PMS delux for øyeblikket (I går var det så ille at jeg trodde jeg skulle dø av sorg, før jeg oppdaget denne tråden og øynet håp):o
I dag hadde jeg mot til å åpne alle regningene mine og betale de mest pressernde...:D Håper det fortsetter slik.

Men tilbake til det egentlige spørsmålet til TS....Jeg bruker ikke andre søtningsstoffer enn Stevia om jeg kan unngå det....så hos meg er det i alle fall ikke søtstoffer som gjør meg deprimert.....
Tidligere, under mitt høykarboliv, måtte jeg spise mørk sjokolade for å få opp humøret igjen...det var ofte så galt at mine barnebarn hentet sjokoladeboksen og matet meg for at "Besta skulle bli glad igjen" når tårene rant....:(

Jeg spiser av og til 70% og litt andre mørke Freiasjokolader for å kose meg om dagene, mest når jeg går på kafé og ikke kan spise kakene deres, men også alene hjemme. Jeg merker at humøret svinger mer de dagene jeg gjør dette enn de dagene jeg spiser kun lavkarbo....Men jeg mener det er helt naturlig å reagere slik på karbohydrater selv om det føles sterkt til tider....For meg er det i allefall bedre enn å være lav i humøret pga. all lavkarbomaten..:p
Jeg syns også å ha merket at de dagene jeg spiser kjøtt er jeg lavere i humøret enn de dagene jeg ikke spiser kjøtt....merkelige saker, men kan sikkert være tilfeldigheter ute å gå her som i andre saker......

Sov godt i natt også til tross for at min venn nå endelig har sagt farvel....:(

Yrla sa for siden:

Wow. Jeg spiste en pære her om dagen , noe jeg ikke har rørt på et år, og ble helt hyper og glad.Så jeg skal fortsette å spise en frukt eller gulrot om dagen, helt klart. Jeg tror også jeg blir litt mer nede av kjøtt, men kroppen elsker fisk. Det er jo også lettere å fordøye.Det er også mat våre kropper er vant til bakover i historien i dette landet.

Restart sa for siden:

Jeg vil bare si at jeg skal komme tilbake og få svart ordentlig etterpå, men klarer det nok ikke før ganske sent i kveld...

Lykke til så lenge!

Bestemamma sa for siden:

Her er noe jeg hentet fra kommentarfeltet til den artikkelen som Zincite linket til... Den ene stjeler fra den andre, men sånn må det jo bli....:D

Lite från boken "Potatis inte prozac"
".....personer som är överkänsliga mot socker har i regel låga serotonin-nivåer. För att höja nivåerna behöver du mat som innehåller mycket tryptofan". Sedan följer en lång lista på sådan mat. På topp återfinns kyckling, fläsk, cheddarost, köttfärs, tonfisk, keso, lax. Rena rama LCHF-maten!
"Äta potatis till kvällen" - från boken;
"Om du äter protein till varje mål höjer du nivån av aminosyror i blodet, även av tryptofan. Tryptofanet bara väntar på sin chans. Om du äter en bakad potatis eller ett par kokta innan du går och lägger dig höjs insulinnivån och tryptofanet kan ta sig in i hjärnan. Serotoninet produceras under natten. Det kanske t o m får dig att drömma på ett sundare sätt.
Måste det vara en potatis? Nej, det kan vara vilken typ av sammansatt kolhydrat som helst som äts utan något protein - ett äpple, havregryn (utan mjölk), en rostad brödskiva".
"Potatis höjer inte bara insulinnivån utan tycks även ge känslomässig tröst och trygghet".
"....det finns forskning som visar att personer med låg serotonin, särskilt kvinnor som har begär efter kolhydrater, faktiskt omedvetet försöker medicinera sig själva ur sin depression genom att äta sötsaker, vitt bröd och pasta".

Ja, de sier jo at runde mennesker er gladere enn andre.....Mer sexlyst har de visst også...min har minket i takt med fettreduksjonen...:o

Bestemamma sa for siden:

Jeg har begynt med "et eple om dagen" - bedre det enn sjokolade, tror jeg.
Men dere får huske på at jeg er ferdigslanket og ikke har noe ekstra fett å tære på for å fore hjernen, kroppen og sinnet med det som trengs for å holde humør og energi oppe.....:p

Yrla sa for siden:

Samme her. Jeg blir for tynn av streng ketolyse som ferdigslanket. Må tilføre litt ekstra sunne karbohydrater. Det er jo først ved fulle karbolagere i kroppen man risikerer å legge på seg.Mon tro hvor mange gram lageret vårt er på ca? Skal se om jeg finner svar selv. Ja, om kilden , dansukker) er rett: Glykogen er organismens glukoselager. Hos en voksen person er glykogendepotet i musklerne omkring 250 g og i leveren omkring 100g.

Av karbohydratkilder igår spiste jeg en stor salat, 11 nøtter og en pære. Det ble 30 g karbo totalt den dagen. Altså umulig å gå opp i fettvekt av om jeg ikke i tillegg overspiser.

Bestemamma sa for siden:

De tre kiloene dere ser på tickeren min at jeg vil ned har jeg egentlig gått ned for lengst i og med at jeg har bygd muskler mens jeg slanket meg...Er ikke mange 50-åringer som er så muskuløse og spreke som meg :p Har en del løshud som jeg har nevnt tidligere og det drar ned inntrykket en del....min sønn sa til meg her forleden at jeg har kropp som en 18-åring...STOLT ble jeg da, ja.....:stortsmil Og han fikk en STOOOR klem....:D
Men det er meget mulig at jeg likevel går ned de tre kiloene da jeg er inne i en vektnedgangsperiode jeg ikke har helt kontroll over.....:D

Jeg er ikke over 50g kh per dag, og jeg er fortsatt i ketose til tross for poteten.....:)

Nerthus sa for siden:

Utrolig interessant tråd! Jeg ville bare dele min erfaring med imovane, som er vanlig og få når man ikke får sove.
Imovane har en slik effekt på meg at jeg blir nesten "gal". Paranoid og urolig, i så sterk grad at jeg kan finne meg selv sitte og gråte i en krok på gulvet over hvor grusomt mitt er...:rolleyes:

Dette er nå 4 år siden, og jeg fant det ut da jeg i all mi fortvilelse ringte min beste venninne for å få hjelp. Jeg leste da pakningsvedlegget på denne uskyldige innsovningstabletten - og ble sjokkert...

DA forstå jeg hvorfor min allerede kraftige depresjon for 16 år siden forverret seg til skikkelige syke fantasier i hodet mitt (ufoer kunne komme inn vinduet og hente meg... herregud - jeg leste jo Gry J Jarlums bok Du er jeg den gangen og ble helt ødelagt.)

Så sliter du allerede med angst og depresjon, og bruker imovane jevnlig/innimellom er det verdt et forsøk og kutte det ut en periode for å se om man ser litt lysere på livet... jeg ble livredd av hvordan kjemien i hjernen min endret seg - og skal ALDRI spise en eneste imovane ever again!

Bestemamma sa for siden:

Nei, Imovane har jeg ikke prøvd, men vet at min mor fikk den i en periode for flere år siden...hun har nok alltid hatt noe av den samme problematikken som meg (utenom fedmen) så jeg vet hva jeg skal unngå.....:o
Jeg har for litt siden skaffet meg innsovningstablettene Zopiclon. Tar dem bare når jeg skal ut å reise og vet at jeg MÅ sove..... De gir meg ingen problemer, men blir litt yr av dem.....:D

Restart sa for siden:

Jeg vil bare si takk for at dere har svart så personlig på denne tråden, for det har vært spennende å se både hvilke erfaringer folk har, og hvor stor innvirkning maten faktisk har på den psykiske biten ved hjelp av kjemiske prosesser.

Selv har jeg fortsatt en jobb foran meg for å finne ut av og samle endel ulike tråder for å kunne se litt bedre hva som skyldes hva (sykdom, langvarig problemer med kosthold, noen harde opplevelser i fortiden, det at jeg presser meg for hardt på feil måte psykisk og fysisk med tanke på sykdom, kosten i dag, om det blir en ubalanse i næringsstoffer, vitaminer, mineraler der, og selvsagt også personlighetstrekk/reaksjonsmønstre og arv).

Men det er en spennende og viktig prosess.

Takk for at dere delte deres tanker og erfaringer rundt dette, for det er spennende ting som kommer frem gjennom både annerledes forskning, erfaringer og fokus nå.

Scarlett_1 sa for siden:

Hei hei! Ville bare fortelle at Imovane er det samme som zopiclon (et synonympreparat) Hilsen sykepleier .

VSB sa for siden:

Og når det gjelder medisiner generelt, så må jeg si at jeg føler meg bedre jo mer jeg kutter ut... Oppdager bivirkninger som forsvinner uten at jeg var klar over hvor de kom fra... Så min tro på antidepressiva m.m.... kan dere jo gjette... (Og det skyldes ikke at jeg har fått ting jeg ikke trengte, de har bare ikke hatt særlig effekt, utover bivirkninger...)

Bestemamma sa for siden:

Huffda, har du link så jeg får sett det med egne øyne?

Kanutten sa for siden:

Eller felleskatalogen.no

Bestemamma sa for siden:

Oj, oj,oj Dette så ikke bra ut..Har de lov til detta da?...... :(

Takk for linker folkens....:D

Men jeg reagerer ikke særlig negativt på disse tablettene, så da er de nok i orden for min del.....:p
Jeg bruker de uansett ikke ofte og ikke sammenhengende......

Har nå lest på bivirkningene...de kan jo skremme fanden på flatmark...endring i libido? Opp, eller ned...:lol:
Tror jeg skal ligge unna disse tablettene jeg, ser farlige ut......:eek:

Jeg holder meg til poteten min i det vanlige jeg......:D
Den virker fortsatt som den skal og jeg er rolig og fornøyd......:stortsmil Tror jeg tar en ekstra i dag.... Bruker 100g potet som gir meg ca 15g karbo... mye? Nja mulig det, men jeg trenger det så da så...Går forresten fortsatt ned i vekt........:D

smgj sa for siden:

If it works - don't fix it!

;) God tur videre, Bestemamma.

Bestemamma sa for siden:

Takker :D

Scarlett_1 sa for siden:

Hei igjen!:) www.felleskatalogen.no/ hvis du går innpå her og søker på imovane så får du opp at hver 5 mg imovane inneholder 5 mg zopiclon og 7,5 mg imovane inneholder 7,5 mg zopiclone. De tilsvarer det samme slik som paracet og pinex også gjør.

Bestemamma sa for siden:

Takk Scarlett_1 :) Har fått vite masse jeg ikke visste fra før...kommer ikke til å bruke disse tablettene mer om jeg kan unngå det....:mad:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.