< Tilbake til oversikten

Endelig en skikkelig pizza uten egg, bismaker og svampekonsistens!

marjusen sa for siden:

Hei hei.

For første gang på lavkarbo har jeg ENDELIG funnet en pizza jeg faktisk mener er en FULLverdig erstatter for høykarbo pizza.

ALLE bunnene jeg har prøvd smaker egg, er svampete, har bismaker eller blir kvalmenes etter noen få biter. Har funnet ut at det ikke er noe særlig med egg,ost og masse krydder i bunnen altså:p

Det er seff pizzabunnen fra lavkarbohuset jeg har prøvd, oooh hellige moses å god den var, men det er jo fyllet som virkelig er pizza, so here it goes:

Pizzasaus:
1 boks hakka tomat med hvitløk, 3 ts tomatpure, løkpulver, salt, pepper, litt sitronsaft og 3-4 dråper stevia søtning.

Tok tomatene oppi en sil og fjerna det meste av vesken, så kjørte jeg den heelt glatt i stavmiksert. Rørte inn det andre, og så det viktige; Småkok denne i ca 25-30 minutter, så avkjøler du den. HEEELT nydelig pizzasaus!!!

Fyll:
Tacokrydra kjøttdeig. Dette er jo bare å hakke opp, tilsette egenlagt tacokrydder og stek. Viktig at det stekes ganske så lenge så all vesken blir borte. Ikke noe særlig med for mye veske.

Marinert biffkjøtt. Fant en biffmarinade på rema1000 med 3 kh pr servering. 1 servering var 30 gram. Tok 50 gram med denne marinaden og marinerte 150 gram med biffkjøtt. Det var perfekt mengde.

Løk i halve ringer, revet ost og litt basilikum!

Dette her er også ganske viktig for at pizza skal bli snadder:

Du tar først å rører på pizzasausen på bunnen. Så tar du OSTEN og strør over hele bunnen. Ta så kjøttdeigen. (Ikke ta på FOR mye). Så litt biffkjøtt og til slutt løken!!

Jeg brukte som sagt lavkarbohuset sin pizzabunn, og det ble perfekt å steke denne på 200 grader i 25 minutt selv om det står 30 i oppskrifta.

NAM NAM NAM!! Denne ble KNALLGOD, anbefales på det STERKESTE!!!

jvsandem sa for siden:

Her er du inne på et vesentlig punkt når det kommer til pizza. Den største feilen man kan gjøre når man lager pizza med kjøttdeig eller biffkjøtt er å ha kjøttet under osten. Da blir nemlig kjøttet kokt, og ikke stekt. Med kjøttet oppå osten så blir kjøttet stekt, og det smaker myyyyye bedre. :)

Janeymaleney sa for siden:

Hvilke væske snakker du om? Det skal jo ikke komme noe væske fra kjøttdeig når man steiker den? Hvis det gjør det,så er ikke pannen varm nok,eller så er kj.deigen for kald. Pannen skal være VELDIG varm,med smør i som blir brunt,og så lar du kj.deigen ligge å steike først på ene siden,så andre,SÅ hakker du den opp litt,så litt mer. Deretter er det jo bare å tilsette krydder,rett før den er ferdig.

Og at osten skal være under fyller er vel obligatorisk! ;)

Alynna sa for siden:

Så sant så sant! Bedre med smeltet deilig ost som henger i tråder, og brunet kjøtt, enn stiv svett ost og gråkornet kjøttdeig.....

Alynna sa for siden:

Det er masse væske i kjøttdeig (særlig i Norge, uff), de rådene Marjusen gir er gode for den gjengse kjøttdeig-bruker som ikke helt forstår hvorfor de får en soggy og svampete pizza..

Synes Marjusens forklaring på hvordan man unngår skumgummi-pizza er veldig basic og gode.

marjusen sa for siden:

Også må man jo tilsette litt vann etter man har på tacokrydder. Norsk kjøttdeig avgir en del veske ja. Hehe

Men derfor skriver jeg hvordan man skal steike kjøttdeig!for da kommer ikke all den væsken ut. Om det gjør det,blir den stekt feil! (og ja,jeg har kompetansen i orden da jeg er utdannet kokk ;) )

Selvfølgelig kommer det litt,men hvis du må koke kj.deigen før den stekes så mister man myye volum. Og det unngår man hvis man steker på den måten jeg beskriver på ;)

Må ikke det?

Alynna sa for siden:

Vil også nevne at jeg var lidenskapelig opptatt av god pizza lenge før jeg ble lavkarboer, og det å koke inn tomatene med gode kryddere og løk/hvitløk gir verdens beste pizzasaus.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.