< Tilbake til oversikten

Moccamuffins med kokos

Cyan sa for siden:

Jeg har eksperimentert på kjøkkenet og resultatet ble svært vellykket :)

3 ss smør
2 middels store egg
4 ss kremfløte
2 ss espresso eller sterk kaffe
15 dråper vaniljeessens
5 ss (grov)malte mandler eller andre nøtter
4 ss kokosmasse
2 ss bakekakao
2 ss sukrin
2 ss splenda

Smelt smøret i en skål/bolle. Tilsett egg, fløte, espresso og vaniljeessens og rør godt sammen. Rør inn mandler, kokos og kakao til en glatt, tjukk røre. Rør inn det søtningsstoffet du foretrekker (du trenger altså ikke å bruke sukrin og splenda) og smak på røren til den er søt nok.

Fordel røren i 9 små muffinsformer og stek på 175 grader varmluft i ca 12 minutter. Bruk en strikkepinne e.l. for å sjekke når de er ferdige.

Obs: Jeg bruker måleskje (1 ss = 15 ml)

Jeg brukte doble papirformer og muffinsene satt seg litt fast i disse. Jeg vil tro at silikonformer vil være bedre å bruke.

Camomilla sa for siden:

Åh, disse høres himmelske ut! Herved abonnert på denne :)

Rin sa for siden:

Disse står i ovnen NÅ! Forresten så har Jernia (Ringnes Park, i alle fall) tilbud på små silikonformer - jeg fikk 16 stk for 70 kr. Valgte seff råååsa former. :D

dollie76 sa for siden:

Dette så skikkelig DIGG ut, har lyst til å prøve! :) --men hvor mye f.eks canderel el. natreen(dråper) kombineres med sukrin (har ikke splenda)? -for BARE sukrin som søtning er ikke godt..

Rin sa for siden:

Jeg brukte 3 ss sukrinmelis og 5-6 dråper stevia english toffee - men vet ingenting om andre søtningsmidler. :o

Nå er forresten en moccamuffin fortært - det var fantastisk godt!

dollie76 sa for siden:

Hvordan er det lurt å tenke om man "smaker til" deigen, da? Søtere enn man vil ha eller mindre søt enn man vil ha? (altså, blir de søtere el mindre søte av stekinga?)

Cyan sa for siden:

De smaker faktisk best når de er kalde. Jeg lot noen stå i kjøleskapet over natta, og de var mye bedre og saftigere enn i går :)

Angående søtning: De smaker nok litt mindre søtt når de er varme, men mer søtt igjen når de er kalde :rolleyes: Må nok bare prøve seg frem der. Når det gjelder mengder står det jo på pakningene hvor mange dråper som tilsvarer så og så mye sukker. Sukrin og splenda har et 1-1 forhold til sukker, altså 1 ss sukrin/splenda = 1 ss sukker.

Furine sa for siden:

Åh! :sikle:

Imp sa for siden:

Høres ut som disse må prøves i morgen. Det burde kanskje hjelpe å smøre formene litt?

Camomilla sa for siden:

Barna mine reagerer på kaffesmak i sjokoladekake - tror det går å bytte kaffen med f.eks. kremfløte? Eller blir de for "bleke" da, tror du?

Nnem sa for siden:

sign denne

Cyan sa for siden:

Jeg ville bare ha droppet kaffen uten å erstatte med fløte, og heller hatt litt mindre nøtter i om det blir for tykt.

Rin sa for siden:

Spiste fire av disse med stor apetitt i går. :o Greit nok at muffinsene ble temmelig små, men altså... de er altfor gode, jeg vet ikke om jeg TØR å lage dem igjen. :p

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.