< Tilbake til oversikten

Male frøene til mel

Suann sa for siden:

Blir karbohydratinnholdet i korn (som solsikkefrø, linfrø og sesamfrø) endret om det blir malt?
Hva med malte mandler?
Jeg har kjøpt meg en super kverner/malerdings :D (vet ikke hva det heter) på Europris. Den maler jeg nøtter frø og korn i og den lager jeg smoothies med. En hendig liten sak. Gjort i en fei!

Kitt sa for siden:

Karbohydratinnholdet er det samme!:)
Vedlig kjekt med sånne duppedingser!:D

Suann sa for siden:

Ja og denne duppedingsen er jeg helt forgapt i :love:

Kitt sa for siden:

Navn og nr, takk!;)
Du kan jo leggge ut om den flotte dingsebomsen din i denne tråden!:ja:
Alltid morsomt med nye gadgets!:D

Yrla sa for siden:

Innholdet er jo det samme men din kropps opptak av frøenes karbohydratinnhold er nok høyere når de er malt.

Alynna sa for siden:

Er det ikke forskjell på malte og hele linfrø? Pga. at de hele går gjennom tarmsystemet uten at noe blir tatt opp i kroppen...

Yrla sa for siden:

Jo, og trolig vil linfrøene ikke opptaes fullstendig om de er knuste heller ,om de inntatt med mye væske fordi gelelaget som da dannes isolerer mot optak. Men jeg vet ikke.

Suann sa for siden:

Jeg maler både linfrø og solsikkekjerner til "mel" for å bake. Kanskje det ikke er så lurt da?

Kitt sa for siden:

Bare mal i vei, du! Det er ikke store forskjellen uansett! Om det er noen!:p

Yrla sa for siden:

Det er jo sunt da:) Ikke noe vits i å bruke det om du ikke vil at kroppen skal nyttiggjøre seg det heller, vel? Bare regn med karbohydratinnholdet.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.