< Tilbake til oversikten

Løser sukrin seg opp?

Ego sa for siden:

Hei.

Jeg mener å ha sett en tråd om dette, men finner den ikke igjen.. Er det noen som vet om sukrin løser seg opp i kald veske? Jeg holder på å lage krøkebærsaft og denne skal ikke kokes.

Indiana sa for siden:

Jeg synes den løser seg litt opp ja, men ikke særlig mye.. Bruker sukrinmelis til det meste istedenfor :)

Mortil1 sa for siden:

Bruk melis, eller stevia evt.

Ego sa for siden:

Men melis i saft, funker det da...? Jeg har ikke stevia for hånden, hva med andre kusntige søtningstoffer? Sukrin tåler magen min, derfor jeg i utgangspunktet ønsker å bruke det. Takk for svar:)

Ego sa for siden:

Da har sunkost her i byen sjekket dette for meg, med leverandøren av sukrin. Sukrin krystalliserer seg og løser seg derfor ikke helt opp i væske. Sukrinmelis skal i utgangspunktet ikke brukes i drikke (står på pakken), men leverandøren mente man kunne gjøre et forsøk med en liten mengde. Dersom man skulle bruke vanlig sukrin, anbefalte han å bruke en liten mengde av dette og fruktose.. så da er det ikke så aktuelt.

For øyeblikket har jeg et eksperiment med sukrin i et vannglass, for å se hvor mye det løser seg opp. Foreløpig ligger all sukrinen på bunnen av glasset, så det ser ikke så bra ut.

Hvilke kunstige søtsningstoffer er best å bruke? Splenda, Natreen...?

Ego sa for siden:

Test av sukrin i væske gjennomført og det løser seg faktisk helt opp!! Det tok noen timer, så hadde ikke store håpet, men til slutt var det helt oppløst - Jippi! Har nå brukt sukring i krøkebærsafta og er spent på resultatet!:D Turte ikke ha i så mye, da den metall/kalde smaken er grusom.. så får se om jeg må ha mer i, eller om jeg faktisk liker safta litt "sur";)

Angående andre søtstoffer har jeg lest meg opp på en annen tråd, hvor det kan se ut som verken natreen eller splenda er særlig gode alternativer. Holder meg til sukrin tror jeg.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.