Nå er jeg egentlig ikke så veldig opptatt av vekten min, men fikk da plutselig nesten sjokk. Etter at jeg klarte en uke på fjellet med mye trening og ganske vanlig lavkarbo kosthold hadde jeg en uke her med litt mindre trening (men fortsatt 10 timer). I helgen har jeg vært ute og tatt meg (alt for mange) lavkarboøl. I dag veier jeg over 4 kg mer enn forrige mandag. Kan det være ølet? Ellers har jeg nesten spist som vanlig. Litt mindre fett og mer protein pga det jeg fant i kjøleskapet som måtte bort. Varierer karbo litt mellom 20 og 60 ut fra treningsmål osv.
Hva kan ha skjedd? Noen som har en ide? Er det kanskje bare vann etter drikkingen?:confused:
Øl, er både karbohydrater og alkohol. Begge kan gi veldig mye vannvekt (Jeg "suger vann" etter rødvin. Vises veldig godt på merkene etter sokkestrikken - de blir DYPE da.) Om du i tillegg har spist enten for mye eller for lite salt så kan dette bidra til å binde vannet.
Gi det en liten ukes tid med normalkost og så gå på vekta. :)
Alt du spiser mens du har alkohol i kroppen legger du på deg, uansett om energikilden er fell, proteiner eller karber.
Har selv brent meg på dette fordi jeg blir sulten når jeg drikker.
Øl + kebab + div. kan fort bli en kilo for min del, og det er ikke vann :P Og så blir jeg ikke like lett mett av fett som før, og er vant til å ikke bry meg med kalorier, så jeg kan virkelig gå på en kalorismell.
Eneste fordelen med lavkarbo-øl, er at om jeg holder meg til 4 stk, så detter jeg forhåpentligvis ikke ut av ketose og er igang og brenner fett et døgn etterpå, pluss at den har generelt mindre kalorier.
Det er vanskelig å holde seg lavkarbo på fylla om man ikke går for sprit/tørr vin + har viljestyrke mtp. nattmaten (uff dette hørtes fjortis ut, men :P)
Til en kosekveld går det helt fint med øl (lavkarbo).
Tviler på at du klarer å legge på deg 1 kilo på bare 1 dag med utskeielser. Det skal ganske mange kalorier i overskudd til for at du klarer det. Er nok en del vann også :)
Det var nok kombinqasjonen øl og kebab ja. Har spist nesten vanlig nå (litt mindre karbo) og trent like mye som ellers og nå er 3 kilo borte alt. Er skremmende hvor mye vann kroppen klarer å suge til til seg. Så det også på sokkestrikken at det var noe der. Har ikke gjort noe annet for å kunne se om det virkelig bare var det. Hadde jeg kuttet ut søtstoff nå f.eks. hadde jeg jo ikke sett hva som var årsaken til eksplosjonen. Takk for hjelpa alle dere og jeg håper at dere har lært like mye som jeg :rolleyes:
[quote=Alynna;1184271]Alt du spiser mens du har alkohol i kroppen legger du på deg, uansett om energikilden er fell, proteiner eller karber.
Hvor i all verden får du dette fra? Det er jo kjent at kroppen ikke forbrenner fett når den forbrenner alkohol. Men dette høres da fryktelig feil ut? :confused:
Dette var jo en ganske bastant påstand :) Drikker du lavkh-alkohol og spiser lite kh, vil det ikke være særlig insulinutskillelse som åpner opp for fettlagring - slik at det vil være vanskelig og reelt legge på seg FETT i en slik situasjon :)
Spiser man derimot høykarbomat - har det vel strengt tatt ikke noe å si om man drikker alkohol eller ikke, overskuddsenergi vil gå rett i fettlagrene :)
Og neste gang - sjekk sokkestrikkene. ;) Ankelfett lager ikke like dype grubber. Tro meg - jeg vet. :D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.