< Tilbake til oversikten

Er dette normalt i ketose?

mizzim sa for siden:

Tenkte vi kunne spørre å grave om ting vi lurte på ang det å være i ketolyse..
å håpe på at andre vet svaret.

det jeg lurer på om er normalt når man er i ketose er:
er det vanlig å bli veldig varm?
er det normalt å svimle? de siste 2 dagene har jeg svimlet endel, ketose stiksene har vært veldig mørke å, men tror jeg drikker nok, drikker like mye som dagene før når ketose stiksen var lysere
jeg er blitt veldig tett i nesa å tung i hue, kan dette var pga ketosen?
går vekta vanligvis ned fort første uke for så å gå seint etterpå?
er det normalt å være så trøtt, til onsdfag er det 4 uker siden jeg startet. å føler ikke trøttheten går bort.
er det normalt å ha vært hos lege å tatt masse prøver før man starter?
jeg skal til lege til fredag, men har ikke prøver fra før jeg startet å sammenligne med.
er det normalt om legen er skeptisk til ketose, eller pleier de å være posetive til det?
ja, det var nå litt spørsmål:D

Julie sa for siden:

Hei hei! :)

Ja, her er det bare å spørre i vei, vet du - mange kunnskapsrike mennesker her inne som gjerne vil hjelpe nykomlingene! :ja:

For det første så ser jeg at det står "lavkarbo" som din kostholdsfilosofi - kan du være litt mer spesifikk, kanskje? Hvor mange karbohydrater spiser du hver dag, f.eks?

I og med at jeg ikke vet hvilken retning du følger, skal jeg være forsiktig med å uttale meg, men i og med at de fleste (ikke alle!) her inne følger ketolysekuren (cirka 20 karbohydrater dagen), tar jeg utgangspunkt i dét:

Jepp, det er helt normalt - mange opplever faktisk at kroppstemperaturen kan stige så mye som én hel grad! :)

Hvor mye drikker du da, mer nøyaktig? Spiser du nok? Har du endret på noe i matveien de siste to dagene som kan ha gjort det? Har du hatt noen form for "utskeielse" som kan ha gjort at kroppen din har gått ut av ketose, for så å gå inn igjen?

Det kan være lurt å bruke [url="www.diett.no"]diett.no[/url] for å se hvordan du ligger an kalorimessig, for selv om mange her inne bestemt mener at man ikke skal telle kalorier, så er det også viktig at man ikke spiser for LITE. ;)

Jeg har ikke hørt om at man blir tett i nesa av å være i ketose, nei... men å være tung i hodet er derimot ikke uvanlig! Husk at dette er en tøff omstilling for kroppen! :ja:

Jepp, dette er også helt normalt! :ja: Den første uka mister man som regel "vannvekta": kroppen binder 4 gram vann for hvert gram karbohydrat du inntar, så når man går fra å spise f.eks 300-500 gram karbohydrater dager, til å spise 15-20, er det ikke så rart at kroppen blir kvitt masse vann de første par dagene!

Tar du ketolysetilskuddene? Og igjen, passer du på å få i deg nok mat?

Kroppen kan bruke opptil 8 uker på å komme i optimal fettforbrenningsmodus, så å være trøtt og uopplagt er ikke direkte unormalt... men igjen, sjekk det jeg har foreslått.

Du må også huske at siden kroppen mister så mye vann den første perioden, skylles også en del viktige mineraler og lignende ut av kroppen. Det er derfor ganske viktig å få i seg litt salt sånn at ikke ALT vannet blir skylt ut av kroppen.

Det er mange som tar blodprøver før de starter på ketolysekuren (og lavkarbo generelt, forøvrig), siden de gjerne vil ha noe å sammenligne med i senere tid. Noen tar for eksempel prøver før de starter, for så å ta de samme prøvene igjen etter cirka 6 måneder (da har kroppen hatt goood tid til å omstille seg og bli vant til kostholdet :ja:).

Uheldigvis så virker det som om mange her inne har opplevd at legene de er hos er skeptiske til dette kostholdet, da det så og si går imot det kostholdet de blir "lært opp" til å anbefale til pasientene sine (mange karbohydrater og veldig lite fett - "riktig" kosthold - kontra få karbohydrater og mye fett, som f.eks ketolyse og Atkins).

Det kan godt hende at jeg har gått glipp av noen viktige tips o.l her, men da får heller noen av de mer erfarne si ifra! ;)

mizzim sa for siden:

takk for mange gode svar:D jeg går på ketolyse ja. er veldig dårlig på å regne ut antall karbs, men jeg får nå utslag på stiksene, å vekten går nedover, så regner med det er ca riktig mengde carbs liksom.
vet ikke om jeg spiser nok, eller drikker nok, en 0,7 flakse med vann, 2 - 3 glass med fun ice tea, å kanskje litt brus.
mat igår var 2 stekte egg, en halv pakke bacon, det var frokost.
spiste litt lav karbo ostekake som var igjen fra helga
middag var 3 svinefileer - (de var små) og grønnsaker

jeg var mett, å mett lenge..

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.