Altså JEG har spist lavkarbo nå i 2 mnd og stortrives med det... men så er det jo sånn at mannen i huset spiser det jeg lager og det som er her - aldså er han helt passivt blitt lavkarber han også:p
Men så kommer hverdagen da, ikke kan vi lage store frokoster med egg og bacon som varer hele dagen da nei... og de få gangene vi har kjøpt et brød i sommer, så har det muggnet i brødboksen...:rolleyes:
Men han har lang arbeidsdag som begynner tidlig og vanligvis har han hatt med seg 5-6 kneippskiver med brunost el.l...
Noe som er lett å lage til om morgenen i full fart..., som metter gjennom hele dagen og som kan pyttes i en enkel matboks helst... (vi har foreløpig ikke investert i spesialbokser med masse rom, og han vil ikke ha med seg fancy tupperware osv på jobb)
Er ikke lett dette for han har funnet ut at han liker det nye kostholdet, men vil ikke bekjenne seg som lavkarber for andre enn meg :rolleyes:
Poden i huset er også en utfordring... han er KH-avhengig, kjøttfobiker... jobber med å vende ham av med det.
Jeg vil ha ham bort fra flere boller mer eller mindre sunne frokostblandinger med sukker og lettmelk og over på egg, kjøtt og fisk med nøtter, grove kornprodukter og frukt og grønt istedenfor...
Om hele husholdningen skal gå for LCHF (mest meg, litt mer moderat for mann og barn), hva er typisk nistemat?
Og hvilken matboks (helst én boks) er tett og har flere rom? Særlig i sekken til 3. klassingen spretter matboksen rundt en del og MÅ være tett om det er annet enn brødskiver nedi der...:(
Trenger masse tips her - og hels så billig som mulig :)
Jeg sender med min mann brødet jeg baker. Dette kan nok poden også spise.
2 lavkarbo brød
250 gr mandler - males
16 egg
2 beger rømme
12 ss nøytral olje
4 store ss fiberhusk
100 gr sesamfør
100 gr solsikkekjerner
100 gr linfrø
kruskakli til passe deig
6 ts bakepulver
2 ss sukrin
1/2 ts salt
Start med å male mandlene, ha så egg, rømme,fiberhsuk og olje i en bolle og mos sammen med en stavmikser til en glatt røre, la stå og svelle et par minutter. Rør inn de malte mandlene. Ha så i sesamfrø, solsikkekjerner og linfrø. Rør dette godt inn i eggeblandingen sammen med sukrin og salt. Ha i kruskakli til passe deig, deigen skal være litt løs, slik at du kan helle den oppi brødformen. Rør så til slutt i bakepulver. Kle to brødformer med bakepapir, ha oppi røren, pynt med litt frø og stek nederst i ovnen på rist 180-200 grader i 1 time, ta så brødet utav formen og stek videre på rist i 15 min. Avkjøl. Oppbevares i kjøleskap og er utmerket å fryse. Jeg spiset dette med høvlet meierismør, nam,nam det var knallgodt. Ble litt lysere enn de andre brødene jeg har bakt og skikkelig fluffy liksom. Absolutt godkjent.
P.S. noen ganger når jeg baker brød maler jeg alle korn,frø og mandler, det blir også skikkelig godt.
Men jeg har også mange små bokser som jeg har kjøpt på Nille for en meget billig penge. Disse små boksene putter jeg igjen i en større en slik at podene kan blande det de vil når de vil... Så fremst det SKAL blandes da. Det går mye i salater her i huset, med fiberpasta. Da har jeg salaten og agurken i en boks, tomaten i en annen, ost i en, (jeg synes alle disse delene sammen fra morgenen av blir så klamt.. ), dressing i en og til slutt pasta i en. Alle disse boksene får plass i en litt større, og så er det bare mikse slik de vil. Jeg har også kjøpt bokser som tåler mikro slik at de kan varme opp omeletter, gryteretter etc etc.
Så gøy at mannen din også spiser lavkarbo! :-) Min nekter å gi slipp på poteter, brød, syltetøy osv..
Min første tanke om forslag til lunsj var omelett! Det kan du lage klart dagen i forveien, ha i matboksene og sette i kjøpeskapet. Det kan spises kaldt eller varmes i mikro på jobben/skolen.
Omelettforslag:
Stek cherrytomater, skinke/bacon/salami, champignon og purreløk i panna.
Pisk egg, baconost, basilikum, oregano, hvitløkspepper og salt sammen, og hell i panna. Topp med mer baconost og strø litt ost over. Stek og servèr (eller avkjøl og putt i boks til neste dag).
Min mann har med seg lavkarbobrød på jobb. De har felleslunsj på jobben med brød og pålegg, så han tar med seg eget brød og bruker pålegget på jobben.. De har veldig bra greier, røkelaks til og med.
Selv har jeg oftest salat med til lunsj og noen ganger middagsrester som jeg varmer i verdens treigeste micro på jobben.
Er ingen felleslunsj på jobben til mannen gitt :p Er felles samling på lærerværelset med matpakker..., derfor har han ikke lyst til å sklle seeg så ut....
Det brødet så knallgodt ut, kan det spises av en som er i ketose (les: meg) også?
Jeg synes de er litt mye uten pålegg, men med pålegg (ost/skinke ol) er de nydelige! Enkelt og lettvint å ta opp de man trenger fra frysa kvelden før :)
Ja det vil jeg da tro skulle gå greit. Husker ikke hvor mange karber det er i brødet, men det er jo bare til å legge inn alt på www.diett.no så får du totalt karber i brødet:-) Deler dette på antall skiver, så blir det ikke mange karber. Du spiser jo ikke skiver til alle måltider, men en gang imellom er ok.
Skal du gå for moderat lavkarbo kan du også velge ting som Fedon brød, Fiberrik knekkebrød eller multigrain og bare lempe på med masse pålegg og grønnt.
I går fikk barna med omelett m/ost, en skive med morrpølse (rikelig), grønnsaker etter smak. Jenta spiste alt, gutten lot omeletten være igjen. Andre enkle ting er hardkokt egg, pølser (lite kh), skinke, småoster... Det er mange lister med turmat o.l. her inne som sikkert kan supplere en og annen brødskive/knekkebrød enten du velger LKHF eller mer moderate kjøpevarianter. Og så anbefaler jeg nannahs knekkebrød! Det liker til og med ungene her i huset.
Matboksene på hjemmesiden til (hold deg fast!) Grethe Roede er supre... guttene har hatt de i to år nå og de er superfonøyde. Et stort rom + to mindre.
Enig, de er flotte! Jeg er fremdeles småsur for at ene poden glemte sin boks på skolen og han fant den aldri igjen.. :( Men de er seriøst kjempekjekke!!
Dessuten er småsulten (nøtter og tørkede bær) kjempekjekk som tillegg til lunsjmaten. Det var salg på disse i dag så jeg hamstret mange pakker til 10 kr stk.
Og tredjeklassingen (Mannen også for den del.) kan lage matpakken sin når dere spiser kveldsmat. Da sitter dere likevel ved bordet, maten er framme, og du kan gi poden den nødvendige kunnskapen om kosthold i passe små porsjoner.
OK, mange er eller har vært hjemmeværende, og det faller seg ofte naturlig at den som jobber hjemme tar mat-jobbene også. Det er bare det, at barn og voksne som kan sitte ved bordet, smøre skivene sine sjøl osv, fint klarer å fikse en matpakke også. Å ta fra dem muligheten til å lage mat(pakker) er å gjøre dem en bjørnetjeneste. Fytti grisen så mange menn og ungdommer jeg kjenner som sulter ihjel foran kjøleskapet fordi det ikke er noen der til å åpne døra for dem!
Om du er en av disse hønemødrene (jeg henvender meg ikke til TS her, men akkurat deg som leser tråden), så svelg stoltheta, gi fra deg litt av reviret, og gi mann og barn mulighet til å overleve den dagen du ikke er der lenger.
Fedon brødet er kjempegodt, om enn litt vanskelig å få tak i enkelte steder. Jeg skjærer opp brødet i butikken og fryser det ned. Tiner skiver etter behov (her ble brødene også misfarget etter en stund).
hehehe:p
Joda men han har jo gjort det helt på egenhånd bestandig, men nå er han jo helt grønn på hva han kan ta med seg....
Han har tydeligvis tenkt masse mens han har godtet seg med min lavkarbomat i sommer og vil gjerne fortsette med det nå som hverdagen har kommet også, men vet ikke helt hvordan enda... Og jeg trnger tips for å igjen gjøre ham selvhjulpen:)
Det beste tipset du kan gi han må vel være at på LCHF er det ikke forskjell på frokost, lunsj, middag og kvelds, så han kan spise akkurat det han har lyst på innenfor rammene dere har lagt for kostholdet deres?
Lærere som spiser matpakke på lærerrommet (Jepp, jeg har vært lærer en gang) står for meg som noe av de mest konservative som finnes i matveien, så jeg skjønner i grunnen at han ikke vil skille seg ut, men vi gjør det, vi lavkarbere...
Kanskje han først og fremst trenger mot til å spise annerledes mens andre ser det?
Du skal ikke se helt bort ifra det... Pluss at det trengs bitelitt mer planlegging enn å bare fort skjære opp 5 blingser av brødet vi allikevel alltid har (les:har hatt) i brødboksen og slenge på noen osteskiver...
Han har alltis laget maten sin selv, men har ikke for vane å ha med seg middagsrester. Han er ikke så glad i kald middag tror jeg... iallefall er det oftest jeg som spiser det her i huset...:o
Og så glemte jeg å si det jeg skulle si....
Om man gjør det til en regel at man alltid lager mer middag enn man trenger, så er det minst like enkelt å ta med seg en ferdig resteboks fra kjøleskapet som å smøre et tårn med blingser :)
jo tror kanskje de har micro.. har alt tipset han om det.:p
Husker en tid jeg syntes at det å spise en sånn baguett var å komme til himmelen... særlig med grillkrydder på...:rolleyes:
Er mye annt som er mye bedre gitt :D
Hehe... gjorde det uten å vite det jeg.... dvs jeg spiste et stykke pai...skulle ikke ha gjort det og kommer ikke til å gjøre noe lignende igjen...:cool:
Skal tipse ham om det :)
Syns det er kjempeflott at du liker å lage matpakke til dem jeg. Jeg er temmelig sikker på at en vakker dag når de må lage den til selv så finner de alltids noe å ha med. Så det er vel ikke det verste. Fortsett med det du.:D
Men hva liker mannen din da? Hvis han ikke vil skille seg ut så er det vel kanskje eneste løsninga å lage et lavkarbo brød, eller hvis du får tak i fedon sitt. Med masse godt pålegg på.:)
For øyeblikket er han alene hjemme (jeg er bortreist) og i dag hadde han funnet ut at de selger billig salat i kantina og han hadde kjøpt seg kyllinglår til middag :)
Sulter ved brødboksen gjør han iallefall ikke, selv om det ikke er så mye brød inni der:p
Tja, hva sender jeg med.......
Da må jeg spørre han og datteren min, begge er store nok(45 og 11 år) til å lage seg mat selv, så der kommer jeg til kort.
Men jeg selv hadde ofte eggerøre m/fløte med pølsebiter(Rimi's bratwurst, lite karbo), purre og div grønnsaker. Godt og mettende. Ofte hadde jeg hjemmelaget knekkebrød ved siden av.
Ja, så lenge du ikke spiser store mengder. Bruker oppskrift funnet her på forumet under tråden "Mitt aller beste brød" Det er veldig godt syns jeg!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.