Leste en artikkel for en stund siden, om at jorda fint kunne fø på alle menneskene i verden om vi hadde basert oss på insekter. De verste konsumentene er jo oss, vi i den rike, vestlige verden. I følge artikkelen spiser allerede 80 % (!) av jordas befolkning insekter. Altså er det bare oss som må snu på flisa.
Men det kommer. I Amsterdam er det visstnok restauranter med insekter på menyen, og man får kjøpt melmark, til å tilberede selv. De er sunne, i følge artikkelen. Det sto ingenting om karbohydrater da men. ;)
Jeg merker at sperrene mine blir mindre. Ville nok smakt på insekter om jeg hadde sjansen, og kanskje laget noe her hjemme.
Jeg sliter også med tanken på insekter. Men tenk på reker da, og krabber. De er egentlig bare vannlevende insekter. Og la oss for all del snakke om skjell ... kamskjell og blåskjell er nært beslektet med snegler - og franskmenn spiser snegler og frosk.
jeg leste også den artikkelen (eller en som handler om det samme) i Ill.vit tror jeg.
Insekter inneholder omtrent rent protein, og er mye mer energieffektiv mat enn pattedyr.
Jeg må innrømme at jeg brekker meg ved tanken på å spise gresshopper, melmark og billelarver, emn mener artikkelen sa at det var 4 ganger (?) så konsentrert protein i dette som i fx storfekjøtt.
Det ville kanskje vært lurt om vi la om litt...:confused:
Greitt nok at reker er vannlevende "insekter", men de er bygd opp på en helt annen måte og ekte insekter må vi nok belage oss på å spise med skallet på (er jo det som er så grovse). Å skrelle et insekt ville rett og slett resultert i ingenting igjen ford de ikke har muskelmasse på samme måte som krepsdyr.
Hvordan anneledes da? Det er størrelsen og gjellene sånn som jeg ser det? Ellers er det da eksoskeletale dyr begge to?
Rent praktisk må man nok spise landlevende insekter med skallet på, ja.
Vi vet jo alle hvordan reker ser ut inni med den kjøttfulle halen og gjellene forran ved hodet.
Insekter har pusteorganet stt fordelt over hele kroppen (trakeer) inkludert i eksosjeltettet, Innvendig har de delvis åpen sirkulering av vevsvæske og "blod" som organene flyter rundt i (sånn omtrent). Dvs at om du åpner et insekt vil innholdet renne ut... og det du sitter igjen med er skallet og forsvinnende lite ellers:o (tenk den en skvist bug på bilruta og den gulgrønne guffa som er nesten umulig å få bort fra frontruta med vindusvisker og desperat bruk at spylervæske:p) Det er den gugga vi da skal spise... (blærk)
(Larver er vel litt mindre uapetittlige da...)
Vi (og alle andre pattedyr) har endoskjelett, derfor er det musklene våre som holder kroppen sammen (hjulpet av en del andre ting som sener osv såklart). Derfor har pattedyr forholdsvis store muskler.
Dyr med eksoskjelett har ikke dette behovet. De trenger muskler for å bevege seg, men ikke for å henge sammen. Derfor har de mye mindre muskler enn oss, insektene er vel de mest ekstreme?:confused:
Vi spiser jo et og annet insekt her i landet også, det hender de prøver å snike seg inn med salaten eller brokkolien.
Hender det fyker oppi noe når vi lager mat utendørs, også.
Kanskje larvestadiet er mest delicious? Grensa mi går iallfall laaaaaaaaangt før gjødselbiller og kakerlakker, selv om jeg ikke blir hysterisk for en mark i et eple.
Jeg gidder heller ikke å åpne sukkerertene for å sjekke for haikere. Det gjorde derimot denne gjengen. Med bilder!
Etog annet insekt? Jeg tror vi får i oss en hel masse. Tenk bare på når vi plukker bær. Plukker alltid ut masse larver, edderkopper, biller, snegler når jeg renser, men det MÅ jo være de jeg ikke ser, som ender i magen. Er jo bare litt ekstra protein. ;)
Ja, Illustrert Vitenskap var det. Jeg sleit med tanken på det til å begynne med. Men nå er jeg der at jeg har lyst til å kjøpe melmark og prøve å sprøsteke dem.
Hehe tror ikke ungene her hadde prøvd nei...:p
Frister ikke så veldig egentlig, men jeg jobber med meg selv... om det er blitt in om 10 år så kanskje?:confused::o
Det kan kanskje ha noe med økt motstand i vannet å gjøre og størrelsen, men både insekter og reker trenger muskler for å kunne bevege skjelettet... selv om det sitter på utsiden. Og det at insekter visstnok stort sett bare er proteiner tilsier vel at det må være muskelmasse der, selv om det ikke ser ut som storfemuskler?
Vel .. det blir å kløve hår. Når det gjelder etabilliteten så tror jeg at problemene for de fleste kommer av det å vite hva det er. Dvs at om man hadde en pose larver, moste dem og stekte dem med tacokrydder og så serverte det i en gryterett så hadde de fleste av oss intetanende spist og ikke hatt større mén av det.
Når det er sagt så er lysten min til å spise insekt ligger litt under lysten til å spise smalahovud eller værballer... iallfall i medvitende tilstand. ;)
(I NordThailand har de gresshoppeoppdrett for snacks. Mulig jeg hadde klart å overvinne meg selv bare med nok sjokolade på... )
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.