< Tilbake til oversikten

Sukkererstatning

Bik sa for siden:

Jeg har bare brukt sukrin som sukkererstatning til nå.
Hvilken erfaring har dere med andre typer kunstig sukker? Ser at mange bruker bla.a. stevia. Hvordan smaker den?

marjusen sa for siden:

Sukrin og stevia er ikke kunstig, men hundre prosent naturlig.

Brukt sukrin, stevia, splenda og natreen. Funker greit, men sukrin og stevia er favoritten. Splenda og natreen er kunstig btw

frøken sa for siden:

Jeg har ikke prøvd Stevia, men bruker alltid en blanding av sukrin, splenda og flytende natreen. På den måten får jeg ikke den kunstige rare smaken som de forskjellige kan gi alene. I tillegg smaker jeg meg til, litt om gangen.

Bik sa for siden:

Er stevia som sukker på konsistens? Og bruker man like nye som vanlig sukker?
Skal på helsekost i morgen, og tenkte å prøve dette. Noen ganger blir sukrin litt bitter.

Nerthus sa for siden:

Jeg bruker flytende natreen, fin i smoothies bla :) Jeg synes det smaker nesten som sukker :)

Bik sa for siden:

Ja, natreen er jeg kjent med som sukker i teen.

Nerthus sa for siden:

Har du forsøkt flytende? Den har mindre kh enn i fast form, og kan brukes både i varm og kald mat, dressinger feks, eller smoothies.

marjusen sa for siden:

Stevia fås både flytende og i pulver (sukkerform). Men dette selges ikke i norge. Kjøp det på iherb.com. Veldig billig og bare 20 kroner i frakt. Fås medmog uten smak(den flytene)

smgj sa for siden:

FOS - fruktOligoSakkarider, sukrin og xylitol. FOS smaker (veldig) mildt og man må bygge opp toleransen. Mer et prebiotikum enn en sukkererstatning. Sukrin kjenner alle. Xylitol er den jeg kjenner minst, men som smaker best. Er naturlig forekommende i en del planter (kalles bjørkesøt). Har en del kalorier, men mindre enn sukker (2,4 kcal pr gram) mener jeg.

Ja, og så har jeg smakt tørket stevia. Det likte jeg ikke.

marjusen sa for siden:

Stevia er forresten 300 ganger søtere enn sukker

Bik sa for siden:

Skal bestille stevia og prøve det der sukrin blir for bittert. Evt en blanding :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.