< Tilbake til oversikten

Søt og god dessert

MissPivotal sa for siden:

:hearts:

En pakke kremfløte
1 ts vaniljepulver
En pakke philadelphiaost
Nøtter (jeg brukte paranøtter og mandler)
Meierismør
Bær (Jeg brukte bringebær)
Sukrin etter smak

1. Pisk fløte og vaniljepulver til krem, og bland med romtemperert philadelphia. 2. Hakk nøttene, og stek de i rikelig med smør. 3. Rør bær og sukrin sammen.

Så finner du noen små glass, og legger lagvis ostekrem og nøtteblanding, og tar en dasj av bærblandingen på toppen. Dette lar du stå kaldt i kjøleskapet. Kan være lurt å ikke ha på bærblandingen før du skal spise det, så slipper du misfarging av kremen, og at det blir litt soggy og vått på toppen.

:hearts:

Jabba sa for siden:

Hørtes nydelig ut! Bruker du et helt beger m Philadelphia ? Og blir den virkelig så myk at du klarerå blande den m kremen ?

Antoinette6 sa for siden:

Interessant ! Jeg avventer svar.

Godt spørsmål, Jabba ! :ja:

Theas sa for siden:

Mmm, det hørtes godt ut.. Skal absolutt prøves! :)

Ja, jeg bruker en pakke ost pr pakke kremfløte :) Men det kan sikkert tilpasses smak og behag også ;) Etter å ha pisket kremen tar jeg i osten ved å "smuldre" den litt i hendene så den kommer i mindre klatter. Så rører jeg det inn på lav hastighet. Fungerer helt fint :)

Jabba sa for siden:

Jeg har ikke bær....men har Fun Light saft.....hva kan jeg blande den m slik at den tykner til "rød saus" mon tro.....

Jabba sa for siden:

Hhvis jeg lager full porsjon her...hvor lenge kan denne stå i kjøleskapet mon tro ?

Charlott sa for siden:

En annen løsning er å ha osten i en egen bolle og gi den noen runder med miksmasteren før man blander den med ferdig vispet krem.
Da blir den så medgjørlig atte :ja:

Jabba sa for siden:

Har prøvd meg på denne nå....står i kjøleskapet og godgjør seg nå.....
Men hva er egentlig poenget m å steke nøttene ?

Bedre smak og sprøere, tenker jeg ?

Gi oss en oppdatering, da, Jabba, - når du har smakt !

Cassiopeia sa for siden:

Lurer på om denne hadde blitt enda bedre (og dessverre dyrere) med Mascarpone (80% fett) i stedet for Philadelpha?

Heeeeelt sikkert, Cassiopeia !

Nydelig nick ! :love:

Jabba sa for siden:

I begynnelsen på min lavkarbo karriere prøvde jeg meg på uttallige lapper, kaker, kremer, shaker, vafler m.m - og alle smakte mer eller mindre tørt, harskt eller vondt. Med ett unntak kanskje - og det er ostakaka til Gerd....
Jeg har ikke bakt noe lavkarbo kaker eller annen dessert / snop på en evighet for jeg har tenkt at jeg heller skeier ut på ordentlige kaker / snop et par ganger i året enn å lage masse erstatninger som ikke smaker godt.

Men så lot jeg meg overtale til å prøve denne desserten......og HALLELUJAH!!!! Dette var helt fantastisk godt!!!
Genialt å steke nøttene i smør - det smakte nydelig til den ostekremen. Jeg hadde ikke bær så jeg kokte opp litt Fun Light saft m litt vann og tyknet den med Xantham Gum.....

Jeg er MEGET POSITIVT OVERRASKET OG ANBEFALER DENNE DESSERTEN TIL ABSOLUTT ALLE!!

Er ikke helt sikker, men den står seg i alle fall helt fint 2-3 dager, og mulig lengre. Veldig kjekt at du likte den! :D

Jeg har kun prøvd med philadelphia. Ikke hørt om den osten du nevner, Cassiopeia, men om du tester med den må du gjerne fortelle hvordan den ble :)

Charlott: Kjempelurt! Det skal jeg prøve neste gang :)

Glorfinia sa for siden:

Testa denne oppskriften i dag, og den fenga. Men jeg kunne gjerne tenkt meg å høre hvor mye nøtter, smør og bær andre har brukt. Jeg synes nemlig den smakte hakket for mye av smør, og i kombinasjon med ostekremen ble det litt mye salt og syrlig smak, og litt lite søtt.

Ellers var det en finfin oppskrift. Takk!

Hjerrrrtelig takk, jabba ! :klem:

Skal prøves ! :ja:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.