Er relativt ny bruker av lavkarbo.no og har sammen med min samboer valgt å gå over til strengt LCHF kosthold, forhåpentligvis permanent.
Etter å ha lest litt på forumet ser jeg at LCHF ikke er blitt dedisert en egen seksjon. Nærmeste er "Ketolyse-kuren" som tilsynelatende fokuserer på slanking. Meg og min samboer har ingen planer om å slanke oss (har normal BMI) men ønsker å holde oss til LCHF av helsemessige og velværeårsaker.
Savner derfor en seksjon myntet på ordinær LCHF som livsstil, der man kan diskutere fordeler og ulemper (og bivirkninger!) som man opplever underveis.
Ref Eenfeldts bok "Matrevolusjonen" henvises det til grader av LCHF; strengt, normalt, liberalt. Vedt strengt LCFH-kosthold skal mindre enn 5% energi komme fra karb, mens ved liberalt kan det være helt opp i 20%.
For vår del betyr det bare at vi i hovedsak kun bruker ingredienser som har mindre enn 5g karb pr. 100g.
Blir mer riktig å lage en egen del for de som ikke spiser lavkarbo for å gå ned i vekt da. I følge det du sier står i Matrevolusjonen er da LCHF et samlebegrep på flere forskjellige lavkarbometoder og ikke en egen "diett". I ordet dietts rette forstand:)
Sjekk litt nærmere.. Det er jo totalmengden av hva dere spise som teller, ikke hva hver matsort inneholder. Tror dere har en egen diett pågående. Fortell heller mer mer hva dere tenker?
Hovedsakelig. Vi bruker masse grønsaker og løk (inkludert hvitløk) til matlagingen. Vi holder oss unna brød, ris, poteter, pasta, frukt, nøtter (bær som oftest) og de fleste ferdigprodukter.
Dersom mesteparten av måltidet består av kjøtt (0g karb) og tilbehør en saus bestående av kremfløte, sopp masse hvitløk, så er selvsagt totalen under 5%. Vi har ikke 300g hvitløk til biffen f.eks.
Ved å holde oss unna merkede varer som inneholder over 5g karb pr. 100 går det som regel greit å spise de fleste grønnsaker, selv om disse skulle inneholde over 5g karb.
LCHF er da en livsstil, der man holder seg unna ris, poteter, paste, nøtter, frukt osv, og i tillegg holder seg unna kunstige tilsetningssukker slik som man finner i bruk, og i Atkins-barer.
Jeg mener videre at det er dumt å avspise dem som ikke ønsker å slanke seg, men bare leve sunnere på lavkarbo med et "oppsamlingsforum", mens de som slanker seg skal få en egen seksjon for hver metode. :)
Synes dette er et godt forslag, men ikke sikker på om jeg synes det bør hete LCHF siden mange kaller slankekuren sin det, og det dermed nok vil kommet en del slankespørsmål under denne kategorien, og det var vel kanskje ikke målet her. Burde heller hete noe sånt som "lavkarbo for normalvektige", eller noe i den duren.
Siden jeg har tatt en vektoperasjon så fokuserer ikke jeg på et lavkarbo-kosthold for å gå ned i vekt, men for å ha et sunt kosthold for evig og alltid. Dermed så faller jeg ikke helt under kategorien for Atkins, Ketolyse, Fedon osv, og synes det hadde vært fint med et underforum for de som ikke slanker seg.
Ja, hele siden består av informasjonsutveksling mellom personer som bruker lavkarbokosthold, og som hovedsaklig vil ned i vekt. Det som etterlyses så vidt jeg kan se, er en egen seksjon for personer som ikke vil gå ned i vekt men likevel har et LCHF kosthold.
Dette er ting som hadde vært kjekt å diskutere i en egen LCHF seksjon! ;)
Men nei, vi mener ikke ketolyse er for strengt. Vi har vært i ketose i 15-16 dager nå, og trives med det. Nøtter og bær blir fort mange gram karb pr. dag, mens hvitløk, som man bare bruker få gram av pr. måltid, ikke påvirker totalinntaket noe særlig.
Nei, jeg synes ikke dette underforumet dekker det som etterspørres, for i denne kategorien kommer alle mulige spørsmål om lavkarbo, trådstarter etterlyser et underforum forbeholdt de som ikke fokuserer på slanking. :)
Nøtter er viktige i et ketogent kosthold... De inneholder mange stoffer kroppen trenger. Så fremst dere ikke tar kosttilskudd...
Jeg skjønner ikke hvorfor dere vil ha egen sekson for lchf... Så lenge dere er i ketose så er jo maten omtrent det samme med mindre dere sulter dere i ketose...
Hadde det vært eget forum UTENFOR ketose hadde jeg skjønt det...
De vil ha en egen underkategori for de som spiser lavkarbo og ikke slanker seg. Alle de andre kostholdfilosofiene her inne er basert på slanking, og de føler dermed at det ikke passer dem, og det skjønner jeg og flere andre her inne godt. Skjønner ikke poenget med å begynne å kverulere om hvitløk og nøtter, det er ikke dèt det handler om...
Ja, og det er bra. :) Men denne tråden var jo ikke for å diskutere hva man spiser, men et spørsmål om å få et forum for de som spiser lavkarbo for helsen og ikke for slanking...
Det var jo du som hengte deg opp i om de spiste hvitløk og nøtter i denne tråden... Tråden ble startet for å spørre om det kan opprettes et underforum for oss som spiser lavkarbo for helsen sin del, og ikke for å slanke seg. Om vi hadde hatt det underforumet, så hadde det vært intr. å diskutere om man skal spise hvitløk og nøtter i en tråd der. ;)
Enig :)
Jeg spiser vel det man må kunne kategorisere LCHF, uten at jeg dermed følger noen "Regler" slavisk av den grunn.
Har levd slik et år nå, først grunnet slanking, nå grunnet at jeg har det så mye bedre sånn!
Jeg er såpass opptatt av mat og helse at jeg over de siste år har tillegnet meg en god del kunnskap, noe som gjør det mulig å leve etter mine "egne regler" dvs, jeg teller ikke karber, jeg prøver ikke nødvendigvis være i ketose eller ikke i ketose, men lever av den maten som jeg vet passer meg best.
Hovedreglen er som nevnt tidligere, har maten over 5 g/100g, så bruker jeg unngå den, selvfølgelig med visse unntak, jeg bryr meg f.eks ikke en døyt over hvor mye det er i chilli, siden jeg sjelden bruker 100g vare der....
OM jeg i enkelte måltid er over 20 g karbo på en dag så jaja, det betyr ikke noe. dette fordi vi skal jo leve slik resten av livet, da er det viktig å finne en balanse som passer oss :)
OG ønsker GJERNE et eget forum for likesinnede :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.