Jeg har bestilt meg lavkarbo-frokostblanding fra spisdegslank.no, men lurer nå på hva jeg skal drikke til. Noen forslag?
Soyamelk, Biola? Tyrkisk yoghurt? (hvor får man forresten kjøpt dette?) Melk? (og hva er da best av skummet, lett eller Helmelk?) Har også hørt om noen som blander vann og fløte, hva tror dere om det?
Og hvordan er det forresten med Yoplait yoghurt? (elsker denne, men den med 0 % fett er vel ikke akkurat passende når en går på lavkarbo?)
Jeg er nybegynner på lavkarbo :) følger en middelvei så jeg er ikke "superstreng" med meg selv, men skal ihvertfall legge om fra høykarbo til en liberal lavkarbo-variant.
Siden du ikke har noen spes. filosofi du følger og sikkert ikke skal være i ketose, vil jeg tro at h-melk er best. Karber er vel omtrent det samme i de forskjellige melketypene, men i h-melka får du fettet også.
Blander di 1 del fløte og 2 deler vann får du noe som ligner på skummamelk-blanding :)
Tusen takk, begge to :)
har et spørsmål: hvorfor er det slik at H-melk er bedre enn Skummet, selv for meg som ikke skal være i ketose? Jeg spiser sikkert litt mer karbohydrater enn gjennomsnittet lavkarbere - og er det ikke da best å være litt forsiktig med kaloriene også, siden jeg ønsker å gå ned litt i vekt?
Mye å sette seg inn i, altså :o
Jeg begynte med opplegget til Spis deg slank (en ganske streng, ketogen diett ekstrem kaller de det, der en får levert ukesrasjoner på døra.) Men fant ganske snart ut at det å følge denne slavisk, ikke var noe for meg. Ble lei av mikromaten, og veldig slapp, ikke bra i arbeidsdagen, men sikkert pga en litt for rask overgang fra høykarbo kanskje...
Har nå lest en del av Annika Dahlquist og Andreas Eenfeldt, og prøver ut litt forskjellig og følge min egen variant. Fortsetter med brød, sylteltøy og frokostblanding fra Spis deg slank, og bruker ferdigmiddagene deres en gang iblant. Men stort sett lager jeg min egen middag, som f eks karbonadedeig med tomatsaus og broccoli, eller kyllingwok med sweet chili-saus.
I helgene unner jeg meg noe ekstra, som egg og bacon, mørk sjokolade og baconcrisp, samt litt vin, og innimellom lavkarbo-øl. Også er jeg innmari svak for appelsinjuice (spesielt dagen derpå), så blir nok vanskelig å kutte ut dette helt.
Opplegget mitt er kanskje ikke helt optimalt mht. vektnedgang og helsegevinster - men vil tro det er bedre enn høykarbo-maten jeg spiste før. Men er litt forvirret mht. hva jeg kan spise av fett og kalorier..
Takk for påminnelsen! (dette hadde jeg helt oversett). Jo, på flasken står det 40 g karbo per 100 gram. Huff huff.. er ennå ikke vant til å sjekke næringsinnholdet, jeg...
men bare kyllingwok med grønnsaker blir jo litt tørt... jeg bruker jo veldig lite av denne sausen, bare en spiseskje eller så, så da er det kanskje ikke så farlig? Eller vet dere om andre gode alternativer med asiatisk smak"?
Ha litt fløte eller kokosmelk oppi kyllingwoken, så får du i deg fett også - og krydre med de keydeene du liker! Ellers er det masse spennende oppskrifter å finne på nettet; ingen grunn til å spise ferdigmat. Da hadde jeg gått fort lei, i hvert fall.
Hva med et glass vann? Selv drikker jeg ikke noe til min yoghurt-frokostblading med nøtter og bær. Det slår meg at jeg burde kanskje ha gjort det, men tar litt kaffe etterpå. Det gjør godt for både mitt hode og min mage.
Når dere i lavkarboverdenen sier fløte, mener dere da kremfløte? Eller matfløte?
Kanskje et dumt spørsmål ;) men kremfløte virker litt kaloririkt når man ikke har vært vant til å tenke på den måten..
takk! må si at jeg fortsatt undrer meg over at de kaloririke alternativene er "lov", altså. Ut med frukt, inn med fløte og bacon. Men det er vel det som gjør lavkarbo så bra :)
Det er veldig uvant i starten, men det blir lettere å forstå når man merker at kroppen jobber godt på dette kostholdet!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.