Majones er en av de tingene jeg ikke klarer å slutte med. Det er jo ikke karbene som er problemet, men oljekvaliteten. Mills er det bare å forkaste. Bruker Kavlis nå, men er den egentlig bedre? Laget med sunn rapsolje står det. Spørsmålet da er om den er forringet, er det noen som vet om denne oljen er varmebehandlet eller ei?
Jobber med å finne en oppskrift til å lage selv, men foreløpig syns jeg bare det blir ekkelt...
Muttern pleide å lage sin egen italienske salat en stund. Der gikk det uhorvelige mengder. (tenåringsbarn).
Det var helt greit med miksmaster. Husk at eggeplommene må være romtempererte!
Jeg har prøvd med rapsolje, det var ikke godt. ;) Gjenstår å prøve med druekjerneolje. Men vil helst vite hvilke merker som funkerer, for jeg regnermed at det er forskjell der også.
Jeg synes billig, kaldpresset (ikke extra virgin) olivenolje smaker best. Når man velger noe som ikke er EVO, så får man mindre av den karakteristiske smaken og en mer nøytral olje.
Prøv deg frem og bland oljer. jeg bruker ca like mengder raps og solsikkeolje, og en liten dæsj olivenolje. Litt salt og litt hvit pepper. Evt andre krydder, avhengig av hva den skal brukes til.
Majones er HELT ok å spise, men noen er svært (altfor?) opptatt av disse oljene den er laget av og hvor raffinerte de er og om de er varmebehandlet og ditt og datt og etc!:p
Dem om det! jeg spiser vanlig majones med god samvittighet. Spiser jo ikke tonnevis uansett!;)
En eggeplomme, litt sterk sennep, litt epleedikk og krydder blandes. Ha i ønsket olje mens du mikser til rett konsistens. Voila, sunn og god majones :D
Hvem har råd til å prøve seg frem?:p
Gode, som i smaken eller som i sunne?
De ordentlig gode oljene koster jo 100,- for en halvliter eller mindre. Selv elsker jeg avocadoolje, men den er råddyr og dessuten blir det ikke noe god majones av den!:nedfor:
At en olje er god, betyr ikke at majonesen blir god!:nei:
Men har du eksempel på en god, sunn olje som ikke koster skjorta, så bare kom med det!:w00t:
Dytter litt i denne igjen, jeg. Har prøvd å lage majones med olivenolje, rapsolje, linfrøolje, druekjerneolje - klarer ikke å få god smak av noe av det. Tenker at om jeg prøver å lage av peanøttolje så blir det vel i alle fall ikke verre enn Mills-tuben? :o
Han kokken (åherregudhuskerikkenavn). Den amerikanske typ Hellstrøm (vet dere hvem jeg mener?). Han brukte iallefall peanøttolje. Jeg har kjøpt kaldpresset peanøttolje på iherb. Tror den var ganske billig. Har ikke prøvd den i majones (har ikke så mye igjen). Men har brukt den til alt mulig man skal ha nøytral olje til..
Hm.. prøvde å lage majones med olivenolje en gang for lenge siden. Det smakte død og fordervelse :eek: og enda litt til.
Nå gjør jeg som Kitt, spiser kjøpemajones med god samvittighet. Bruker jo ikke all verden da....
Ja, jeg så akkurat det klippet med Gordon Ramsay i min jakt på majones-inspirasjon. :p
Jeg har egentlig ikke så god kontroll på dette med bra og dårlig matolje - men er strengt tatt aller mest opptatt av mat som smaker godt og ikke inneholder unødvendig sukker. :cool:
Helsemessig er fettsyrebalansen veldig viktig, siden for mye omega 6 skaper betennelsestilstander og veldig mange helseproblemer. Jeg vil si at det er vel så viktig som å kutte på karbohydrater. Hver og en får bestemme selv hva de legger vekt på, så klart ;)
Men jeg lurer på: Er det noen som har prøvd å lage majones med valnøttolje?
Jeg har ikke prøvd, men det jeg har sett av valnøttolje har jo også vært veldig dyrt. :o Ikke at jeg ikke mener det er fullstendig verd det å gi kroppen best mulig "drivstoff", men det blir så rart likevel...
Jeg tenker vel litt sånn at jeg spiser veldig lite annet usunt, så litt majones dann og vann er greit. Noen kamler svelger jeg (selvfølgelig medhårs, og de er jo lavkarbo ;)), fordi jeg er så "sunn" med stort sett alt annet..
Gordon Ramsay ja :D Jeg tenker at oljer er best om de er kaldpressede. Mest bruker jeg oliven og kokosolje. Smør og ghee til de tingene det passer bedre. Har en flaske peanøttolje som jeg bruker innimellom og har av og til kaldpresset rapsolje. I min verden må den kaldpressede peanøttoljen være mye bedre enn en raffinert peanøttolje. Hvordan er det med omega 6 i peanøttolje? Noen som vet?
Er det noen som har funnet ut noe som faktisk ER godt???
Jeg vil heslt ikke bruke soyaolje siden jeg vi med stoffskifteproblemer sies å ikke skulle ha soya, men er åpent for alt annet:o
Er vel Nille som står bak mange av innleggene:
[INDENT] Opprinnelig lagt inn av MHM Kom over en morsom artikkel på flere sider i KK (nr 12 2004). Det var et sammensatt smakspanel (flest kokker) som skulle teste ulike olivenoljer man får kjøpt på butikken. Alle oljene er xtra virgin! Pris, flaske, holdbarhet, lukt og smak ble vurdert.
Best i test:
L'ulviveto di Dauvina gusto delicato (75 kr for 250 ml).
(Det kan jeg underskrive på, for dette er MIN olje...:D Kjøper den på Meny.)
Nummer to i test:
Fraticello fra Pietro Coricello (64 kr for 750 ml)
Orker ikke skrive opp alle de som lå i middelskiktet.
Tapere i testen, som alle fikk terningkast 1:
Ybarra, jomfruolje
Mills kaldpresset olivenolje
Eldorado olivenolje
Rimi olive oil
Landlord olivenolje
Karakteristikker om disse taperne var: "harskt, surt, helt forferdelig vondt, kjemisk, rustikk taverna og båtolje, minner om dårlig urinprøve, bitter og ekkel, maling, lukter som det grå limet vi brukte i forminga"
Såååååå, konklusjonen er: Hvis du ikke liker olivenolje - prøv igjen! Prøv vinneren i denne testen, den ER god! Xtra virgin er altså ikke nok - man må finne de gode og litt dyre merkene.
[/INDENT]Og hvorfor kaldpresset ? Igjen har MHM - Fedoneksperten vår - perfekt svar :
[INDENT] Opprinnelig lagt inn av MHM Vi får rimelig unyanserte råd fra våre ernæringsmyndigheter: "Bruk olje!" er hva vi får høre. Men de sier ikke at noen oljer er helseFREMMENDE mens andre er direkte UHELDIGE for vår helse. Og vi får ikke informasjon om at vi ikke bør steke i oljene (da er sjansen stor for at vi ødelegger oljen selv).
Maisolje, solsikkeolje og soyaolje bør HIVES, av fire ulike grunner:
De inneholder for mye flerumettet omega-6 fett, som virker betennelsesøkende (astma, revmatisme, allergier, fibromyalgi m.m.).
De er alltid varmpresset. Dette er en industriell prosess som blant annet gir avfallsstoffer som transfett, frie radikaler, dimerer og polymerer.
De egner seg IKKE for steking pga innholdet av flerumettet fett.
De vil ved bruk fortrenge sunne oljer som olivenolje, rapsolje, avokadoolje.
Desverre så drar denne lista med seg majones, kaviar og majonessalater i dragsuget.... :rolleyes:
Olivenolje, rapsolje, avokadoolje og makadamiaolje inneholder mye enumettet fett som er positivt for fettforbrenning, ledd, hud m.m. Linfrøolje, valnøttolje og tran inneholder mye omega-3, og er meget varmeustabile. Bør brukes som kosttilskudd, eller over salat. Kokosolje (Cocosa) er den oljen med mest mettet fett, noe som er gunstig ved varmebehandling av mat.
På etiketten av alle oljene MÅ det stå kaldpresset eller xtra virgin, for at de skal være sunne.
Litt komplisert? Ehhh, ja. Men man trenger jo ikke huske hva alle disse omega-ene er for noe, bare man husker hva som er sunt og usunt... :cool:
Oi, takk for tips. Får ta en kjøretur til Coop en dag da, selv om det er litt langt bare for litt majones. Men, teller man kh og tenker på sunne oljer, så teller man kh og tenker på sunne oljer ;)
Eg skreiv ein tråd om det her inne i haust, sikkert søkbar under coop majones. Eg var litt oppgitt over å ikkje finne soyafri majones nemlig... Så det var stor lykke å finne denne.
og jeg vet ikke hvordan jeg gjør det.
Takk for linken, jeg dyttet litt på tråden jeg, for der var det jo flere gode tips :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.