ELLINOR sa for siden:
Merker dere forskjell om dere ikke trener?
ELLINOR sa for siden:
Merker dere forskjell om dere ikke trener?
Albertine sa for siden:
Jeg trener tre-fire ganger i uka. Styrketrening to ganger og landhockey en (to) ganger. Merker at jeg får mye mer overskudd av å trene, og jeg liker det å presse meg selv dit jeg ikke visste jeg kunne gå. Og jeg er overbevist om at trening og kostholdsendring må gå hånd i hånd for å oppnå optimal vektnedgang.
studentberta sa for siden:
Hei.
Jeg trener ca 3 ganger pr. uke, og jeg merker stor forskjell hvis jeg ikke har gjort det. Når du skal ha en vektnedgang bør du også få opp aktivitetsnivået slik at vekten kan holde seg nede etter endt kur. Du får strammet opp alt løsflesket, og energinivået øker mange hakk. Humøret bedrer seg, og vektnedgangen går raskere!!! Det er bare å trene;)
mofe sa for siden:
Jeg trener aldri! Og merker at jeg ikke går ned! :lol:
Aline sa for siden:
jeg trener styrke tre ganger i uken.
og vil gjerne trene litt pilates / evnt kondisjon utenom,
men det spørs vel om tiden strekker til ;)
Blossom sa for siden:
Jeg trener 4-5 ganger i uka.. Trener styrke kombinert med aerobic og pilates/yoga... Jeg elsker å trene, føler jeg får mye mer overskudd av det pluss at jeg får en pause fra alt annet...:)
Jeg merker også at magen men har blitt mye mindre og strammere:eek: Noe som vi liiiiiker! Hehe.. Så ja, er nok bare positivt med trening!
Alfie sa for siden:
Trener 3 ganger i uka - en halvtime utholdenhet og en time styrke. Merker kjempeforskjell - både på målebåndet, buksene, humøret og energinivået. Og har begynt å glede meg til trening, jeg, av alle, som er kjempelat og bare HATA gym & denslags anstrengelser :boxing:
Muskat sa for siden:
Når jeg fant den riktige dietten og spiste slik at jeg begynte å gå ned i vekt, da viste deg seg veldig fort at det hjalp å trene. Jeg satset på minst 30 minutter enten å gå raskt eller 30 min på ergometersykkelen 5 ganger i uka. Når jeg klarte å holde dette programmet gikk jeg dobbelt så fort ned i vekt som når jeg ikke gjorde det.
Nå har jeg nesten nådd ned til en normal BMI, og jeg går ikke ned i vekt lenger. Dermed er det med trening ikke lenger knyttet til forbrenning og slanking, men til det å holde energien oppe og klare å få kroppen til å fungere. Samtidig former jeg den litt også - jobber (veldig forsiktig, har så lett for å få belastningsskader) med bredere skuldre og fastere armer. Jeg tror det virker, jeg har ikke gått ned i vekt i det hele tatt det siste året, men folk fortsetter å kommentere at jeg må ha slanket meg veldig i det siste! Sannsynligvis er kroppen bare blitt litt bedre balansert, med bredere skuldre og dermed tilsynelatende smalere midje.
Muskat
Nille sa for siden:
Jeg trener motstandstrening med elastikk og vekter tirsdag og torsdag. Winsor Pilates mandag, onsdag og lørdag. I tillegg har golfsesongen begynt og jeg regner med å spille i snitt minst 1 gang pr uke i sesongen. Søndagen kanskje ? (I dag har jeg trent både pilates en time og spilt golf i tre timer !)
Jeg merker at den fysiske formen blir bedre og bedre. Vekten beveger seg ikke så mye, men jeg blir mindre i omfang. Jeg håper jeg bygger muskler da ..... 1 kg muskler tar mye mindre plass enn 1 kg fett........:D
Begod sa for siden:
Normalt trener jeg styrke 3 ganger i uka, nå prøver jeg å ha 3 dager med fettforbrenningstrening i tilegg. DvS. jogging og gåing-
Aline sa for siden:
også kalt Gågging ;) :p
cathrine sa for siden:
Prøver å trene 4-5 ganger i uka.Jeg veksler mellom spinning,bodypump,utesykling og vekter i sal...Liker i grunn spinning veldig godt, så ofte blir det mest av det da...:rolleyes:
Nooria sa for siden:
Jeg går, løper eller sykler ca 5 ganger i uka nå. Jeg er uendelig glad for at jeg har kommet i en sånn god steam mht fysisk aktivitet! Egentlig skulle jeg trent styrke også, men jeg orker foreløpig ikke å trene inne når det er så deilig ute..... trenger nok et push der ja :p
boble sa for siden:
Jeg har vært treningssenter-slave de siste 2 åra,og trent en 2-3 ganger i uka. Men nå har jeg gått så lei,at tanken på step og spinning og alt det der byr meg i mot,og jeg har tatt en pause.
Så jeg begynte med pilates hjemme,takket være inspirasjon herifra,og det er supert. Merker stor forskjell. prøver å gjore dette en time annenhver dag,og så sykler jeg til og fra jobb,3 km hver vei.
bibba sa for siden:
Merker forskjell at jeg trener. Men det som forsvinner er mest på de plasser jeg syntes er ok. der jeg trenger det mest, sitter det Grusomt fast.:(
Merker veldig stor forskjell på rumpe og lårene, de er blitt faste, fine og tynnere.:D
Trener interval nu i vinter på tredemølla, 40 min annen hverdag.
Har derfor fått god kondis. Og etter å ha vært røyker i 26år er det godt å få ordentlig kondis igjen.
Går tur ute i det fri 4-6 dager i uken. Er det fritt for snø, går jeg på fjellet, det er en stigning opptil 380 meter. Da bruker jeg staver. Og jeg nyyyyter turen.
Har derfor fått fin farve i ansiktet, noe jeg ikke hadde før. ser faktisk frisk og fin ut.
Trener med rockering annen hver dag mens jeg ser på tv, eller med gymballen. Disse to tingene er veldig bra både for rygg og magemuskler.
Kunne ha vært flinker med disse, fordi jeg merker VELDIG liten forskjell på magemålet.
:_oppgitt: :nedfor:
Men sliiiter med å få magen mindre.(snufs) Det er her hovedproblemet ligger..
Men å gå, gå, gå , gå er fantastisk, og er man flere merker man ikke at tiden går, og man forbrenner kalorier.
Har hørt at det er først etter 20 min hurtig gange at kaloriene begynner å forbrennes. Sant???
ELLINOR sa for siden:
] jeg synes også magemålet går tregt, lår og rumpe har jeg gått mest inn, og det er der jeg trenger det minst. Må komme meg i gang med mageøvelser utenom gåturene mine skal det bli ordentlig fart på det tror jeg. har jo en graviditet bak meg for 1 og et halvt år siden så det er mye som henger igjen. Har vært mye syk og ikke kommet i gang med trening før nå. Merker jo kjempestor forskjell på kondisen med daglige spaserturer og turer i bassenget de siste 6 ukene. Synes det er et tiltak å trene mageøvelser.
Begod sa for siden:
Har samme problemet med magen , det er der alt fettet mitt sitter og der det sist forsvinner, synd men det er sånn det er.
Les denne tråden om fettfordeling:
forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=3279&highlight=fettfordeling
Man forbrenner kalorier hele tiden så sant man puster:)
Kan hende at du forveksler det med å forbrenne fett, fra gammelt av het det at man måtte være i aktivitet i 1,5 timer før man begynte å forbrenne fett i stedet for glykose.
Vi som går på lavkarbo diett forbrenner fett hele tiden:D .
bibba sa for siden:
Enig me dæ. jo mere jeg lærer jo mindre vet jeg (forvirra blir jeg ) :confused:
Nille sa for siden:
Der jeg trener ble jeg målt i dag..... Og siden sist jeg målte har jeg begynt med pilates 3 ganger pr uke. (Etter å ha trent bare motstandstrening med elastikk og vekter siden november). Med pilates legges hovedvekten på "the power house", området rundt navlen - opp- og nedover og rundt hele. (huffameg det var dårlig forklart, men tenk deg et kjempebredt belte da !) Magemålet mitt påstår de har sunket med 2 cm - på 3 uker !! Og de målte flere ganger, for de trodde ikke det var sant ! Vekten har ikke endret seg, men fettprosenten har gått ned også. Så eeeeendelig skjer det noe med magen min !
Så hvis du sliter med magefettet, sa anbefaler jeg "Winsor Pilates - Accelerated body sculpting" med fokus på mage, rumpe og lår..... Knalleffektiv !!:) De har den på TV shop !
matgal sa for siden:
Jeg trener tre ganger i uka. Får dekket fysioterapi gjennom trygda pga en sykdom jeg har i bena, så der har jeg personlig trener to ganger i uka. Da sykler jeg på treningssykkel og så trener jeg styrke av mage, rygg, knær, lår, og skal begynne mer med armene etterhvert også. Bruker noe som heter terapimaster til rygg og mage.. Tenkte jeg kunne jo nevne det for de som vet hva det er.. Litt vanskelig å forklare hva det er.... Prøvde nå.. Men tok det bort.. Så endrer det til veldig vanskelig å forklare hva det er.. ;)
Og så trener jeg vannaerobic en gang i uka! Det er kjempe gøy!! Og de som går der er alt fra gamle pansjonister hvor alt henger til unge som meg :P .. Du finner de fleste størrelser og fasonger der for å si det sånn.. Så uansett åssen du ser ut eller føler deg passer du inn der ;) Deilig å slippe å tenke på det. :) Jeg er definitivt yngst der da.. De som er yngst over meg er ti år eldre enn meg.. Hehe.. Men det er veldig allright. Og kjempe skånsomt for de som har litt problemer med rygg og knær f.eks. (som meg.)
Noen ganger tar jeg meg vel en sykkeltur sammen med samboeren i helgene.. Med den bittelitte hunden min i kurven.. (den jeg har på armen på bildet). Også går jeg jo turer med han da.. Med de ekke så lange. Han trenger ikke så mye mosjon, så lar han (alt for) ofte bare løpe i hagen. Men i dag har jeg kjøpt asfaltsko til stavene mine, og da går det jo an å gå med staver selvom man bor midt i byen.. :D
Må bare legge til at jeg har vært litt deppa de siste åra, så har for det meste bare sittet og zappet på tv og lagt på meg de siste tre åra.. Og før det har jeg aldri trent noen ting.. Ikke når jeg var liten en gang.. Så dette er et nytt liv for meg... For et år siden, da jeg startet å trene var det bare haaaat.. Jeg har alltid fnyst av folk som sier det er delilig å trene, og tenkt at "det går vel ikke an!!??" Men nå blir det bedre og bedre.. Har sagt høyt en gang at det var deilig.. Så det er mulig.. Jeg tror ingen i hele verden trodde jeg noen sinne skulle trene så mye som jeg gjør nå.. Jeg trodde det i hvert fall ikke.. Men da jeg fikk den sykdommen i bena fant jeg ut at jeg måtte gjøre så godt jeg kunne for å bli sterk, sånn at jeg kan stå bedre i mot det som kommer til å skje etter hvert.. Og jeg har også blitt bedre enn jeg var da jeg fikk diagnosen i april i fjord.. :D :D
Håper dette kan virke som en oppmuntring for noen til å begynne å trene, selvom jeg ikke snakker om vektnedgang nå.. Det er et hæ****ete til å begynne med, men det kan bare gå en vei; nemlig mot det bedre :D :D
Oi, dette ble langt.. Håper jeg ikke kjeder noen!!
bibba sa for siden:
[quote=Nille]Der jeg trener ble jeg målt i dag..... Og siden sist jeg målte har jeg begynt med pilates 3 ganger pr uke. (Etter å ha trent bare motstandstrening med elastikk og vekter siden november). Med pilates legges hovedvekten på "the power house", området rundt navlen - opp- og nedover og rundt hele. (huffameg det var dårlig forklart, men tenk deg et kjempebredt belte da !) Magemålet mitt påstår de har sunket med 2 cm - på 3 uker !! Og de målte flere ganger, for de trodde ikke det var sant ! Vekten har ikke endret seg, men fettprosenten har gått ned også. Så eeeeendelig skjer det noe med magen min !
Så hvis du sliter med magefettet, sa anbefaler jeg "Winsor Pilates - Accelerated body sculpting" med fokus på mage, rumpe og lår..... Knalleffektiv !!:) De har den på TV shop ![/QUO
:confused: Hva i alle verden er Winsor Pilates"???? Høres jo effektivt ut, men hva er det?
Et spesielt apparat som skal brukes, eller bare en metode??? (ser de har det på TV shop) Har du kjøpt det der? Kan du gjøre dette selv eller må du ha kyndig veileding? hva koster det?
TE]
Nille sa for siden:
Heia Bibba !
Winsor Pilates er en treningsform ala Pilates. Mari Winsor har laget et treningsprogram det er trygt å gjennomføre hjemme. Alt du trenger er et godt underlag og en DVD å følge. iallefall hadde ikke jeg klart det uten den. Å lese er noe helt annet enn å SE. Hun har 5-6 personer rundt seg som viser øvelsene hvordan de skal utføres. Du ser dem fra alle kanter. En av jentene gjør en "moderert" utgave av øvelsene, dvs. alternative måter å utføre dem på om du har vond rygg/nakke etc. etc. I tillegg snakker hun deg gjennom hele timen i detalj. Nå har jeg gjort programmet så mange ganger at jeg ikke behøver å se på skjermen, men hører hva hun sier. Du kan velge hva slags språk du vil ha kommentarene / gjennomføringen på. Jeg har valgt engelsk fordi jeg kjenner språket såpass godt og dessuten har en innebygget mistro til dårlige oversettere. Har ikke hørt den norske talen, så her kan jeg ikke uttale meg. Winsor Pilates er bygget opp ettet "dynamic sequencing", dvs. rekkefølgen, farten og rytmen øvelsene gjøres i medfører lav intensitet kalori forbrenning og bruker musklene på en måte som former kroppen og gjør deg slankere. Om jeg har vondter i kroppen (som jeg ofte har) blir ejg alltid bedre etter en økt. I tillegg er det hele veien/innimellom uttøyelser av alle musklene slik at du blir mindre "stiv" og får mindre gangsperr enn etter vanlig trening.
Kan absolutt anbefale og kjøpe DVD'pakken de har på TV-shop. Den koster 5-600 kroner for flere DVD'er og matte. Se www.tvshop.no . Jeg skal bestille noen andre DVD'er fra USA - fra www.winsorpilates.com . Men skal sjekke toll & moms først.
bibba sa for siden:
Takk.
:) Takk for fin info. Dette visste jeg ikke. Men skal sjekke på TV-shop.
Nu kan jeg snart starte treningsstudio i kjelleren. Har så mye treningsapparater at det kan jeg gjøre. mangler bare en god instruktlr- haha.:D
Hvis jeg kommer med mere tror vel mannen at nu er det rabla helt for meg, men pytt pytt, det er jeg som sliter med kiloene.
Ha en fin dag Nille.
pysa sa for siden:
Jeg går tur med hunden annenhver dag ( powerwalk i ca 45 min...)
Også trener jeg pilates ( winsor) 2 ganger i uka ( nettopp begynt... men er foreløpig så støl at jeg ikke orker mer enn 2 ganger i uka)
Elliptical trainer sa for siden:
Trener kondisjonstrening 2-3 ganger i uka.
Lange økter. ca 1 time og 40 minutter hver gang. (En film-lengde:D DVD eller DivX)
Dvs. bruker elipsemaskin innstilt på det tyngste og pulsen ligger i gjennomsnitt på ca 150. Bruker pulsklokke.
Begynte for 3 år siden med elipsemaskinen innstilt på 3 i motstand og greide 10-15 minutter.
Har økt motstand og tid etter hvert og nå etter jeg har kommet oppi en filmlengde i tid. Bruker nå 15(maks) i motstand og øker nå heller tempoet for å holde pulsen oppe.
Føler meg vel med denne treningen og argumentet for såpass langvarig trening er å styrke hjerte, blodomløp og lungesystemet.
AktivKarboJente23 sa for siden:
Jeg trener 5-7 ganger i uka, er fysisk sterk, merker at jeg trenger mindre søvn når jeg trener, får veldig overskudd. Har tidligere spist det meste uten å tenke kosthold og holdt vekta, men nå vil jeg gå ned så da er det kostholdet jeg konsentrere meg om, noe som kan være vanskelig siden jeg bor sammen med ei venninne som kan spise akkurat hva hun vil og er like tynn... og så er jeg jo glad i mat ;)
Trener spinning, styrke, svømming, blades, jogging, squash, bodycombat. Er med på det meste av trening ( ikke aerobic og step...har ikke koordinasjon til det gitt :D ) og har prøvd mye forskjellig. Går litt i perioder. Om vinteren går det mye i langrenn og om sommeren jogger jeg mye og går turer.
Mint sa for siden:
Jeg trener 1 time jazzballett og 1 time streetdance i uka. Siste halvåret har jeg også trent 1,5 time styrke og stretch etter jazzen, men kommer til å slutte med det av diverse årsaker. Føler ikke at det var helt "meg" + at det var så mange råslanke, flotte dansejenter der med stygge blikk :( Har medlemskort på 3t, så skal prøve å få til 1 spinningtime og kanskje litt styrke der i uka fremover. Har også pilates-dvd.
ms.sophie sa for siden:
Jeg får spader når jeg ikke får trene - sånn som nå, som jeg har senebetennelse og må holde meg i ro. Helt forjævlig, trening er avhengighetsskapende!
Aline sa for siden:
nå må jeg jo nesten skrive her igjen :ja:
har nok økt treningsmengden siden sist ;)
nå trener jeg styrke 4-5 ganger i uken. etterhvert blir det nok 3 pga tiden...
:)
anexiel sa for siden:
Jeg trener 6-7dager i uka. 1t ergomertersykkel + 30min styrketrning hver morgen, sykkler til og fra stallen(4km hver vei) + 30 min styrketrening-ting når jeg kommer hjem, og jeg joggger med bikkja nesten hver kveld.. Jogger "vi" ikke, går vi minst 1t.
Har 3 dager i uka jeg MÅ forbrenne 1000kcal, men resten er bare som de dagen over.
Men går fortsatt ikke ned så fort som jeg gjerne skulle likt:P
Fjonken sa for siden:
Ja, hvor mye trener jeg egentlig? Det er 100 min gløping (intervall med gåing i raskt tempo og løping i bedagelig tempo) og bakkeklatring på tredemølla to til tre ganger i uka. Det er også 30 min stepping så og si hver dag. Og 1 time fitnessballtrening 1-2 ganger i uka.
For dem som vil ha vekk magefettet og stramme opp så er fitnessballtrening ypperlig. Etter at jeg startet med dette gikk jeg inn 3 cm på like mange uker. Har vært litt sløv med ballen de siste ukene men skal kjøre på igjen fra nå av. Må ha sterke magemuskler dersom jeg skal få bukplastikk.
Fjonken sa for siden:
Fitnessballtrening er trening med en diger ball, minst 75 cm i diameter. Fås kjøpt til ca 250 kr i sportsbutikken. Program pleier å følge med på dvd. Fitnessballen gir supre muligheter til å trene opp kjernemusklaturen i rygg og mage. Ta sit-ups på ballen du og du vil merke at denne typen sit-ups er mer behagelig og mer effektiv enn vanlig sit-ups. Fordelen med ballen er at man trener opp balansen samtidig, samt får grep om muskler som man vanligvis ikke kommer til med vanlig styrkeøvelser. Dessuten er det gøy. Du må regne med å tryne noen ganger i starten. Ikke lett for en nybegynner å finne balansepunktet. Øvelsene kan være vanskelig, fordi det tar tid å finne rett utgangsstilling. Men etterhvert går det lettere og til slutt funker det som bare det. Men vær forberedt på knote litt i starten. Med ballen kan du trene opp og forme hele kroppen. Super effektiv på magemusklene både de øver, nedre og skrå.
Anbefaler at man går til anskaffelse av en bred og friksjonsfri treningsmatte samtidig som man kjøper ballen. Balløvelsen bør gjøres barbent og med ballen på matta. Dette fordi man da får bedre grep på underlaget og greier å holde ballen på plass. Balløvelser finner du på
www.iform.nu Ta en titt, så ser du mer hva det dreier seg om.
Hedda:) sa for siden:
Jeg trener mellom én og tre ganger per uke.
Trener Bosu, styrke, Stram Opp, Step eller Aerobic.
stinasol sa for siden:
trente (alt for mye)før i tiden men da jeg ble gravid og siden (hun er 1 år nå)har det ikke blitt noe trening på meg..men går tur hver dag fra 1-2 timer..og det funker som bare det...
Quippini sa for siden:
Sykler 60-90 minutter 3-5 ganger pr uke - med fokus på å holde intensiteten på et middels nivå, rundt 65% av makspuls.
Dertil kommer bittelitt styrketrening på "gammelmåten" (pushups og crunch) 5 ganger i uken - varighet ca 10 min om morgenen før frokosten inntas.
jeef-micro sa for siden:
Jeg er i perioder veldig flink... Kan trene så og si hver dag 5-6 gr pr uke, men nå har jeg ikke trent siden skolen startet... må begynne å bli flink igjen
jeg liker å trene styrke og step... sykler litt og pace er kjempegøy
Bruker2797 sa for siden:
Jeg trente variert ca 6 + timer om dagen 5 dager i uken, men sluttet helt i en periode. Tenkte jeg skulle begynne igjen nå.
Kroppen blir mye mer dvask av ikke å trene, og man mister energi. Treningen gjør også at man forbrenner mer hele dagen fordi forbreningen fortsetter på et høyere nivå selv etter treningsøkten er over. Jeg hadde også mye lettere for å sove da jeg trente mer.
Smula sa for siden:
Den har jeg også, Nille.
Lår/bak delen er kjempefin, men mage-delen tok nesten kverken på meg første gangen. Tror jeg holder meg til vanlig sit-ups en periode til jeg kommer litt mer i form (tar 60 stykker i strekk).
Men i programmet sier hun at 2-3 dager i uka er alt som trengs. Og det er jo bare 20 minutter.
Holder virkelig det....?
stinasol sa for siden:
Trener 4-6 timer pr uke..fitness og noe aerobick
;) im back!
nomma sa for siden:
glad jeg ikke har sett denne tråden før nå..
nå har jeg noe å skrive her..
jeg trener 3-5 ganger i uken
Organisert trening:
Basseng på mandag (kondisjon og styrke)
saltrening på onsdag (aerobic og stryke)
Styrke på Fredag
ellers så prøver jeg så godt jeg kan å komme meg ut på egenhånd på tirsdag og torsdag.. da veksler det mellom gå-turer og intervalltrening i bakke..
gikk ned nesten 10 kilo fra november til i begynnelsen på mars.. da begynte jeg å trene.. gikk opp 2-3 kilo i begynnelsen.. bygget muskler.. men nå er jeg nede på - 10 kg igjen.. og har mistet mange cm.. siden begynnelsen på mars.. :D:D
Har faktisk begynt å like å trene.. noe jeg ikke trodde var mulig.. :D
Sondre sa for siden:
Vurdert å gjøre litt mer styrketrening? Det gir nye utfordringer og nye muligheter. Man kan trene de samme muskelene på utrolig mange forskjellige måter. Jeg blir fort lei av å springe, sykle eller ro for mye. Føler det fort blir bortkastet tid, prøver å få nok aktivitet ellers slik at hjertet og lungene er i god form.
Ellers for å svare på tråden så trener jeg 3-4 ganger i uken selv, har nå trent i 2,5 år og ingen av buksene mine passer meg lengre. De henger ganske slapt ned på lårene og alle kan dras rett ned hvis jeg ikke bruker belte. Prøver å unngå å bruke belte da jeg merker dette irriterer magen og kroppen min i løpet av en dag. Har heldigvis fått kjøpt noen nye bukser nå.
Trene mest styrke og føler meg begrenset av kosttilskuddet som er tilgjengelig i Norge. Flytter snart til Oslo og håper det er bedre tilbud tilgjengelig rett over grensen i Sverige. Har man først begynt å bygge muskler, så stopper det ikke av seg selv...
Sondre sa for siden:
Hvor var disse dansejentene med stygge blikk? På styrketrening og uttøying? Du kan ikke la deg bli påvirket av han andre tror eller mener. Det gjelder alle i verden, uansett hvordan man ser ut eller oppfører seg. Det eneste som betyr noe er hva du føler om deg selv. Hvis du føler deg bedre av f.eks. styrketrening, så gjør du det!
Flere jenter burde gjøre mer styrketrening, det er ikke nok av dere! Kom igjen!
Photobscura sa for siden:
Slenger meg på her.
Jeg trener ikke mye akkurat, men akkurat nok for meg.
Ca femten minutter yoga hver dag (hender jeg tar en time i helga, da har jeg bedre tid) har fått stenhard mage! (under bukfettet som foreløbig fortsatt er der, haha) jeg opplever yoga som den beste trenignsformen ever, og får utrolig bra pust av det, og våkner til om morran på grunn av at jeg får satt krutt i blodsirkulasjonen. All ryggondt er forsvunnet som som dugg fra solen:)
Og så går jeg alt fra tjue minutter til halvannen time hver dag.
Det er i forskjell fra før, da jeg tok trikken overalt, og trente yoga heller sporadisk...
Sondre sa for siden:
Jeg har såvidt kikket litt på Yoga selv og bare trent litt på egenhånd. Det er veldig interessant og god trening, spesielt for meg som har hatt litt ryggproblemer.
Angående bukfettet ditt så kan du bli kvitt dette med å kombinere annen type trening. Man trenger ikke å trene direkte på muskler/fettområdene for å fjerne fettet. Jeg reduserte fett rundt magen uten noen som helst form for direkte trening på mage eller rygg (pga. problemene mine). Nå har jeg blitt ganske god og trener direkte på disse områdene, men da er det først og fremst for å få mer muskler der.
Har du noen gode ressurser (lenker) om Yoga?
Når det gjelder bukfettet, så har jeg redusert det med nesten tjue cm siden jeg begynte med lavkarbo (i fjor høst) og det minker stadig, så jeg er foreløbig ikke bekymret:D Jeg har forhåpentligvis alderen på min side, så jeg håper på det beste!
Yoga er det mest lystbetonte jeg har kommet over, da jeg aldri har vært særlig glad i å trene.
Det gjør underverker for ryggen, da man styrker musklene kjernen, ved at man isolerer hver eneste øvelse (ikke poweryoga da, som jeg mener er litt tullete...) Mange av øvelsene er konsentrert rundt solar plexus og ned mot underlivet. Det er jo disse områdene man trenger styrke i for å holde seg oppreist:)
Jeg har av min gamle yogalærer fått "spesieltilpasset" noen øvelser som passer til mitt formål (oppstramming av midje/mage/rygg, mot ryggondt etc) og de er ganske basiske, og konsentrerer seg stort sett om nevnte områder.
Det er viktig å veie opp forrige øvelse med den neste, sånn at man får balanse. Den enkleste måten å gjøre det på er solhilsen, den er noe som enhver kan klare med litt øvelse, og er meget balansert. Tar vel en ti-femten minutter å gjennomføre, skulle jeg tro!? (En stund siden sist jeg tok den).
Men det er viktig å tenke på at yoga ikke skal gjøre vondt, du kan godt kjenne at det strammer og "tar" litt, men om det gjør vondt eller er direkte ubehagelig, så skal man ta i mindre, eller ta en pause. I yoga så gjør man det som regel med å legge seg på ryggen og puste dypt gjennom nesen og fylle først bryst og deretter mage, sakte!
(Min gamle yogalærer fortalte også at ordet yoga betyr noe sånt som "stillinger som er behagelige over tid;))
Har drevet med det i snart tre år nå, litt fra og til forsåvidt, men så fort det går flere ukers pause, så begynner ryggen å syte igjen. Nå trener jeg yoga fire til sju ganger i uka! Jeg vil anbefale det varmt.
Her er en link til solhilsen som er ganske godt og utførlig beskrevet: www.santosha.com/asanas/suryanamaskar.html
Må også nevne at jeg har hatt stor progresjon. Øvelser som før var ubehaglige, eller bent fram umulige er nå mye lettere å ta, og jeg merker stadig framgang nå som kroppen min også er mindre!
Jeg er veldig myk!!!
Smula sa for siden:
Yoga har jeg også lyst på! :)
Jeg er også ganske myk av natur - du skriver du trener 15 min daglig Photobscura - følger du bok eller DVD eller hva?
Hva slags øvelser? nyskjerrig
Neida, jeg gikk på yogakurs hos en gammel inder for noen år siden, og har stort sett all min kunnskap derfra.
Tar noen såkalt spesialtilpassede øvelser, altså de øvelsene han anbefalte meg for mine "problemområder".
Varmer opp med omdreininger som konsenterer seg om midjen, og kjernen.
Og så tar jeg to til fire øvelser. Yoga mudra, cobra (disse tar jeg alltid), og et par til, båten, og en jeg ikke husker navnet på, som er omtrent motsatt av båten.
Det er veldig viktig å balansere den forrige øvelsen med neste.
Men jeg har vel skrevet det her tidligere, litt oppe i tråden, og mange andre steder her på forumet:)
Så om du søker litt, så finner du nok mitt lille program.
Har skrevet det så mange ganger før, at jeg vet ikke om jeg orker å skrive det enda en gang, hehe;)
Smula sa for siden:
Ok, takk - men det holder med 15 minutter om dagen, altså?
Tok en sånn time på SATS i fjor, men det var jo en hel time, og som utrent syntes jeg det ikke alt for fort, slik at hele opplegget ble bare heseblesende... så det frister ikke igjen.
Var det poweryoga? For jeg synes det er bare tull, og går mot hele yoga-begrepet..!
Femten minutter om dagen er helt fint. Og det hender jeg tar lengre donter. En annen ting er at jeg liksom må gjøre det om morran, det er begrenset med tid, tar jeg det senere på dagen, så blir jeg for våken om kvelden.
Men hver enkelt må jo tilpasse det til egne behov. Ettersom jeg gjør det stort sett hver dag så synes jeg femten minutter er nok!
Sol-Angelica sa for siden:
Prøver å trene så ofte jeg får det til, blir mellom 5 til 6 ganer pr. uke.
Trener kardio og styrke.
Nille sa for siden:
Bør og skal trene 3 ganger pr uke (Pilates) - men har hatt en lege pålagt pause. Starter opp i morgen igjen tror jeg.
Sol-Angelica sa for siden:
Prøver å trene så ofte jeg får det til, blir mellom 5 til 6 ganer pr. uke.
Trener kardio og styrke. Prøver å få det til å bli en time eller mer på hver økt slik at forbrenninga starter :)
Smula sa for siden:
God spørgesmål... det var i hvertfall ikke snakk om å sitte i lotusstiling og meditere til pen musikk iallefall.
15 daglig høres glimrende ut. Jeg får finne noen øvelser.
Den yogaen jeg gjør har såkalt åtterdisiplin, eller hva det heter. Alle øvelser repeteres åtte ganger, og holdes i åtte sekunder hver gang.
Lykke til! You'll love it:D
Superstar sa for siden:
Jeg vil begynne å trene. Er så mye positivt med trening. Hadde eksamen i gym en gang,og der skulle jeg skrive om de helsemessinge gevinstene med trening. Fikk relativt god karakter=) Så har ikke noen grunner i mot=) Så motivasjon kom til meg
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.