< Tilbake til oversikten

NAM! Pommes Frites ala LCHF

MissPivotal sa for siden:

Å. He. Re. Gud. Jeg har dødd og kommet til mathimmelen! Lagde dette til kveldsmat nå, og det var så godt at jeg rett og slett MÅTTE dele det med en gang :eek: Synes faktisk det var bedre enn vanlig pommes. Er helt ekstatisk nå! :D

Man tar sellerirot, rensker og kutter opp i biter som ser ut som pommes frites. NB: Ikke for tykke! Heller litt tynne enn for tykke. Så varmer du rundt 3 dl olje i en manne, og koker de i rundt 12 minutter. Skal bli godt brune. Etterpå, og dette er selvsagt valgfritt, la jeg de spredt utover et bakepapir og drysset litt ost på. Hadde de i ovnen til osten var så vidt smeltet over. Puttet på tallerken og hadde litt sukkerfri ketchup til. :sikle: :sikle: :sikle:

Fant denne og mange andre oppskrifter her :)
carbcounter.blogg.no/1303811009_dagens_lunjtips_selle.html

Spinnerette sa for siden:

Ågud, fikk så lyst på løvbiff og pommes når jeg så dette, at jeg sprang til butikken med en gang! :D
Gleder meg til å smake på!

nightly sa for siden:

Hmmm.... Mon tro om man kan frityrsteke jordskokker også jeg.... vann i munnen

Skal forresten prøve sellerirotfrites i dag til biffen! :D

Jabba sa for siden:

Jeg lager også dette mye....det som er litt dumt er de ikke blir crispy slik som ekte pommes frites.....iallefall ikke hjemme hos meg....

Får dere andre dem til å bli crispy uten å bli brent?

Mine ble ikke helt crispy, nei, men jeg synes ikke det gjorde så mye. Smaken var så god at jeg synes det veide opp i massevis :) Men jeg skal prøve å steke de litt i smør etterpå neste gang jeg lager dette, for å se om det kan gjøre de litt sprøere utenpå. Det vil jeg i grunnen tro at kommer til å fungere :) Kanskje det går og steke de fra starten av også. Altså rå. Her er det bare å prøve seg frem! :)

Jabba sa for siden:

Jeg fløtegratinerer disse ofte....det smaker også godt! Gjerne sammen med litt blomkål for en litt rundere smak....

Høres deilig ut :) Vi tenkte vi skulle prøve det i morgen til søndagsmiddagen :)

Charlott sa for siden:

Steker de alltid i masse meierismør i stekepanna, hiver gjerne i løk og chilli på slutten.
Hender også at jeg tar de over i ildfast form for å gratinere dem litt der, i fløte og med maaasse ost på toppen :D

Veeeeldig godt! Definitivt sambo"s favoritt-tilbehør ja :D

Disse ble kjempegode! Definitivt en fullverdig erstatter for pommes! :D
I dag skal jeg prøve meg på å fløtegratinere sellerirot, har vært fryktelig skeptisk til sellerirot før (lukter så rart), men nå tror jeg jammen jeg har fått en ny älsklingsgrønnsak! :D

Kanutten sa for siden:

Det er knallgodt! :sikle: Jeg har servert det til ikke-lavkarbikere og de mente at det var bedre enn vanlige fløtegratinerte poteter. Hvis du har litt estragon oppi sammen med fløten får det sånn bernaisesausesmak. Jeg pleier også å ha ost på toppen, men osten tilsetter jeg ikke før forma er nesten ferdigstekt.

manebane sa for siden:

Hvilken olje kan man bruke til å "koke" dem i?
Dette må jo prøves. Pommfri er et av få høykarbo savn...

Takk for påminnelsen :D

Jabba sa for siden:

Jeg bruker en billig rapsolje.....jeg kaster oljen etterpå og steker dem derfor ikke i den dyre.....

manebane sa for siden:

Ok. Rapsolje er altså "lovlig" på lavkarbo og tåler høy varme?
Til vanlig bruker jeg smør eller extra virgin olivenolje.

Janeymaleney sa for siden:

Bruk heller olje en eller to ganger til,da blir den enda billigere og litt mer miljøvennlig!

Rin sa for siden:

Åh, ja. Jeg hadde aldri smakt sellerirot før jeg prøvde den ut etter en liten trend her på forumet, og nå er den en klar favoritt, både som "pommes frites" og fløte/ostegratinert. SÅ GODT! :sikle:

ciscokid sa for siden:

Hei, hva med å gjøre slik en gjør når en lager fries av poteter, nemlig å la dem trekke i rennende i vann en stund? Når en gjør dette skyller vekk stivelsen i poteten. Legg potetene i en bolle og sett den under vasken. La det renne kaldt vann en god stund, gjerne en 20-30 minutter. I starten ser man at vannet blir ganske grumsete, det skal være helt rent når all stivelsen er vekk.

Om dette fungerer for sellerirot er usikkert, for sellerirot tror jeg inneholder mye mindre stivelse enn poteten, men jeg skal i allefall prøve. Har noen andre erfaring med dette "trikset"? :)

ciscokid sa for siden:

Extra virgin olivenolje bør vel ikke brukes til steking og frityr? Denne oljen er kaldpresset og blir "ødelagt" ved så høye temperaturer, men jeg jeg å ha fått med meg. Da kan en spare mye penger ved å kjøpe vanlig olivenolje, tror jeg :)

ciscokid sa for siden:

Kjør på - dette er veldig godt! Til og med små barn liker dette når den sier det er fløtegratinerte POTETER ;)

Supah sa for siden:

Nam! Har akkurat laget dette til lunsj. Sammen med litt kylling og en liten salat. Det var skikkelig snadder! Jeg har også fått opp øynene for sellerirot etter jeg startet på lavkarbo :smile:

Herregud.. Fløtegratinert sellerirot tror jeg rett og slett er på topp 5 av det diggeste jeg noengang har spist til middag.. Helt fantastisk! :D
Takk for oppskrift, og inspirasjon!

nightly sa for siden:

Gjøre dette for å få de til å bli crispy uttenpå? Var det det du mente?:)

Kanutten sa for siden:

:ja: Ikke sant!!? Smaken er helt overnaturlig god!! :sikle:

Jeg prøvde skivet sellerirot i stedet for poteter i noe moussaka/lasagneaktig og det ble knallgodt det også. :ja:
Det er sikkert godt med sellerirot i baccalao også. Må teste..

Hvilken oppskrift bruker dere når dere lager fløtegratinert sellerirot? :) Bruker dere ostehøvel eller kniv forresten? Regner med det er å legge sellerirot og ost lagvis, og helle over litt fløte og ost på toppen? Eller steker dere roten først i smør og krydder? Halp!
:P

Bønna200 sa for siden:

Dette må jeg teste til pølsene mine i morgen:sikle: Spent!

Åh, ja gjør det! Kjempegodt! :D

Kanutten sa for siden:

Jeg bruker kniv og deler i stykker litt tykkere enn det man klarer med høvel.
Jeg legger sellerirot og ost lagvis deretter fløte. Ikke så mye ost og IKKE ost på toppen før formen er omtrent ferdig. Salt og pepper. Jeg bruker som nevnt estragon i tillegg for da blir det en slags bernaisesmak av det hele. Gjerne ha i hvitløk også. :sikle:

Hvor mye fløte? Litt i bunn, eller sånn at det dekker opp halvveis, eller sånn at det dekker alt? Vil ikke at det skal bli for flytende..

Kanutten sa for siden:

Opp sånn halvveis ca.

Charlott sa for siden:

Jeg steker helst sellerirota i panna først, synes ellers det blir litt væske i forma. Synes også smaken blir enda bedre om de er stekt og krydret før jeg gratinerer :)
Med ferdigstekt sellerirot bruker jeg såpass med fløte at det dekker mengden sellerirot ganske akkurat :)

mizzim sa for siden:

kan man putte de i prityr koker? jeg bruker ikke frityr olje, men vanlig steke olje i frityr gryta, 0 karber i den olja..
? men det er jo seleri rot, vokser ikke det under bakken da?
trodde ikke man skulle ha ting som vokste under bakken?

marjusen sa for siden:

Funker fint å bruke frityr ja, gjorde det mye før. Helt til kjerringa nekta meg pga så mye matos og lukt i hele huset:P haha.

Det er hovedregel at vi ikke skal spise grønnsaker som vokser under jorda, men noen unntak finnes. Som feks sellerirot og løk feks.
Er bare litt over 3kh pr 100 gram i sellirota:)

Samme gjelder jordskokk også, men det pga inulin som karbohydrat i den:)

Marius

Arote sa for siden:

Var skeptisk til dette siden jeg hater selleri, aldri prøvd sellerirot før og tenkte med meg selv at all skrøyten om disse var overdrevet. Men herregud så godt det var, og ja, bedre enn vanlig pommes frites :)

Julepølsa sa for siden:

Ah, gjett om det skal prøves...Vi er attpåtil så heldige å ha frityrkoker....Til vi begynte på LC var pommes med ost en av mine store svakheter på mix-kiosken her vi bor....

marjusen sa for siden:

Jeg har klart å få den sprø flere ganger på rad nå. Hurra. Smaker som skikkelig froes, bare enda bedre.

Jeg skreller først sellerirota, så kuttes den i staver. Ikke for tjukke.
Så tar jeg 1-2 dl olje i en bolle, tilsetter salt, pepper og provance krydder. Blander det godt sammen. Så dypper jeg sellerirot stavene og sauser dem skikkelig inn. Legg dem så med ene bredsiden ned på steke brett med bakepapir.
Stek dette i ovnen på 230 grader. Tar ca 20-30 minutt på ene siden. Ta ut brettet og snu alle stavene. Skal være ganske mørke på den siden som var ned og nåmer opp.,putt tilbake i 10-20min til. Følg med dem nå, skal bli bra farge på begge sider.
Når dem er ferdige tar du dem over i en bolle og krydrer med pomfri krydder og litt mer salt.

Nam nam. Sprø herlig og sunt

MarenM sa for siden:

Blir jo helt forvirret her. Det er ikke bra å bruke varmpressede oljer, men det er lov likevel?? :(

maysa sa for siden:

nei varmpresset olje er ikke bra...men varmer du den kaldpressede opp til over 200 grader så blir den som varmpressed altså ødelagt.. olivenolje tåler vel kansje bare 190 grader ..husker ikke helt hvor marmt de forskjellige oljene tåler

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.