< Tilbake til oversikten

Virus!!!!

Skorpia sa for siden:

Må bare si det,alle som har MSN messenger om dagen bør sjekke maskinen sin,for virus.
I går kom det inn et virus på maskinen min som heter Kelvir.L og som sprer en trojansk hest. Er kvitt den nå,men det krevde litt arbeid.

Antakelig klarer ikke antivirusprogrammet å fjerne den fullstendig,så her er løsningen.

høyreklikk på min datamaskin,gå til egenskaper,systemgjenoppretting,slå av systemgjenoppretting,klikk bruk og ok.
Gjenta prossessen,men slå på systemgjenoppretting igjen.

Og kjør en full virusscanning på nytt.

Har skrevet det samme i dagboka mi,for å få flest mulig oppmerksom på faren.

Amica sa for siden:

Hva skjer når du slår av system opprettinga...? Står så mye rart der om at det kan skade maskina..Hum..

Men AntiVirusen min stopper Trojanske hester flere ganger om dagen (tror det var 4 i går :eek: ), så jeg stoler på den. Men det viser jo bare hvor "enkelt" det er å komme inn på maskinen til noen! Tok forresten full systemsøk i går også..

Tusen takk som opplyser om det, Skopria! :):) Skumle greier..

Alfie sa for siden:

Takk for advarsel, Skorpia :blomster: De der trojanerne er no skikkelig dritt å få, de henter ned all verdens søppel fortere enn man rekker å lukke de utolige vinduene som plutselig åpner seg. Har akkurat hatt en runde sjøl og er temmelig lei. Noen av dem er virkelig veldig arbeidssomme å bli kvitt, men de fleste regnes som nokså ufarlige heldigvis, bare plagsomme. Tror jeg lar msn hvile etpar dager.... :nedfor:

Summer sa for siden:

hmfr! Og jeg som akkurat skulle til å si hei.....:kadetgaar

Skorpia sa for siden:

Maskinen tar en systemgjenoppretting daglig og dersom du installerer en del nye programmer.
Når du slår den av forsvinner de gamle systemgjennoprettingene,for viruset kan ha lagt seg der også. Men du skal slå den på igjen med en gang,og når du du har scanna pcen på nytt og er sikker på at viruset er borte. Kan du bare be om en systemgjenoppretting på pc-en for å være sikker,men windows lager nye gjennopprettinger med jene mellomrom automatisk.
Dette er en orm som sender ut en trojansk hest,så da er det ikke sikkert pcen ser den med en gang. Antivirusprogrammet mitt fant den fordi jeg kjørte et spywareprogram og når den kom til de filene som var infisert fikk jeg beskjed fra antivirusprogrammet.

Før hadde jeg også masse stopping av trojanske hester,men det var før jeg fikk router og trådløst nettverk her.Routeren stopper det meste før det kommer fram til pc-en.

Skorpia sa for siden:

Jeg vet ikke hvordan den kom inn i pc-en min for jeg snakka ikke med noen i går.
Men datter på 22 gjorde det sikkert.

Hvis du får meldinger i beskjedene som ser ut som woow I'm flattered eller liknende engelske utrykk i en beskjed fra noen du kjenner er det fare på ferde:)

Skorpia sa for siden:

Som jeg sa til Albertine så skal den visstnok kun komme i meldingene til de du skriver med,så se opp for engelske kraftutrykk blandt dine norske venner:)

HP sa for siden:

Det er da det er herlig å ha Mac! :stortsmil !! Ingen virus slipper til her :cool:

Men, MSN er trygt det så lenge du tar noen få forhåndsregler:

• Ikke ta imot vedlegg du ikke har bedt om, spør sender før du laster ned.
  • Ikke aksepter at det legges til ukjente adresser på kontaktlisten din.
  • Og ha en oppdatert antivirus / brannmur (Både/eller i Router og i windows).

Så er MSN safe. :)

Skorpia sa for siden:

BÆBU fikk akkurat svar på hvordan viruset kom inn på maskinen.Dattern hadde prata med halvsøstera si,og fikk en mappe msom het "it's you " eller noe og hun åpna den for hun trodde det var en eller annen morsomhet. Takk og lov for jeg er forsiktig med ting jeg ikke forstår. Så alle på lavkarbo ikke åpne mapper i msn så sant dere ikke er sikre på hva dere åpner

Amica sa for siden:

Ja, da skjønner jeg mere. Man må få et vedlegg for å faktisk få virus..Men det er mye rart som går, maskiner som er infiserte kan sende URL`er som man skal trykke på (det har jeg opplevd :eek: ) og det er ikke "personen" som sender det (viruset som setter i gang prossesen). Så vær forsiktig!!

HP sa for siden:

Som jeg skrev over, spør den du mottar noe fra, før du laster ned eller følger lenker. :)

Virusene er avhengig av at brukeren gjør noe "dumt" - vitende eller uvitende. :snill:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.