< Tilbake til oversikten

Medisinmannen tvinger meg på diett. Trenger litt hjelp

jonleo sa for siden:

Godtfolk,

Så sendte dr dyregod meg hjem fra time med beskjed om å kutte ut ALT av brødmat. Korn og mel er fyfy de nærmeste par ukene. Ikke nødvendigvis en lavkarbodiett altså, men en ikkenobrødogkorn-diett. ;)
Det handler ikke så mye om vekt, men mer om et forsøk på å få orden på en mage/tarm som har vært ustabil og humørsyk i årevis og en dalende generell dagsform (mye trøtt, ukonsentrert, 'sliten').
Men, omfanget av nevnte mage er jo uansett litt for stort, så hvorfor ikke prøve å slå to fluer i en smekk (har en BMI på oppunder 30)?

Sykehistorien er ikke det jeg egentlig ønsker å ta opp her, men jeg merker at jeg trenger hjelp til å spise sunt og godt uten brød..
Hele mitt liv har jo dreid rundt brødmaten de siste årene! Brød til frokost, brød til lunsj, brød til kvelds, og på riktig gode dager; brød til middag. Med pålegg, selvfølgelig.
For ordens skyld, jeg har forsøkt å spise så grovt som nesten mulig, satsa tungt på helkorn, bakt sjøl og styrt unna de lyse greiene. Loff er ikke spiselig uansett.

Jeg er nødt til å sjekke det litt opp, men jeg mener å ha forstått det sånn at jeg må styre unna ALT som er brød-relatert. Dvs jeg mener jeg ikke en gang får spise havregrøt, pasta, rugbrød, knekkebrød, osv osv..
For meg er det som gjenstår da egentlig bare pålegg. Mye godt pålegg altså, men like fullt pålegg.

Middager bekymrer meg ikke mest, egentlig. Her bør det være mulig å fortsette omtrent som før med kjøtt og fisk og andre godsaker, bare med små justeringer på feks sausejevninga som ofte inneholder hvetemel.
Her er jeg litt usikker i farta om maismel/maizenna går greit. Det er vel ikke per def mel/hvete/eller liknende?
Og så får det vel bli slutt på å ha hvitløksbaguetter til maten.
Poteter og ris og den sorten er vel kanskje ikke særlig lavkarbo om jeg har skjønt dette riktig, men målet mitt er jo heller ikke egentlig lavkarbodietten.
Det er frokost, lunsj, mellommåltider og kveldsmat som "bekymrer" meg, om en kan si det sånn. Der brødet før har vært en viktig del, må det nå helt bort.

Allikevel, som nevnt over, en gunstig bieffekt av dette "prosjektet" ville jo kunne være å få orden på omfanget av nevnte mage, så det er kanskje en ide å skjære ned på pottiten også?

Men så er jeg usikker på om jeg har skjønt dette riktig da. Er det virkelig slik at man kan slå to fluer i en smekk her? Kan man bytte ut brød med bacon og samtidig gå ned i vekt?
Jeg er, for å si det med min mors ord, ei "godmatræv". Jeg er glad i god mat og er tilnærmet altetende. Jeg ønsker også å så langt det lar seg gjøre spise så variert, sunt og "naturlig" som overhodet mulig. Kosttilskudd og ekstra vitaminer i pilleform frister altså ikke. Jeg mener det må være mulig å få i seg det man trenger på "riktig" vis uten å knaske piller for "alt". Synes stadig jeg ser folk som må spise sånn eller slik for utseendets skyld, og så må de ta en masse kosttilskudd fordi dietten ikke egentlig duger for helsas skyld.

Jeg driter i utseendet, jeg spiser for god helse og sunnhet i kropp og sinn ;)

Tanken min med dette innlegget er et slags håp om at her finnes noen i omtrent sammes situasjon som meg, med litt erfaring på området.
Noen uten fullstendig karbonoia (no offense, altså), men med et reflektert og fornuftsbasert syn på kosthold og ernæring, som jeg kunne høste og dele litt erfaringer fra og med.

Jeg er mann på 30, i mine beste år altså, med normal høyde og en lille smule for stort omfang. Aktivitetsnivået i hverdagen er vel omtrent gjennomsnittlig eller rett under. Jeg trener ikke aktivt på noe vis, men vi har bikkje og går daglige turer med henne.
Jobben er litt sær i forhold til aktivitetsnivået. Det varierer veldig, men iløpet av ei typisk arbeidsuke på 5 dager tilbringes (gjetning!) drøyt 2 av disse innendørs foran PC, mens resten foregår ute på anlegg (bygg, vei, osv) der jeg er i bevegelse så og si konstant. Ingen løping og svetting egentlig, bare gåing, ståing og litt bøy og tøy :P
Poenget her er, hvor mye bør jeg egentlig spise? Jeg har nok hatt en lei tendens til å ete meg stappmett så snart det har stått god mat foran meg.
Konsekvensen av det nå er selvfølgelig (?) at når jeg nå forsøker å spise litt mindre er jeg nesten konstant sulten. Eller jeg tror jeg er sulten, alt etter som.

Jeg startet "skikkelig" med dette først idag, så her er nok en del å ta tak i. Frokosten ble to speilegg, litt bacon, en halv boks tomatbønner med litt salat til (ruccola, rødløk, tomat). Her ville jeg vanligvis hatt 2-3 brødskiver til, men ikke idag altså. Nå har det gått en god halvannen time, og allerede kommer sulten snikende. Jeg vil heller ikke vanligvis ha tid til (eller ta meg tid til) å brase og surre såpass alvorlig til frokosten. Legen anbefalte kesam og nøtter til frokost, men jeg synes ærlig talt det virka litt puslete. Men det har kanskje mest med mengden å gjøre? Surt er det i alle fall :P
Her er jeg redd det blir mye småspising! Men der jeg før hadde tatt meg et knekkebrød med gulost (eller to), kommer det nå til å bli gulrot, banan og kålrabi tenker jeg. Men der stopper egentlig kunnskapene og kanskje fantasien.

Vel, der er sikkert mer å si om dette, men det viktigste er vel sagt. Jeg håper altså å kunne høste litt gode tips, hjelp, støtte og support her. Har surfa litt rundt funnet mange spennende oppskrifter, men det er ingenting i veien for å få det inn med teskje her også ;)
Til gjengjeld håper jeg å kunne glede noen med mine erfaringer og min 'progresjon' på dette. For å si det sånn, det oppleves temmelig dramatisk å skulle kutte ut ALT av brødmat her i gården - så se ikke bort fra at jeg vil kunne trenge å få ut litt frustrasjon også etter hvert.

Til deg som nå gadd å lese gjennom hele greia her; takk :)

PS
Meg og Fruen (hun er delvis med på dette hun også, for egen helse og min motivasjons skyld) har en del andre preferanser på mat, spesielt kjøtt, fisk og egg (dyrevelferd, miljø og slike ting) og opererer som det vi liker å kalle selektive kjøttetere. Her er kunnskapen litt større, og skulle det være noen som vil snakke om/diskutere slikt har vi nok en del å bidra med. For moro skyld, om noen er interessert. Vi pøser gjerne ut litt dyrevernspropaganda ;)

PS2
Ser at her finnes alle former for dietter og kjært barn har mange navn og slikt. Kan jeg plasseres under en av disse diettene, egentlig? Isåfall, hvilken? Beklager, her er kunnskapen min svært mangelfull.

Camomilla sa for siden:

Oj, ja det var litt av en blekke :D

Frokost/lunsj og kvelds er vel det ALLE som vil kutte kornprodukter sliter mest med. Selv bakte jeg mye til å begynne med; solsikkebrød: lchf-bloggen.blogspot.com/2010/01/solsikkebrd.html , grove tekaker: lenabeatrice.net/lavkarbomat/brod/enkle-grove-tekaker/ og etterhvert også knekkebrød: forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=30214 .

Nå spiser jeg mindre og mindre av dette - det er godt i blant, men så merker jeg at det tar opp plassen til proteinkildene, fettet og grønnsakene som kroppen min nyttiggjør seg bedre av :) På høykarbokost med brød, pasta, ris, potet, frukt osv. måtte jeg spise minst 4 ganger om dagen for å være fornøyd - nå spiser jeg to ganger om dagen (store måltider) og virker veldig godt på dét. Da blir det i praksis omtrent to middager (ca. kl. 11 og 19 på hverdager, og når jeg blir sulten i helgene). Er jeg sulten om morgenen (det skjer nesten aldri) drikker jeg kaffe med fløte, er jeg sulten i mellom spiser jeg en neve nøtter. Jeg prøver å få i meg godt med både protein, fett og grønt til begge måltidene og synes det er deilig å slippe og stresse med mat så ofte :)

I overgangen til kost uten korn var jeg sulten hele tiden. Formen var elendig i etpar uker til kroppen hadde vennet seg til en annen forbrenning, men så kom jo alle gevinstene :) Økt metthetsfølelse, kiloene gikk sakte, men sikkert av, bedre hud, mer overskudd, bedre søvn ... nå virker det helt uaktuelt å gå tilbake til slik det var!

Regner med at du ønsker deg konkrete råd til hva du skal spise til disse "vanskelige" måltidene :) Jeg er ei lita dame, og lunsjen min så i går slik ut: En stor løkpølse, salat med fetaost, oliven, 1 kokt egg, tsatziki. Idag spiste jeg en lignende salat, 2 hjemmebakte kjeks med godt med brie på. Andre dager er det karbonade med løk, godt med rømme og en halv tallerken eggerøre. F.eks. Nå er jeg så heldig å ha en kantine å plukke fra, men lenge lagde jeg matpakker også. Da gikk det mye i porsjonsomeletter (med skikkelig spekepølse eller annet kjøtt som metter godt), roastbiff og remulade, middagsrester (jeg har spist biff med kryddersmør til frokost også - mange ganger), spekemat og rømme, kokte egg ... det er jo så mye godt :)

Dersom du velger å bake brød-/knekkebrøderstatninger bør du kanskje lese oppskriftene nøye. Veldig mange inneholder kruskakli (kornprodukt, men lavt på karbohydrater) og noen inneholder glutenmel (hveteproteinet, svært uheldig om du er glutenintolerant). Nannahs knekkebrød inneholder kruskakli, men det kan byttes med f.eks. malte mandler - kanskje litt vanskeligere å erstatte kruskakli i brødtyper.

Frokosten din (som du ble sulten av etter 1,5 time) var nok for spinkel for en voksen mann. Hadde du lagt til f.eks. et grillet kyllinglår el.l. hadde den nok vart lenger. Kjøp bacon i hele stykker, da kan du steke deg noen kraftige skiver som metter lenge. Og som sagt er det ingenting i veien for å spise hverken biff, koteletter eller annen proteinrik og mettende mat til frokost :)

smgj sa for siden:

Tro meg, det går bra. Jeg måtte også kutte alle melvarer, all melk, alt sukker og alle e-stoffer... Jeg hadde "lov" til ris/potet til ett måltid i døgnet.

1. Det første du skal begynne med er å lage dobbelt så mye middag. Alltid. Da har du rester å bruke til frokost/lunch dagen etter.

2. Spis deg mett. Til å begynne med vil kroppen skrike "KOR E KARBOHYDRATANE MINE!" ganske ofte. Når den skjønner at den kan brenne fett i stedet går det bedre. ;) Men forvent 2-3 turbulente uker i starten hvor det er viktig å spise nok.

3. Nøtter er fint til mellommåltid. Spesielt i startfasen når vaner skal endres.

Siden du ikke først og fremst er ute etter vektnedgang ville jeg ha kastet brødet (og pastaen), men beholdt ris og potet i begynnelsen. Du kan alltids ombestemme deg seinere.

Lykke til og bare spør. Vi er alle forskjellige, men jeg kan iallfall fortelle hva som fungerte for meg. :)

Yrla sa for siden:

Om du koker opp poteter og setter de i kjøleskapet passer de bedre inn i lavkarbo-kosthold enn om du spiser de kokte. Grønnsaker som vokser under jorda, som de nevnte gulrøtter, spises fortrinnsvis rå. Nøtter, gul og hvit ost, alle typer kjøtt og fisk, egg, fløte, rømme, smør, bær, grønnsaker, avokado, frø. Det er mye godt som kan spises istedetfor brød. Dere kan bake brøderstatning av egg/frø/nøtter du finner oppskrifter på her inne.Jeg ble mye roligere i magen selv da jeg sluttet med mine grove rundstykker.Nå spiser jeg to salater om dagen med avokado og kylling/ost/ fisk /hvalkjøtt/ reinsdyr eller egg. Jeg savner aldri brød som jeg tidligere syntes var det beste av mat. Når kroppen får det den trenger får man ikke ønske om det den ikke trenger.

jonleo sa for siden:

Beklager :p

I forbindelse med baking, er det et par ting jeg er usikker på se. Jeg burde vel egentlig ringe opp denne legen og høre hva som faktisk omfattes av brød-"forbudet", men det er kanskje noe folk her har peil på?
Jeg mener, hvetemel og korn generelt er vel greit, men så kommer det noen (for meg) tvilstilfeller. Kli, feks. Og ris, det er da korn egentlig? Og slike ting som hampfrø og gresskarkjerner. Finnes det en noenlunde grei oversikt over hva som bør sorteres under brød-relatert og hva som faller utenfor?
Dette handler nok om å finne ut av evt allergi/intoleranse.

Jo, mye godt, absolutt. Men mye fett og annet man ellers blir advart mot?
Greit at jeg må spise annerledes for å finne ut hva som feiler magen, men er det verdt det å spise på seg hjerteinfarkt?
Evt er det her kunnskapsmangelen slår inn. Opplys meg gjerne, noen :)

(Det er mye hjerte- og kartrøbbel i familien, så dere får unnskylde meg om jeg er litt overpåpasselig..)

jonleo sa for siden:

Så det er ikke bare meg, altså. Melk har jeg forsåvidt ikke drukket på mange år, men det har med smak og behag å gjøre. Ost, derimot.. ai, ai.

E-stoffer styrer vi vel helst unna uansett, gjør vi ikke? :rolleyes:

Bra ide. Det er notert. Legen insisterte på at en halv boks kesam med litt nøtter i er nok til frokost. Hver eneste dag. Men jeg kan ikke forestille meg at jeg skal greie dette uten litt variasjon, så middagsrester er nok veien å gå - blant annet. Idag ble det en "fyldig" salat til frokost, med skinke, ost og nøtter i. Det må da vel også fungere, når man har tid til å skrue sammen slikt på morran.

Det er altså det som er litt av teorien her? At kroppen skal forbrenne fett istedenfor karbohydrater - og at man dermed kan forsvare et høyere fettinntak?
Dette voldsomme fettinntaket har bekymra meg litt se..

jonleo sa for siden:

Vet dere, allerede nå på dag 3 av dette "prosjektet" merker jeg at jeg faktisk ikke savner det brødet noe særlig.

Igår besto forøvrig kosten av mye godsaker. Ikke noe brød og korn, men det skulle være interessant å høre om jeg ellers gjør veldig mye feil i forhold til (del)målet om å gå litt ned i vekt i samme slengen her.
Frokosten var feit, med egg og bacon og tomatbønner med litt salat til.
Senere ble det en tunfisksalat med mye godsaker i som fetaost, nøtter og en klatt potetsalat.
En liten porsjon CF med nøtter i, og til slutt taco til kvelds (med tacoskjell, ikke lefser. Maismel må da være greit..?). Og siden ærlighet varer lengst; det ble noen never potetgull. Det var jo fredag.. :cool:

Om vi nå ser bort fra potetgullet, som ikke ti ville hester vil få tatt fra meg, vil noe slikt kunne fungere om mengdene er riktige?

smgj sa for siden:

Du bør finne ut om kornforbudet er bunnet i tanken om at det kan være korn du reager på (i så fall er det som regel glutenholdig (bygg, rug, hvete, spelt) + havre man bør holde seg unna, og ja - det er i så fall ALT som inneholder NOE av dette. Inklusive ting som vanlig soyasaus - les etiketter med falkøyer). Om dette er tanken kan du spise ris (ikke glutenholdig), mais og poteter, erter, bønner, linser... osv. Altså mye mat som lavkarbo-ere vanligvis begrenser eller utelater.

Om du synes starten er vanskelig og det over stemmer - så kan du altså fremdeles spise karbohydratrik mat - bare du kutter melvarene.

MEN - om du er ute etter en generell formstiging i tillegg ville jeg ha skjelet til å redusere karbohydrater også. Da først og fremst de som går rett i blodet uten å gi deg noe annet. Jeg ville altså ha kuttet typisk sukker framfor ris og potet. Og jeg ville i neste omgang ha redusert ris og potet framfor neper, kålrot og søtpotet... om du skjønner hva jeg mener. Rom er ikke bygget på en dag - finn et nivå som er overkommelig og mestre det før neste trinn, liksom. Sørge for at karbohydratene du spiser er av den langsomme typen og kommer sammen med vitaminer og mineraler. Spis generelt mye grønnsaker - i alle varianter.

Du bør også lese litt om teorien bak lavkarbo. Finn bloggen til Espen Rostrup (lege og lavkarbo), les bøker av Sofie Hexeberg, Annika Dalquist, Anders Enfeldt (er ikke sikker på at navnene er riktig stavet). Du finner enda mer ute i den engelskspråklige verdenen. Det finnes mye om hvorfor kolesterol ikke nødvendigvis er skadelig og hva man bør se på under prøvene - hvorfor fet mat ikke nødvendigvis øker kolesterolet ... og teorier om at det mye oftere er insulinsvingninger som fører til fettlagring heller enn fet kost.
Se gjerne linken i signaturen min. Der finnes det også mye kostholdsteori under lavkarbobegrepet.

Ad det du har spist så ser det ikke så halvgalt ut. ;) Men forsøk å få i deg mer grønnsaker av alle slag. En hver tallerken med respekt for seg selv bør inneholde noe. Øv på å like ting. Forsøk f.eks blomkålris med smør.

TrillTrall sa for siden:

Det hadde jeg aldri fått i meg. :) I dag spiste jeg 3 kokte egg med en god smørklatt og kaviar (jeg MÅ ha kaviar på kokte egg!) til frokost og var mett i bortimot 6 timer.

2 stekte egg og en karbonade (eller noen stekte pølseskiver) + litt salat (agurk + paprika f.eks.) holder meg gående leeeenge.

jonleo sa for siden:

Er det et poeng å "holde seg gående lenge" da? Ikke for å være nesevis, det er et dønn ærlig spørsmål ;)
Jeg mener, poenget må vel være å få i seg riktig mengde av riktig mat, ikke å spise minst mulig for å "overleve" lengst mulig?
Jeg er stygt redd for (man skal vel være ærlig med seg selv?) at slik spise-sjelden-filosofi hos meg ville utløst en voldsom småspising mellom måltidene. Det er vel neppe bra heller. Små runder, litt oftere, så holder man seg mett og fornøyd hele tiden?

Men for all del, hver mann sin høne osv :)

smgj - jeg lover å prøve å lese meg litt mer opp. Ble rivstart uten mye forberedelser her, derfor ble det til denne tråden. Men jeg må jo prøve å skaffe meg oversikt over dette :)

Hamster59 sa for siden:

Et tips: Istedenfor kesam til rundt 20 kr boksen kan du bruke tyrkisk youghurt til ca 40 kr for en kilos bøtte. Til en porsjon med yoghurt tilsetter du hakka nøtter, paranøtter og litt hasselnøtter (velg de med minst karber), tilsett noen bringebær og dryss over litt kanel. Jeg spiser dette til frokost, og da holder jeg det gående i minst 4 timer. Bra alternativ til egg og bacon-frokost! Ikke vær redd for fett! Ikke noe problem å kombinere et selektivt syn på kjøtt med lavkarbo, mange av oss er opptatt av ekte og sunn mat laga fra bunnen av.

Charlott sa for siden:

Noe av det mange av oss på lavkarbo opplever er at man rett og slett ikke blir sulten, man tenker ikke engang på mat før det har gått maange timer :D Ganske deilig å ha det slik!
Men, forutsetningen for å ha det slik er nok fett :p

jonleo sa for siden:

Er det ikke mye sukker i yoghurt da? Eller er denne tyrkiske greia noe annet enn den "vanlige"?
Sorry, men dette er helt upløyd land for meg. Har spist en og annen porsjon melonyoghurt tidligere, men ellers er det ikke noe jeg har hatt særlig mye befatning med.

jonleo sa for siden:

Det er altså egentlig ikke noe annet poeng i det at det enkelt og greit fungerer fint sånn for deg..? Var bare spent på om det var en eller annen begrunnelse i det som hadde med hvordan kroppen fikser det man pakker i seg. Såvidt jeg skjønner er det i prinsippet shit in, shit out - dvs om man greide å holde seg til kun det ene måltidet og spiste riktig mengde riktig mat da, kunne man spist en gang i uka sånn sett. For å sette det litt på spissen da..

Men ok, vi får se da. Man må vel enkelt og greit kanskje bare finne ut hva som funker, så lenge mengdene er riktig totalt sett.

Alynna sa for siden:

For meg virker det som du ikke helt har bestemt deg for hva du vil. Vil du kun ha et hvetefritt kosthold for å få bukt med tarmproblemene, eller vil du i tillegg følge en lavkarbo-metode for å bli kvitt overvekt? Du motsier deg selv i innlegget ditt.

Om du vil ha i pose og sekk med resultater, kan du ikke velge i pose og sekk med det du spiser. Filosofien du velger må virke.

Det er mer eller mindre to veier til målet på lavkarbo:

Enten..

1. Er du skikkelig streng på karbene, men kan spise mer eller mindre så mye du vil fordi kroppen er i en spesiell fettforbrenningstilstand og konstant lavt insulinnivå (ketolyse, atkins, skaldeman osv)

Eller:

1. Spiser du godt og moderat med mange typer mettende (gjerne fiberrike varer) som linser, bønner, div frø, nøtter, mye gode grønnsaker, fet fisk, mye godt kjøtt, egg, osv. Men du kan ikke lesse innpå med kalorier, poenget er at matvarevalgene i seg selv skal holde deg mett lenge uten at du gumler innpå tankeløst. (fedon og liknende) Du velger mat med proteiner/fett fremfor sukker/mel. Men ikke ubegrenset!

Å spise masse feit bacon til frokost, og så like vel bli sulten og lesse på med karborik mat som bananer og gulrøtter etterpå, er en rask måte å øke både kaloriinntak og insulinproduksjon som ikke vil føre noe annet sted enn i beste fall stillstand, men for hvetemelintoleranse vil det jo ikke ha så mye å si.

Nå vil kanskje mange ønske å være snille/vennlige/oppmuntrende og si at ja, bacon gjør deg mindre fysen på karber generelt, og at gulrøtter slett ikke er det verste man kan spise, og det er riktig. Men du må vite at jo mindre nøye du er med karber, jo mer nøye må du være med energiinntak, her er det en balanse ute og går. Dette er nøkkelen til å forstå lavkarbo. Fett har faktisk en enorm mengde energi per gram, og om ikke kroppen brenner de, men lagrer de, så oppnår du ingen ting bra vektmessig. Dette er ikke en trylleformel, men en diett som er basert på fakta om kroppens virkemønster mtp. hormoner, enzymer osv.

Det er ikke automatisk "fy" å spise bacon, eller å spise banan, på en diett. Om baconet fikk opp forbrenningen ved frokost, og gjorde at du spiste 1 banan istedet for 3, så kan man si at det fungerte etter metode 2. Men om det var både mye bacon og mye banan og masse mat senere på dagen, noe høykarbo og noe høyfett, og du ikke hadde dårlig samvittighet og stoppet opp, fordi "dette er jo så sunt" og plukker fra både grete roede (frukt er bra) og skaldeman (fett er bra) så har du mikset pose og sekk og har lurt deg selv grundig.

P.s. Kesam med nøtter hørtes mer ut som kveldssnacks eller mellom-måltid for meg uansett hva du bestemmer deg for.

Mange matvarer er flotte uansett hvilken diett du følger, som fargerike grønnsaker, salat, kylling, fisk, egg.

Kitt sa for siden:

Ikke mye sukker i tyrkisk yoghurt, nei! Bare drøyt 5g karber pr 100.
Denne har de i de fleste matbutikker. Står ofte sammen med melk/fløte, ikke yoghurten!
[img]http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTOyLBkg-MILTva4oh8INJUOYcQmo12pkUAw6iPwTBB4Yn6Ql95iw[/img]

Alynna sa for siden:

Er bare litt bekymret over at alle legger ut om den deilige fete maten de spiser her (som jeg også spiser) og så tenker trådstarter at "oi, er virkelig alt dette lov, nam!" og store porsjoner! og så spiser han fremdeles i tillegg moderat med maismel, bananer o.l.... og forstår ikke hvorfor han til slutt legger på seg...

De som skriver her går på forskjellige varianter av lavkarbo og kan tillate seg forskjellige matvarer/mengder.

Kitt sa for siden:

Mulig han rett og slett bør gjøre det enkelt for seg selv og følge en spes diett som feks ketolyse, hvor reglene er ganske klare på hva som er lov og ikke!

I hvert fall bør han lese den flotte nybegynnertråden vår!

smgj sa for siden:

Nja. Det er her teorien kommer inn da. ;)

Man BLIR mye mer og oftere sulten når man spiser mat som gir blodsukkersvingninger. (=et karbohydratbasert kosthold - spesielt "raske" karbohydrater (= melvarer, sukker, lett tilgjengelig fruktsukker som i juice og mye poteter og ris)) Spiser man mat hvor størstedelen av kaloriene kommer fra fett, proteiner og hvor man velger trege karbohydrater vil man

1. venne kroppen til å brenne fett (= når kroppen er tom for fett fra mage/tarm så brenner den videre lett på kroppsfett og sulten kommer ikke så brått eller så hardt)
  2. unngå insulintopper - følge av karbohydrattopper (som gir lavt blodsukker og SULT selv om du kanskje egentlig har nok kalorier til en stund til i mage/tarm). Dett var dette jeg ville du skulle lese hos folk som kan forklare det bedre - og med mer faglig tyngde enn meg. :D

Poenget er - at når man spiser slik ender man enten opp med mindre porsjoner for å opprettholde måltidshyppigheten (man gidder jo ikke alltid å spise om man ikke er sulten) eller sjeldnere måltider helt "automagisk". Det er ikke noe offer, eller mål i seg selv - men noe som skjer naturlig hos mange av oss. Selv spiser jeg relativt ofte (på lavkarboforum). ;) Som regel 3-4 måltider + litt frukt (jeg er på vedlikehold).

lifejack sa for siden:

Nybegynnertråden det er linket til litt lenger opp her er vel verdt å lese. Nå virker det ikke som du helt har bestemt deg for om du skal kutte ned på karbohydrater generelt eller "bare" på melvarer, men kan uansett anbefale boken "Frisk med lavkarbo - 100 oppskrifter" av Sofie Hexeberg og Gunn-Karin Sakariassen. Det er muligens et par av oppskriftene som inneholder kli e.l., men utover det er det mange gode forslag til måltider.
Kan også anbefale Hexebergs "Frisk med lavkarbo - nytt liv med riktig mat", spesielt siden du er skeptisk til alt fettet og hjerte/karsykdom. Denne boken har mange pasienthistorier, og du kan selv se hvordan blodprøvene forbedrer seg etter omlegging til mer (mettet) fett og færre karbohydrater:)
Det finnes forsåvidt flere gode bøker om akkurat dette med (mettet) fett og hjerte/karsykdommer, men den jeg nevner er temmelig lettlest og grei dersom man ikke ønsker mer enn en liten innføring - sånn med det første.
Hvis du velger å kutte litt mer på karbohydratene utover korn, så kan også LCHF på 3 minutter (som du forøvrig finner i nybegynnertråden) være fin å printe ut og f.eks. henge på kjøleskapet som en grei oversikt i starten:)

Camomilla sa for siden:

Smgj nevner Espen Rostrup i innlegget sitt. Anbefaler deg som har hjertesykdom i familien og lese bloggen hans - Espen Rostrup er hjertelege og forsker ved Haukland sykehus i Bergen. Og lavkarbotilhenger :D Bloggen ligger her: espenrostrup.com/

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.