På lørdag hadde jeg en skremmende opplevelse! Med svigermor, samboer og lillemor på 3 år som tilskuere gikk jeg rett i dørken, besvimte rett og slett! Jeg hadde vært endel svimmel i forkant, men jeg er vant til det, for jeg har lavt blodtrykk, 90/50. Jeg har forøvrig ALDRI besvimt før. Kan dette ha noe med at jeg lever ketogent å gjøre?? Jeg hadde jo ikke spist så mye den dagen, men jeg er i ketose og er jo ikke så veldig sulten!
Hva er ellers grunner til at man besvimer på den måten? Kan det virkelig være blodtrykket? Det skal sies at jeg hadde satt på gulvet i forkant, og dette skjedde 2 sekunder etter at jeg hadde reist meg. Men det var ekkelt, huff. (og det mest kjipe var at svigermor var der, hun er superskeptisk til ketolyse, diabetiker som hun er, hun klandret jo selvsagt kostholdet mitt)
Jeg gjetter på en kombinasjon av lavt blodtrykk, at du reiste deg for fort og at du hadde spist for lite i løpet av dagen. Men jeg er ingen lege og om du er usikker og/eller engstelig så ta en telefon (eller en tur) til legen.
Med så lavt blodtrykk er det ikke så rart om du besvimer. Jeg har hatt ca det samme hele mitt voksne liv og har alltid besvimt lett. Litt vondt i magen, klemstre en finger, reise meg for brått, eller noen ganger bare sitte rett opp og ned og besvime. Nå midt i 50-årene har blodtrykket steget til normalt. Vil jo tro at hvis blodtrykket ditt vanligvis er så lavt må du ta noen hensyn for å unngå å besvime i tide og utide. Forstår at du synes det er ubehagelig, men jeg tror ikke det har med lavkarbo å gjøre. Du kan jo sjekke litt på en av disse linkene, leger som blogger. tgeisner.com/ espenrostrup.com/
hehe, ja jeg har lav blodprosent, lavt jern, lavt blodtrykk, lavt stoffskifte, så her i gården går ALT litt sakte. Kanskje rart at jeg ikke har besvimt FØR, når jeg tenker meg om ;) Men er det noen som vet hvordan man kan få opp blodtrykket??? Finnes det noe å gjøre med det?
Jeg har også gått rett i bakken etter å ha reist meg for fort - men det var på høykarbo...:rolleyes: MEN, til tider synes jeg at jeg har vært mer "reisersegoppsvimmel" på ketolyse enn til vanlig. Og jeg synes at det er mye lettere å kjenne det, så jeg kan ta det litt med ro og puste en gang eller to. På høykarbo gikk jeg bare rett i bakken uten noe forvarsel, ikke noe gøy..:eek:
Edit: Og mitt blodtrykk var normalt /med en tendens til å være høy. Nå er det helt normalt.
Akkurat ja, kan jo hende at det er litt uvant for kroppen dette her, og at det kan skje lettere når man er i ketose. Men jeg har jo spist lavkarbo i mange år nå, med unntak av graviditetene mine, så jeg burde jo være vant etterhvert. Det er iallefall ikke noe gøy å være redd for å besvime, for jeg har en baby på 3 mndr som jeg bærer mye på :eek:
[quote=bigmum;1183166]hehe, ja jeg har lav blodprosent, lavt jern, lavt blodtrykk, lavt stoffskifte, så her i gården går ALT litt sakte. Kanskje rart at jeg ikke har besvimt FØR, når jeg tenker meg om ;) Men er det noen som vet hvordan man kan få opp blodtrykket??? Finnes det noe å gjøremed det?[/quote]
Jeg har også veldig lavt blodtrykk og sliter med en del blodtrykksfall.
Fikk beskjed av legen å spise mere salt i kosten faktisk ( jeg salter normalt ikke maten) og jeg kune godt spise lakris for å få det opp.
På jobben har vi endel pasienter med lavt blodtrykk og når de svimer av eller svimler veldig gir vi de en liter med Ringer acetat. Dette pleier å funke på de.
Du kan prøve å få i deg mer væske+ salt
Som damen over sier, væske og salter!!!:D
Men også, det du opplevde heter hydrostatisk blodtrykksfall og rammer som regel de som har lavt BT fra før. Dingsen i øret som regulerer BT ut i fra kroppsstillingen er litt treg og rekker ikke regulere fra sittende til stående fort nok.
Dersom du holder pusten og drar inn/holder inn magemusklene når du reiser deg opp, vil du kunne hindre blodet i å "bli igjen i føttene"!
Til å begynnemed må du tenke på det, etter hvert blir det en vane. Jeg svimlet bare jeg løftet hodet da jeg var tenåring og lærte meg dette trikset. Nå gjør jeg det automatisk og har i vært i bakken på over 20 år!
Selv med for lavt nivå av salter!:p
Jeg har også veldig lavt blodtrykk - selv reagerer jeg veldig når det er varmt i været, også. Går ofte i dørken i sommersola før jeg "skjønner" at jeg da må øke saltinntaket enda mer enn ellers. :o
Det er mulig du (vi) kan ha fordel av lakrisrot-te også? :) Dette var nytt for meg, faktisk - men lakris-teene jeg har erfaring med har også vært så velsmakende at jeg tror jeg skal prøve å drikke det daglig en stund fremover!
Haha, ja ok!! Kanskje ikke så greit for meg å bruke denne:) Men mer salt, ok, men da menes liksom "vanlig" salt, som i bacon f eks?? Jeg drakk MASSE Farris den dagen, for jeg kjente jo at jeg var svimmel, og hadde hørt at Farris skulle hjelpe.(pga av salt og mineraler som den visstnok inneholder) Men jeg gikk jo rett i bakken likevel :o
Elektrolytter er ofte ikke standard prøver. Ring legkontoret i morgen, du, og fortell om besvimelsen og spør om det ble tatt elektrolytter sist du tok blodprøver! Hvis ikke, bestill time til å få tatt dem!:)
Om ikke blodtrykket kan det være for lave kaliumverdier. Frukt inneholder mye kalium, og uten frukt og korn kan man få litt lite om man ikke spiser nok av andre matvarer med kalium i. Som nøtter, spinat, brokkoli, rosenkål og fisk.
Nå synes du sikkert at jeg er kjempeteit, Kitt.... men jeg får det fortsatt ikke til :o Hva mener du med å "kopiere bildeadressen"? Hvor finner jeg den? jeg kan jo ikke bare bruke selve adressen (www.xxl.no) - og det er den eneste jeg får opp...
:eek: Ups! Nå fikk jeg det plutselig til, men jeg bare høyreklikka på bildet, kopierte og limte det rett inn i svaret uten å bruke -tegnet. (Jeg fjernet bildet imidlertid for det ble så stort, får prøve meg frem med redigering av bildestørrelse :D).
Beklager til dere som er interessert i årsaken til besvimelsen - forhåpentligvis får flere enn meg lært seg litt bilderedigering...
Frukt har jeg aldri spist noe av, aldri likt det ! :eek: Nøtter derimot spiser jeg myyye av, samme med brokkoli, så muligens har jeg greie kaliumverdier:) Men alle muligheter skal undersøkes:)
Det er sikkert noen karber i det, men jeg aner ikke hvor mye, og det er litt vanskelig å finne noe info om det (irriterende). Men man trenger kanskje ikke så mye for å få en effekt på blodtrykket?
Ellers er jo kaffe en mulighet hvis du drikker det.
Du får kjøpt Natriumklorid tabletter (salttabletter) på apoteket:)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.