Sitter her i kveld og funderer litt... Jeg går jo på lavkarbo og kom til å tenke på en ting... Har lest litt om andres vekttap den første tiden, mitt har egentlig ikke vært så stort og lurer på om det kan ha sammenheng med at jeg ikke spiser så mye fett?
Er det noen der ute som kanskje har litt mer peiling på akkurat det?
Det går ikke an å kombinere lavkarbo og lavfett. Man må spise nok fett til at man blir skikkelig mett, det vil si at mye av måltidet skal være nettopp fett. Hvor mye får du i deg per dags dato?
Jeg regner ut kostholdet på [url]www.diett.no[/url]. Der velger du bare at den skal telle karbohydrater, så skriver du inn alt du har spist. Husk å føre på margarinen du får i deg på hver skive, hver kotelett, kyllingfilet, eller hva det måtte være. Da ser du også hvilke tilskudd du trenger å ta, tilskuddene er viktig for at kroppen skal fungere rett og forbrenne fettet effektivt. Prøv å skriv inn hva du spiser i løpet av en dag, så ser du på prosenten e om det er mye eller lite. Er det innenfor anbefalt, så er det lite.
Når jeg måler mitt optimale kosthold som jeg gikk ned enormt på i fjor så kommer jeg opp med at kosten min består av 300% proteiner, 14% karbohydrater og 200% fett. (prosent av anbefalte dagsinntak) Da totalt 12 karbohydrater om dagen, det er litt i underkant med mindre man går for ketolyse, men da sper man på med andre sunne fettholdige ting som er litt mer karbohydrat i. For eksempel helmelk og full-fett-yoghurt.
Enig med første setning. Fettinntaket er avhengig av karbohydratinntaket.
Jeg anbefaler også diett.no. Margarin hører ikke hjemme på et lavkarbokosthold, bruk meierismør, evt bremykt. Margarin er omtalt i et stort antall tråder tidligere, søk opp på forumet.
Prosentvis inntak av dagsinntak er ikke så interessant, siden dette er individuelt. Total energiprosentfordeling av næringsstoffer derimot er en bedre veileder og holde seg til.
Spiser man ketogent, er 5% karbohydrater, 20% proteiner og resten fett en vanlig anbefalt fordeling.
Det er prosenter av anbefalt dagsinntak på diett.no og ikke egentlig interessant for andre enn en selv siden vi vil ha lagt inn forskjellige data på diett.no
Det spørs hvor mye karbohydrater du spiser hver dag. Jeg har lagt inn den anbefalte fordelingen i et innlegg lengre oppe.
Spiser du for lite fett kommer ikke kroppen i gang ordentlig med fettforbrenning og du ender opp med og tildels "sulte" kroppen når du spiser mye protein og lite fett. Det er alfa og omega på et lavkarbokosthold og spise MYE fett om du spiser veldig lite karbohydrater.
Hehehe, må le litt av dette fettet:w00t: Spiser fett så det holder og koser meg -og det til min mors store fortvilelse. Hun har fettangst og jeg har vokst opp i skikkelig anti -fett -ånd, tror dette er mitt kraftige forsinket ungdomsopprør:D
Stortrives med at hun rister på hodet!
Det går fint an å kombinere lavfett og lavkarbo. Min første lavkarborunde var Fedon, for seks år siden, og det var rimelig lavfett. Det funker for mange, selv om jeg nå foretrekker LCHF, fordi jeg ikke blir så fort sulten.
Har du helsemessig dokumentert grunnlag for å si at det "går fint an å kombinere lavfett og lavkarbo"?
Temaet er diskutert i en annen tråd nylig - det og spise høyprotein lavfett lavkh over lengre tid er potensielt helseskadelig og ikke og anbefale.
Har lest bøkene til Fedon - og gått Fedon-kurs, kan ikke huske det var lavfett-fokus, derimot var det fokus på gode fettkilder som avokado, olivenolje, laks, makrell osv.
Nå spørs det også hva du mener med lavfett da.... det er naturlig at det er mindre fett hos Fedon sammenlignet med et ketogent kosthold siden kh-inntaket ofte er høyere hos Fedon.
Har du link til eller tittel på tråden? Denne har jeg ikke fått med meg, og lyst til å lese. Alltid greit å kunne argumentere litt når jeg står ansikt til ansikt med fettskrekk rundt omkring :D
Skal prøve å svare alle i ett innlegg ja, jøss, med min gullfiskhukommelse :p
Jeg spiser vel generelt for lite fett hver dag, men jobber med saken for å få mer i meg. Ligger vel på 5-10 karber til dagen, varierer etter hva jeg spiser...
Ja, jeg går vel egentlig inn under kategorien "fettangst" det verste jeg kan spise er fettranden på koteletter blææ men prøver å spise noe annet i stedet, bacon, steker i ekstra meierismør osv
Hvor mye spiser du da? Har du skrevet det inn på diett.no? Og hvor mange prosent i forhold til proteiner? Jeg har problemer med å få i meg nok fett selv, fordi jeg har en tendens til å bli kvalm av det. Men forsøker å spise mindre protein og litt mer fett ved måltidene nå. Å skifte ut noe av kjøttet med ost/ egg/ nøtter og innta litt mer grønt er også til hjelp for å senke protein-inntaket, kanskje?
Trykk på fanen ved siden av - K.diag - da får du opp en mye bedre fordeling av proteiner, karbohydrater og fett. Det du har fått opp er i forhold til anbefalte mengder - ADI - og er forskjellig for alle avhengig av høyde/vekt som legges inn. :)
Hvor mange gram protein har du spist, da? Synes kanskje det var litt mye - men du må samtidig ha nok i for ikke å miste muskelmasse. Jeg er 163 og satser på å ligge mellom 70 og 150 gram proteiner, dvs. omtrent 450 gram med proteinholdige matvarer - dette i følge Atkins. En annen tommelfingerregel er 1 - 1,5 gram pr kilo kroppsvekt, også er det litt debattert om det er i forhold til nåværende kroppsvekt eller ønsket kroppsvekt. En ting midt i mellom er sikkert bra.
Dette var da veldig lite fett! Prøv å sikt deg opp mot hvertfall 70%, gjerne mer også. Jeg ligger nærmere 80% for tiden og stortrives :) Prøv cocosa (f.eks 1ss i en kopp te), da vil fettprosenten gå opp og proteinet ned uten å måtte spise seg halvt ihjel (sånn det kan føles ut som i såfall, man gjør jo selvsagt tvert imot) ;)
Ja jeg føler jeg spiser og spiser og spiser :p men har jo innsett at jeg får for lite fett i meg... er ikke så glad i fett heller :confused: men jeg prøver så godt jeg kan og hvis cocosa kan hjelpe på å få mer, prøver jeg selvfølgelig det. Hvis det går ann å få tak i det her jeg bor :_oppgitt:
Hvis du ikke har helsekost i nærheten, så kan du jo alltids bestille fra iherb.com. De har cocosa der, men jeg har nettopp kjøpt ei kokosolje av merket Jarrow og den er billigere for mer, og fungerer akkurat som cocosa. Jeg kjøpte DENNE
Jeg bruker den som tilskudd sammen med Udo's Choise som er en blanding av omega 3 6 og 9, jeg kjøpte DENNE men finnes også i større flasker. Den gir også mer fett, og sammen kan den bidra til mer vektnedgang. Om du sjekker DENNE tråden, så kan du følge flere, inkl meg selv, som prøver ut denne oljen sammen med kokosolje. Husk at du burde starte forsiktig med denne oljen for å unngå kvalme og magetrøbbel.
Hvis du skal bestille fra iHerb.com og ikke har handlet der før, så kan du bruke denne koden ved utsjekking: YEF775
Da får du $5 avslag, dvs hele fraktkostnaden.Husk også på at alt under 200kr er tollfritt, men går du over så kan det bli dyrt så det kan lønne seg å bestille i flere omganger om du har tenkt å handle mye.
Spis rikelig med animalsk fett! bacon, koteletter, ribbe, laks, kjøttdeig.. listen er lang. Bare styr unna produkter som er fettredusert og for all del hold deg unna margarin og den slags. Her må det være smør på flesk, bokstavelig talt! Jeg spiser som regel avokodo til lunsj, med masse majones på, samt pepper og litt sitronsaft, og gjerne ost innrullet i bacon (stekes i ovn på 200C) til mellommåltid, baconsnacks fra euroshopper eller osteknekkis til snacks.. masse fett her :p Jeg er ikke glad i å spise fet mat jeg heller, men jeg vet det hjelper så jeg prøver i såfall å nyte det, for tenk om jeg skulle gå over til lavfett igjen og ikke få kunne smake det igjen, må utnytte det til maks. Masse utrolig god mat som finnes og som vi kan spise :) Jeg spiser da mye fett fra før, og bruker som nevnt oljene som en boost oppå der igjen for å få i meg nok. Det fine med å spise såpass mye fett er at man ikke får det hersjens søtsuget! Da er det lettere å ikke sprekke også :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.