Jeg komponerte en ostesuppe i går. Den ble veldig god, og jeg har lagt den ut på bloggen min: www.lises.net/blogg/?p=3835
Kort fortalt trenger du kjøttbuljong, mascarpone, revet ost, kremfløte, creme fraiche. En pakke med Bønes Gårds helt karbofrie pølser, og ferdig middag. Raskt og godt. 4,4 gram karbo i en porsjon, og metter lenge. Det går sikkert an å kutte ut mascarponen siden halvparten av karbene finnes i den, men det har jeg ikke testet ut.
Mannen min spiste en porsjon til lunsj i dag - kald. Han syntes det var godt, men jeg er mer skeptisk der...
5 dl vann
2 kjøttbuljongterninger (uten karbo, jeg hadde Toro sin)
250 g mascarpone
200 g revet ost (for eksempe ekstra vellagret Norvegia, som jeg brukte)
1 dl kremfløte
0,5 beger creme fraiche
krydder etter behag (jeg brukte ingen)
Ha vann og kjøttbuljongterninger i en gryte, og sett den på ganske høy varme. Når buljongen har løst seg opp og er varm, men ikke kokende, har du mascarpone oppi. Rør med visp for å løse den ordentlig opp. Hold suppen varm, men den skal ikke koke. Ha i revet ost, og når den er rørt ut, tar du fløte og creme fraiche i. Smak til, og krydre med salt og pepper – eller hva du nå liker. Selv synes jeg den ble salt nok, og likte at det var akkurat ostesmaken som var fremtredende.
Har du stekt pølse til, har du de i før du serverer – eventuelt har du de rett i porsjonsskålene.
En porsjon gir 2,5 (mascarponen) + 1,2 (creme fraiche) + 0,7 (kremfløte) = 4,4 gram karbo.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.