< Tilbake til oversikten

Ketose ånde og svettelukt

kamp sa for siden:

Er det noen som opplever at ketose ånden og den spesielle svettelukten samt metall smak i munnen kommer og går?

Jeg har vert i ketose mer eller mindre konstant siden mai/juni og har kun i periode metall smak i munnen.. Innimellom også den ekle svettelukten.

Var litt plaget med den svettelukten og metall smaken også før jeg gikk helt ned på karbohydratene men hadde ikke utslag på ketostix når ejg lå på ca 70g karb.

lille_trille sa for siden:

Bare en ting å si: Velkommen i klubben.... hehe.. Er mange som opplever dette, meg selv inkludert. Har aldri vert plaget med svettelukt tidligere, men nå merkes det. Og metallsmaken i munnen er pyton. Synes det hjelper å spise litt ofte... kan hjelpe med en osteskive, noen mandler e.l.
Ser på dette som et sikrere tegn på ketose enn sticksene :rolleyes:

Bestemamma sa for siden:

Bruk Spin Roll-on antiperspirant...den blå...Virker mot all svettelukt...

kamp sa for siden:

Regner med den deodoranten inneholder aluminium og da kan jeg ikke bruke den..

Jeg syns det blir verre av å drikke kullsyre vann, men det er kanskje bare tilfeldig..

Bjella sa for siden:

Har det også sånn. Om jeg spiser osteskive får jeg enda verre ånde og smak, veldig snodig.
Lurer på om noen vet om vi kan bruke SB12, hørt skryt av den, men ikke lest innholdet i den.

Ja, der ser en så forskjellige vi er. For meg funker det å spise noe lite. I tillegg så har jeg laga meg til en bitteliten spruteflaske med munnvann som jeg bruker. Er fra før plaget med munntørrhet, så det blir ekstra ille med ketosesmaken :eek:

Jeg bruker Nivea sin 24 hour (eller noe slikt). Rollon på glassflaske. Mild og fin, og den eneste som funker tilfredsstillende.

Rin sa for siden:

Jeg er heldig og får verken ånden eller svettelukta, men våkner alltid med helt uttørket munn/svelg. :rolleyes:

sjuggerpløm sa for siden:

Jeg lukter som en gammel gymbag om dagen. Stålånde hadde jeg forrige gang på lavkarbo, så antar den er slik nå også. Prøver å være bevisst på det, og ikke gå helt opp i fjeset på folk. Dette innbiller jeg meg blir bedre hvis man spiser små måltider ofte.

Nå kjenner jeg jo selv at svettelukten er mer fremtredende, eller kommer raskere, så antar dette er en "bivirkning" av ketosen. So be it.

mizzim sa for siden:

er det pga ketosen jeg er så sabla tørr i munnen for tiden? smaker rart i munnen å..
ikke merket noe til svettelukt enda.. men det kommer kanskje. er 22 dagen min på ketose nå. å har gått fra 108,6 til 103,5 nå:D er sååå fornøyd
5,1 kg på 3 uker.. wee

Du verden så flink du har vert :heia:
Jeg har aldri vert plaga av kroppslukter før, men nå i det siste har jeg faktisk kjent svettelukt av meg selv. Har vert mer eller mindre i ketose siden midten av mai, så svettelukten kom ikke med en gang. Ånden kommer og går.
Bedre med dårlig ånde enn ingen ånde :D

Rioja sa for siden:

Denne funker ikke på meg! -Lukter hest 1 time etter at jeg har hatt den på...

Men jeg har funnet den beste deodoranten; Vichy Antiperspirant deodorant 48H fra apoteket. Anbefales og verdt hver krone!

kamp sa for siden:

Inneholder denne aluminium?

Albertina sa for siden:

Oh, yes. Ånden er grusom. Svetter som en gris, men heldigvis lukter det ikke mye av svetten! :p Men så lenge jeg vet det er godt for noe, så får det bare være. Tygger tyggis og har tenkt på SB12, som det ble nevnt. Har ikke prøvd, kanskje det er noen som har prøvd det?

Lindemor sa for siden:

AAnden er plagsom her ogsaa. Veldig.

Jeg har kjoopt munnskyllevann, valgte en annen enn SB12, men synes ikke det hjelper.

Hva slags tyggis er lovlig. Noen som vet det

*Hjelpes som tastaturet mitt tuller....... *

FredrikW sa for siden:

Har aldri merka noe endret svettelukt, og jeg svetter MYE. Med vekttrening 3-4 ganger i uka, og i tillegg endel mil på sykkel hver uke, blir det mye svetting. Kanskje er det derfor jeg ikke får noe endring av svettelukt uansett hvor lenge jeg har gått i ketose, fordi svetten "vannes ut":confused:

Men dårlig ånde er det fort gjort å få, særlig hvis man spiser lite i tillegg til å være i ketose. Jeg har merket at det å være tørr i munnen/svelget, altså ha tørre slimhinner, gir ekstra dårlig ånde. Og ost/melkeprodukter hjelper ikke, men gjøre det bare verre. For eksempel kaffe med fløte på tom mage gir drapar-ånde. Å ta en kjapp tannpuss etter mat, og så holde slimhinnene fuktige med tyggis, hjelper utrolig mye. Jeg bruker denne (og endel vanlig Extra, som sikkert er bannlyst av mange!):

Spry, Sugar Free Spearmint Gum

Å være tørr i munnen gir ikke bare dårlig ånde, men det er også veldig lite bra for tennene! Særlig hvis man er veldig tørr i munnen om natta. Spytt beskytter mot Karius&Baktus, og de gutta er spesielt aktive om natta. Jeg har kun hatt to-tre begynnende hull i hele mitt liv, men fikk et lite hull for noen år siden da jeg slet med munntørrhet om natta.

Tannlegen min sa da at det kan hjelpe å sove med en sukkerfri tyggis i munnen, noe som unektelig høres litt vilt ut, men det hjalp faktisk! Tannlegen sa at det er lite risiko for å svelge eller puste inn tyggisen, for man er ikke bevisstløs selvom man sover, så man holder tyggisen på plass. De gangene jeg har hatt problemer med munntørrhet har jeg alltid sovet med tyggis, uten å oppleve noe problemer med det, og det hjelper utrolig mye mot munntørrheten. Har ikke hatt flere hull i tenna heller.

Men mot den vanlige ketose-ånden (aceton-lukta) hjelper ingenting skikkelig. Da er det eneste man kan gjøre å kamuflere lukta som best man kan med tyggis/munnspray, og i tillegg være litt bevisst på at man ikke prater rett opp i ansiktet til folk, snakker minst mulig inne i heisen etc.

Klara sa for siden:

Jeg har fått endret svettelukt, men tviler på at jeg er i ketose. En fettaktig lukt jeg har vanskelig for å beskrive... hurra.

Bik sa for siden:

Jeg er ikke plaget med mer svettelukt og dårlig ånde/ekkel smak. Men er ekstra tørr i munnen om morgenen.
Tygger av og til litt SB12 tyggis i tilfelle, når jeg vet at jeg skal være nær andre personer. Skyller også munnen med fluor om kvelden. :D

kamp sa for siden:

I dag er det helt vekke hos meg igjen så det er litt rart at det kommer og går.

LM1 sa for siden:

Får det enkelte dager, lukter litt som når man steker kjøttkaker :eek:

mizzim sa for siden:

er fælt tørr i munnen for tiden å det er skikkelig plagsomt. er tett i nesa å da, så det er nok litt derfor, men likevel

Newstart sa for siden:

Når det gjelder ånden så har jeg ikke merket det så mye. Var mest i begynnelsen når jeg startet lavkarbo. Men svette lukt det har aldri vært bedre før. Helt utrolig så lite det lukta. Kunne sikkert gått mange dager uten å dusje for lukta er minimal. Helt merkelig. Jeg som svettet som bare det før. :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.