< Tilbake til oversikten

HJELP! Flybelte ...

Snorkfroken76 sa for siden:

Hei! Skal ut og fly, og forrige gang jeg gjorde det passet ikke beltet den ene veien! Det var stor forskjell på lengden på beltet på turen og returen. Jeg (skammer meg) turte ikke si noe og fløy ene veien uten belte og gruet meg hele ferien for om det ikke skulle passe på vei hjem. Det gjorde det heldigvis.

Men nå skal jeg fly igjen og er så engstelig for ikke å få plass! Setene passer over rumpa, men har fortsatt stor mage/hofter. Er 135cm rundt hoftene. Noen som vet?

Cassiopeia sa for siden:

Denne gangen tør du å si ifra om beltet ikke passer! :heia:

Du vet... du er ikke den eneste store flypassasjeren i verden. De har belteforlengere vil jeg tro? Dessuten er du mindre enn sist! :heia:

&lt;insert_scary_name_here&gt; sa for siden:

Jeg vet jo ikke akkurat lengden på beltet du skal fly med - men jeg sjekket papirene mine, og jeg har vært omtrent så brei som deg - og jeg har alltid fått på meg beltet. Så jeg tror du kan slappe av. Du er mye, mye mindre nå enn du var før, og da fikk du jo på deg beltet ene veien. Så nå få du på deg begge to!
God tur, hvorenn du skal. Kanskje vi møtes, skal ut og fly snart selv - og veldig spent på hvor mye plass jeg har i setet denne gangen :)
:klem:til deg

Tusen takk for svar jenter. Skal reise med folk jeg ikke kjenner så godt så den ydmykelsen klarer jeg bare ikke. Men prøver suge til meg deres gode ord her nå! :)

Yrla sa for siden:

Hvor mye har du gått ned siden sist da? Og er det ikke mulig å høre med flyslskapet?

MissPivotal sa for siden:

Skjønner deg veldig godt! Sist jeg var ute og fløy passet beltet helt fint den ene veien, men den andre veien var det først ikke sjans. Så fikk jeg hjelp av samboeren min presset skiten på. Skar seg inn i magen. Vondt, og utrolig pinlig! Vet ikke helt hva løsningen er.. Kanskje spørre flyvertinnen på vei inn, om hun kan sette en belte-forlenger på plass på i setet ditt før du setter deg? Lykke til! Håper ting passer. God tur :)

Bønna200 sa for siden:

Dette kjenner jeg meg så absolutt litt for godt... Jeg flyr mange ganger i året, hovedsakelig med Ryan air, og der er det ca 30 cm igjen til det går igjen:o Men jeg prøver å gi f i hva andre måtte mene og ber om ekstra belte og de bruker å være både veldig hyggelige og diskret.
På charterturer med f.eks Thomas Cook pleier det å gå bra, men lengden kan variere veldig.
Dessuten er det et problem med matbrettet, da bordet foran meg blir stående i litt "bakke"... For selv om magen ikke er så stor, så blir plassen fyllt opp av rumpa mi, gitt:eek: Så det ender med at jeg må ha tingene mine på samme bord som gubben.
Men nå må du bare nyte turen og ikke beskymre deg. Det er faktisk mange som ikke får på seg beltet på enkelte fly, vi er ikke SÅ unike:rolleyes:
God tur! :blomster:

Nnem sa for siden:

Jeg var ca 139 cm rundt hofta da jeg reiste for ca 2 år siden, da jeg det greit med belte. Hadde jentungen på fanget også.

Tusen takk for så mange tilbakemeldinger! Forrige gang jeg fløy var jeg på mitt største (se ticker) men er usikker på omkretsen da. Men har minsket en 15-20 cm tror jeg...

MEN vet noen om det er samme beltespenne på alle flybelter så man kan kjøpe en forlenger som passer alle? Har sett en butikk som har buksebelter og skryter av autentiske flybeltespenner så ev. kan jeg få tak i ett å ha i veska...

Forrige gang ringte jeg Norwegian og spurte om hva man gjorde om beltet ikke passet, og fikk da beskjed om at om ikke beltet passet passet nok heller ikke setet. Men det visste jeg at det gjorde, men pga at jeg nettopp hadde vært gravid i tillegg til overvekta hang magen veldig, men rumpa var ikke så brei om dere skjønner. Fikk bare beskjed om ev. å bestille to seter. Orket ikke mer av samtalen og sa takk og satset på at det skulle gå..
Skal tøffe meg opp å ringe å spørre igjen...

Bønna200 sa for siden:

Det der med eget belte var jo genialt:D Tror det er en standardtype som er på alle fly?
Men hvis så mange cm er vekk siden forrige tur, så tror jeg du beskymrer deg helt unødig:)
Syntes de fra Norwegian var heller uhøflig. Du vet jo selv om du har plass i setet eller ikke. Jeg har heller ingen problemer med å få plass ellers, det er beltat som er problemet. Hadde blitt irritert, altså:mad:

Hm, noen som har sett flyspenner som ser annerledes ut en dette?:
www.naive.no/index.php/cPath/69

Og ja, han på Norwegian sist gjorde ikke at jeg ville ringe igjen for å si det sånn.. Men har ringt nå og pussig nok kunne ikke hun første jeg kom til svare. Må da være mange som spør om sånt, men forrige gang måtte jeg også settes over.. Men så kom jeg til en hyggelig dame som sa at de hadde ekstra belter i tilfelle gravide osv. men vet ikke om jeg takler å måtte be om det. Hadde det vært med familien men...
Vil helst få kjøpt meg et eget i back-up..

Cherry sa for siden:

De har belteforlengere på flyene altså. Bare å spørre.

sånn O.T:

Hva er egentlig meninga med beltene? Er ikke som vi ramler av setene når flyet tar av og lander!

Kitsu sa for siden:

Nei, men med kraftig nok turbulens risikerer du å slå hodet i taket om du ikke har belte på. Og vanligvis er det mest turbulens under take-off og landing. Det er en grunn til at de anbefaler å ha det på så lenge man sitter. Forøvrig, med småflyene til Wideröe tror jeg nok man kan risikere å skli av sete under landing - er rullebanen kort nok, bremser de kjempebrått mens man fortsatt er i luften. Man kjenner den...

TrillTrall sa for siden:

Jeg hadde ikke tatt sjansen på å bruke et sånt som belteforlenger nei - det er jo ikke samme materiale i selve beltet som i et sikkerhetsbelte! Ser for meg at det der kan ryke ved belastning lenge før et sikkerhetsbelte ryker.

Zillah sa for siden:

Det er vel ikkje gitt at det er dårleg materiale berre fordi det er fargar og mønster på ;) Og om alternativet her er å ikkje bruke belte i det heile tatt fordi det ikkje passar, så er det vel mykje betre?

TrillTrall sa for siden:

Jeg har ikke sagt ett ord om farger og mønstre. :) Og hva med forsikring dersom det blir oppdaget at man ikke hadde på seg en skikkelig sikkerhetssele om noe skulle skje?

Carisma sa for siden:

jeg antar man står langt sterkere enn om man ikke bruker belte grunnet at det er for kort.... er jo en grunn til at de finnes!

TrillTrall sa for siden:

Har jeg misforstått? Jeg trodde de fancy beltene var nettopp det - vanlige buksebelter!?

Carisma sa for siden:

jeg trodde det var snakk om belteforlengere her?

TrillTrall sa for siden:

Ooops... :o:o:o Jeg tok visst feil. Da skulle det ikke være noe problem å bruke disse. Sorry. Jeg trodde det var vanlige belter og at noen lurte på om de kunne brukes som belteforlengere...

Hei! De fargerike beltene er vanlige belter ja, med autentisk spenne, men tenkte ikke på at selve beltet kunne være svakere/svakere sømmer så takk for påminnelse! Den andre linken med sorte belter er forlengere :)

Bønna200 sa for siden:

Ikke noe å bry seg om. Bare å spørre:) Men jeg måtte bli ganske vant med det selv, før det var "greit" å be om ett ekstra belte.
Det verste er jo de rundt som glaner på en som om en var en sirkusfreak:(
Jeg var med et fly som datt et par hundre meter ned i en luftlomme en gang. Og da var det jammen godt med belte:p
Men som mamma og jeg fant ut en gang; Det er jo så trangt i de setene, at vi sitter jo fast likevel:_ohmy: :D

Furine sa for siden:

Den kan eg berre skrive under på. Har dunka hovudet ganske kraftig i veggen ein gong, hadde nok vore enda verre om eg ikkje sat fast. Det kan vere nokså heftig turbulens i dei små kråkene til Widerøe. Har faktisk aldri hatt problem med lengda på belta utruleg nok, meir dårleg plass til bakenden i trange fly. Hips from hell! :rolleyes: Eg forstår det er ekkelt å måtte be om det, men eg trur faktisk dei som jobbar der er både diskret og greie, det er jo ein del av jobben deira å sørge for at du skal føle deg trygg og OK.

krod sa for siden:

Det er sikkert og visst, når jeg får beina og rompa ned i ett sånt sete så sitter jeg fast.

Men til TS, ett par ganger har flyvertene kommet med forlenger til meg helt uten at jeg har spurt. Og ja, det er ganske flaut å spørre..

Merkelig nok har jeg alltid fått på meg beltene uten forlenger. Men matbrettet, det gidder jeg ikke prøve. Da må jeg i så fall legge magen oppå!

Kuredu sa for siden:

Hvilket selskap skal du fly med? Jeg VET med sikkerhet at du får ekstra belte på SAS, det er bare å si ifra til de som jobber ombord at du kanskje trenger et ekstra belte så får du et før avgang. (de samme beltene som de med babyer bruker). Ikke noe problem;) og hvis du ikke trenger er jo saken grei, da leverer du det bare tilbake med et smil:)

Bønna200 sa for siden:

He,he:) Hva er det de tenker på egnetlig? Med de matbretta mener jeg. På de nyeste flyene nå, så er de høyere. Og det skader jo ikke...
Synes uansett beltene burde være myyyye lenger. Så hadde vi slippi mye beskymringer og frusrasjon:o

Bønna200 sa for siden:

Belte får man å alle fly. Det er bare føleksen å be om det som kan føles... Vel dritt...:(

Kuredu sa for siden:

Jeg vet at man får det, men ref den samtalen med vedkommende i Norwegian! Klart det er kjipt å spørre om det, men det er vanlig allikevel. Og som andre har skrevet, kan hende det ikke er noe problem.

Carisma sa for siden:

Jeg kjenner en som jobber som flyvert, og de får mange spm som er MYE pinligere enn belteforlenger! :eek:

Og når det gjelder telefonen med Norwegian, det kan jo hende han mente at beltene var så lange at alle som kan sitte i setet får det på seg. Jeg ville tolket det sånn hvertfall.

fa3850 sa for siden:

Min erfaring er att det er stor variasjon på beltene, men att de fleste nyere fly har lengre belter, nå stiller vel Norwegian med ganske ny flypark ihvertfall :)

Har krympa litt nå, men satt veldig pris på de flyvertene som kom diskre med forlenger ved behov tidligere. (PS aldri hatt noen negative erfaringer rundt dette, og føler det var mindre "oppstyr" ved bruk av forlenger, enn med desperate forsøk på å få igjenn beltet uten forlenger.)

Belteforlenger man får utdelt er de beltene som brukes for å demonstrere sikkerhetsinstruks osv.

Ellers var vel detta en av inspirasjonskildene mine for å komme igang med endring på kropp og sjel. Setter stor pris på å reise og når den gleden begyndte å bli truet av å ikke få plass på fly, så var det ihvertfall ett moment i det store puslespillet...)

VSB sa for siden:

Jeg tenker ang. det å spørre. Om du går sist ombord og spør på vei inn. Ev. sørger for å "miste" de du reiser sammen med, slik at ikke de hører ev. så slipper du den i hvert fall. Burde egentlig være mulig å si fra i forkant... Ellers ville jeg trodd at de automatisk kom med, dersom de så noen sitte uten belte, for de går jo igjennom flyet og sjekker alle bord stoler, bleter osv. før take off og landing...

Åååååh! At det skal være så kjipt å være feit!

Ringte Norwegian igjen og damen som knapt kunne svensk klarte ikke svare, måtte spørre noen og jeg måtte gjenta ti ganger - belteFORLENGER, om magen er for stor osv..:/ La på og ringte opp igjen. Fikk en som kunne svensk og som heller ikke visste, men hun skulle sjekke opp å ringe meg tilbake. For over en time siden...

Gikk inn på chatten til SASBraathens for å se hva de ville svare der, og fikk ila to sek. svar tilbake at det var ikke noe problem, bare si i fra når du sjekker inn at du trenger forlenger.

Folk må da lure på dette hele tiden, gravide osv.?? Fatter ikke at det er et vanskelig spørsmål :/

krod sa for siden:

Nå er det jo sikkert sånn at de som sitter som telefonsvarer på Norwegian sikkert ikke er flyverter da, så det er ikke sikkert de har peil på den problemstillingen i det hele tatt. De virkelige flyvertene ombord på flyene, de som har litt erfaring har nok sett xl-mennesker før, og har jo som jobb å være behjelpelige, og de har nok fått verre spm.

Jeg synes du skal prøve det som noen andre foreslo, stopp og snakk med de på vei inn på flyet, da vet de, og kan hjelpe deg med en gang. Jeg tror nok at de er mindre positive om de plutselig oppdager noen som sitter uten belte når de tar siste sjekken før avgang.

Dette bør de kunne svare på... Men er ikke blitt ringt opp igjen, så ringte igjen nå å trykket et annet valg ( ikke salg men andre spørsmål/baggasje ;p) og kom til en annen person. Han bekreftet med en gang at det bare var å si i fra til den som tok meg imot på flyet, så fikser de det. Så da får jeg tøffe meg opp å gjøre det da.. Får vel trøste meg med at om jeg må ha forlenger så har jeg jo uansett gått ned masse så folk får bare tenke hva de vil.. Lett i teorien..;D

Zillah sa for siden:

Sjå det positive i det! Det er mogleg å få forlengarar! :)
Tenk på å site i bil og ikkje klare å få på seg beltet fordi ein er for stor. Det er både flaut og utrygt, og ingen ting å gjere med det heller.

Og ja, du veit kva du har klart, og det er supert! :heia:

Hei!

Jeg er glad for det altså. Må bare tøffe meg opp til å spørre etter den da. Får legge en plan. Vil helst ha det så diskre som mulig. Ikke sikkert jeg trenger heller. Men hvis... Og så blir jeg oppgitt når Norwegian er så uproffe rundt dette. Må jo ringe gravide eller tykke hver dag som spør om dette.

Men du, man får belteforlenger til bil altså! Bare å google, kommer opp masse treff! :)

Bønna200 sa for siden:

Har aldri vært fornøyd med Norwegian. På NOEN måte! Skal jeg reise billig, noe jeg til stadighet gjør, blir det Ryan Air. De er da myye bedre:)
Men tror det går bra med deg. Og skulle du trenge ekstra belte, så er det ingen skam! Tenk på at vi er mange i samme båt:)
Lykke til! Og:klem:

Missmountain sa for siden:

Heisann,

jeg jobber som flyvertinne og jeg opplever mange i din situasjon. Det er absolutt ingenting å være flau over! Når du er på plass i flyet spør du en i besetningen om de har ekstrabelte (eller extention belt, som det heter, samtidig som du forteller hvor du sitter, hvis du ikke allerede sitter i sete), jeg antar at de fleste leverer beltet så diskre som mulig - belte fester du det selv på samme måte som et vanlig flybelte.
Lykke til!

&lt;insert_scary_name_here&gt; sa for siden:

Godt å høre at du hvertfall har endt opp med et fornuftig svar fra dem. Og husk - det er bare du som synes det er ille å spørre om (jada, absolutt nok å håndtere det), men for personalet er dette "barnemat".
Og noe du kan glede deg til - jeg har alltid hatt det trangt i flysetene, og bordet har vært et lite h*****e, men i dag da jeg fløy - jeg hadde jo tilnærmet lik god plass, og bordet gikk ned som en lek! Gled deg, om du fortsetter som dette er det ikke lenge til at dette i det hele tatt ikke er en problemstilling for deg!!

Julepølsa sa for siden:

Nå ble jeg så sjokkert at jeg holdt på å ramle av stolen her! ER virkelig folk SÅ uforskammet?! (Merk deg at det kommer fra en som er mester i uforskammethet når det passer meg!) Neste gang noen er så frekk mot deg, det være seg på tlf elelr face-to-face, så må du si fra og gå videre med det. Er du heldig får vedkommende sparken, for sånn går ikke an! Det er jo faen meg mobbing! Ring på forhånd og spør øm det går an å legge en forlenger i setet ditt allerede før dere går om bord, håper du får en på tråden som har litt mer vett i skallen enn den du snakket med sist! (Det skal vel ikke så mye til...)
God tur og masse lykke til!
Klem fra nykommer som bare tasser litt rundt her inne og gjør meg kjent.

Stas å høre insertscaryname! Jeg veier ti kilo mindre en da jeg fløy mye. Fikk alltid beltet på da, men var akkurat stort sett, og bordet kunne jeg glemme. Men selv om jeg veier mindre henger mageskinnet litt igjen så føler meg ikke noe mindre en da allikevel.. Skulle ønske jeg hadde klart 10 minus til før denne turen. Men krysser fingrene! :)

fett-nok sa for siden:

Ikke uroe deg. Du får på deg beltet.
Du har gått ned mange kilo, og dermed blir magen mer "bevegelig".
Jeg har aldri følt meg så stor(eller feit som jeg sa) som da jeg hadde tatt av en del kiloer og magen ble mer "slærkete"/hang mer. Men den var mer medgjørlig i forhold til belter/sitteplasser ol.
Men skjønner at mange kan føle det flaut å spørre, men i ditt tilfelle tror jeg ikke du behøver å spørre. Kan jo be om at de legger et i setet ditt, når du har spent på deg det vanlige beltet leverer du triumferende forlengeren tilbake "denne har jeg da virkelig ikke bruk for", :)

Hei!

Det var en av de litt eldre (de virker iallefall slik, med blå skinnseter) maskinene til Norwegian, og beltet var kanskje 15 cm "for stort"! :D Det satt som limt på sist gang jeg tok den typen fly!

Jeg spurte flyvertinnen idet jeg kom på og fikk diskret en forlenger med meg inn. Satte meg spent ned og klikk så passet beltet gitt! Forlengeren la jeg pent i setelomma. Fikk bordet fint ned også og det ble frokost og greier! Tre dager ut av ketose nå da men.. Klarte ikke spise helt uten brød men men... Nå er det pån igjen! :)

Tusen takk for oppbacking før jeg dro. Ellers tror jeg at jeg hadde droppa hele turen. Dere er supre! :klem:

Nnem sa for siden:

Så bra:D Keep up the good work :D

fett-nok sa for siden:

:heia:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.