Er ny student fra høsten, og lurer på om jeg samtidig som jeg flytter hjemmefra skal benytte anledningen til å begynne på LCHF - etter å ha lest meg opp siden januar. Problemet er at de høye prisene på kjøtt, friske grønnsaker, fløte og diverse erstatningsprodukter (sukrin, fiberhusk, osv) ikke går så godt sammen med et relativt smalt studentbudsjett (300 kr + per uke). Naturlig nok overlever de fleste heller på havregryn, knekkebrød og ris - ettersom dette er mye billigere og mer holdbart enn ferskvarer og kjølevarer. Er det noen som har noen tips utover egg og tunfisk?:D
Nå forutsetter jeg at du har mulighet til å fryse ned mat. Hvis ikke, går en del av mine råd ut...
Kiwi har ofte sånne fredagstilbud på kjøtt eller kylling, benytt deg av det når du kan og kjøp inn mye når du har mulighet. Samme med annet kjøtt, kjøttdeig, fisk og kylling, kjøp inn i store kvanta om du kommer over tilbud og frys ned.
Har du mulighet til å ta en Sverigetur en gang i blant, kan du hamstre inn billig kjøtt, kylling, ost, pålegg m.m.
Bak knekkebrød selv, oppskrift finner du her inne.
Jeg bruker så og si aldri dyre erstatningsvarer. Spiser mest ren mat.
Billig mat;
Makrell i tomat
Egg
Skinke
Kjøttdeig
Supper
Frossen kjøtt/fisk er billigere enn fersk
Ellers så er det ikke så dyrt om en bruker opp restene, planlegger og følger med på tilbud. Bruk krydder effektivt og vær kreativ.
Pass på så du ikke blir lei den billige maten. Prøv derfor å lage noe "nytt" av gårsdagens rett. En tomatsuppe den ene dagen kan bli til indisk karrisuppe den neste. Litt fløte, kylling og karri så har du plutselig en helt ny rett. Kjøttrester kan brukes i salater og grønnsaksrester i omelett.
1 tips fra meg til deg: prøv å få deg en deltidsjobb.
Ellers.. kjøp inn i store partier. Kylling og laks fra first price. Frossne grønnsaker. Hvis du har TLC Norge kan du se på "rik på rabatt" og fantasere om å bo i kupong-heaven i USA. ;)
Haha, akkurat det tipset har jeg fått før også, skulle ønske det gikk an her i Norge:D Takk for alle tips! Mitt problem er vel egentlig at jeg ikke er så glad i lavkarbomat generelt, har alltid hatt problemer med å spise smør, sauser osv (peller til og med osten av pizza noen ganger!). Er mest glad i frukt og brød, men tåler det dårlig (vondt i magen), og har tro på at lchf er det sunneste for kroppen. Regner med å bli ufattelig lei av egg og kjøtt, så det som "appellerer til meg" ved kostholdet er vel egentlig grønnsaker i ulike former, nøtter, frø, meieriprodukter og ost som fetaost. Noen som har det på samme måte? Og finnes det noen gode vegetabilske alternativer? Har inntrykk av at det går mye i smør, koteletter og fettrander, og det har jeg store problemer med å få i meg:P
Hva med fisk da? Makrell i Tomat, røkt laks, stekt laks, ørret... Sardiner i olje og sild? Og hva med dressinger og majones?
Ellers er mye en vanesak. Jeg sliter også med fettranda på svinekjøtt (før den har blitt til baconsvor iallfall), men har blitt bedre til å velge marmorert kjøtt iallfall.;)
Deltidsjobb er ikke så vanskelig å få. Har selv vært innom flere "bransjer" som student. Butikker, småjobber på studiestedet og støttekontakt er kjekke deltidsjobber. Ellers er det en del salgsjobber som fungerer greit på kveldstid.
Har hittil ikke spist en eneste fettrand på lchf og kotletter har jeg heller ikke spist. Unngår også kjøttdeig og pølser så lenge som mulig. Prøver å holde meg til rene matvarer. Kylling, fisk, egg, avokado oljemarinerte grønnsaker er billig og god mat ;)
Bruker tyrkisk yoghurt med nøtter og bær til frokost hver dag. Kjøper de kg-bøttene på Obs eller Extra. Frosne bær får man også brukbart rimelig der (eller plukk sjøl), bruker ca 8-10 bringebær og litt blåbær. Vet at blåbær inneholder mer karber, men de inneholder så mye annet bra. Bruker mest paranøtter, er litt kresen på smaken så jeg kjøper de dyre, men de fins i rimeligere varianter. (Bruker hasselnøtter og valnøtter i tillegg.) Smaker godt med et kaneldryss over.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.