Som ny lavkarbo-tester må jeg si jeg sliter maks...
Første uka gikk veldig greit, da holdt jeg meg godt innenfor karbonivået, men jeg tror jeg fikk i meg noe for lite fett igjen, som gjorde at jeg ikke såg det helt store resultatet. Hele den uka, og uka etter var jeg svært dårlig form og ble rett og slett noe deprimert. Levde vel stort sett på salat første uka, med noe speilegg og omelett nå og da..
Trenger motivasjon, for nå har jeg sklidd helt ut de to siste ukene, uten noen form forhemninger.
Jeg er 165cm høy, veier ca 80kg og har som mål å gå ned 15. FORTEST MULIG. Mage og hake skal bort og jeg har forsøkt meg på lavkarbodiett.
Jeg sliter mest med;
Brød eller knekkebrød. Jeg føler meg alt for avhengig av dette, til at jeg greier å kutte de helt ut.
Brus; Drikket brus i alle år, sukkerfri går helt fint, men det er vel ikke bra det heller?
Jeg blir aldri å måle pr antall karber o.l, samtidig som jeg ikke er noen typisk kokk.
Jeg SKAL begynne å trene, noe jeg håper kan "erstatte" de tingene jeg sliter med å gi meg en OK vektnedgang.
Er jo mange oppskrifter inne på forumet med både knekkebrød og
brød :) De fleste er GODE!
Når det kommer til brus så er det noen som stagnerer på det å andre ikke, så der kan du jo prøve deg frem :)
Hvorvidt du regner karber eller ikke, er opp til deg. Syntes det var veldig greit i starten for å holde oversikt.
Du kan spise litt Fiberrik knekkebrød og erstatte brusen med Fun Light og vann m kullsyre....
Ikke optimalt noen av delene men bedre enn alternativet.....
Søte snille, hvor mye spiser du hver dag? Når du sier salat, hvor mye fett betyr det (for meg betyr det at det er en halv dl olivenolje i dressingen). Hvor mye proteiner? Det er IKKE LCHF å leve på salatblader med noe skinkeboks.
Og JA du kan spise lavkarbobrød, og lavkarbo knekkebrød (Multigrain har 5 KH når alt kommer til alt), og når jeg føler meg daff og dum og ikke har fått nok KH i løpet av dagen så tar jeg meg en multigrain med masse smør og litt kaviarmix (mindre KH!) så blir det så bra så bra... Eller en hånd med de deilige bringebærene som er i salg nå.
Kort sagt - om du ikke tror det går an å gå ned på en diett med så mye digg mat som du spiser nå - så er det antakeligvis noe feil i menyen din :D
Siden du har et definert mål, bør du leve litt strikt noen uker, altså veie maten og beregne daglig inntak av karbohydrater. Diett.no er et ok sted for å få oversikten over fordelingen fett/karbohydrater/proteiner. Når du ser resultater på vekta eller målebåndet vil dette trolig motivere deg såpass at brødhungeren blir lettere å hanskes med. Å spise rikelig med fett gjør deg mett, og vil også dempe lysten på "forbudt" mat. Lykke til ! :D
Du sier lavkarbo som stil, har du kikket rundt på ulike retninger? Lavkarbo er mye annet enn ketose også.Kikk f.eks. på Fedon, tillater et utskeielsesmåltid/belønningsmåltid om dagen, ingen telling av hverken KH eller kalorier, mindre fett, men masse grønnsaker, litt bønner, kikerter, linser, en skive Fedon brød eller annet ekstra grovt brød om dagen... Men, forvent saktere vektnedgang, men ned går det nok uansett. Det viktigste er nok at du finner en retning som passer deg.
Kan du ikke legge ut en typisk dagsmeny? Du kan stagnere eller gå opp i vekt av å spise for lite, merkelig nok..
Legg det bak deg, og start på ny frisk! Det blir ikke lettere om du stresser med kostholdet fra tidligere uker :klem:
1/2 - 1 kg i uka er en god vektnedgang. Husk at hud og psyke også skal følge med!
Du har fått gode råd ovenfor, hvis du liker å bake kan du prøve deg på disse: Nannahs supergode knekkebrød. Disse har jeg alltid liggende, raskt og enkelt! Lavkarbo rundstykker, eller andre rundstykker. Jeg har disse i frysa, og tar opp etter behov.
Jeg gikk ned de første kiloene mine, mens jeg fremdeles drakk Pepsi Max. Fortsett med det hvis du ikke har lyst til lå kutte. Det holder å ta ting ettappevis. Du kan heller prøve å kutte, hvis ingen ting annet hjelper.
Generell lavkarbo på mellom 50 - 70 karbohydrater er da lettere, hvis du ikke måler jevnlig. Det er vanskeligere med ketolyse/skaldemann/atkins uten å måle.
Uansett bør du måle og veie litt i begynnelsen, prøv å ta en porsjon - og gjett vekt/mål før du veier. Mer som en opplæring av deg selv, stagnerer vekta - gjenta måle/veiing for å se at ikke øyemålet har økt ;)
Trening bygger muskler, og en veltrent kropp SER bedre ut enn en utrent. På vekta kan du derimot oppleve stillstand og vektøkning, bare la deg ikke skremme av det. Det viktigste er en god helse - med nok muskler og kondisjon på kjøpet.
Jeg kjøper mitt på Rema 1000, men ikke hver dag de har inne.
Spør betjeningen, de kan sikkert legge det til i sortimentet sitt:)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.