< Tilbake til oversikten

Utregning, hva har jeg spist?

Noenkiloformye sa for siden:

Lurer på noen ting... igjen :o

Hvordan regner man ut den totale mengden av diverse (fett, protein osv) i en matrett, og per 100g?
Eksempel:
Kjøttkaker. Kjøttfarse av svin og storfe (E 232, protein 17%, kh 0% fett 18%, andel bindevevsprotein 15% per 100g) Brukte hele pakken på 500g.
Blandet med to store egg, 1ss hakket purreløk og litt krydder. Spiste 60g av dette, men aner ikke hvordan jeg skal få lagt det inn på diett.no i og med at jeg ikke kan utregningen, og denne typen utregning er ikke min sterke side :o

Og så var det proteinene. Får liksom ikke noe klart svar på hvor mye jeg trenger, men om vi sier 1g per kg kroppsvekt, hvor ille er det å få i seg for lite? Er redd det går av muskelmassen. Kan jeg kjøpe protein produkter for å komme opp til rett nivå? Proteinshake som et mellommåltid, eventuelt lunsj?
Om så, hvilken type er best, og hvor får man kjøpt de?
Er jo ikke sulten, og vil ikke tvinge i meg masse mat, det blir jo helt feil :o

Håper noen kloke hoder kan svare meg her :D

Megvel sa for siden:

Vet ikke om det var vann i kjøttdeigen eller om det var karbonadedeig? Det er generelt 1/3 protein i rent kjøtt og fisk.
Totalretten du lagde hadde kanskje to karbo? 20% fett omtrent (1/5 av 500g, den klarer du :) )

Så om du spiste 60 g (andel av hvor mange g ferdig totalt?) så var 20g protein og 12g fett, kanskje en halv karbo. Om du kjørte det på diett.no eller liknende ville du se at det er 4 kcal i proteinene og 9 i fettet. Sånn omtrent betyr det at du kan telle fett dobbelt i forhold til proteinenergi. Det betyr at godt over halvparten av den maten var fettenergi og litt under halvparten til proteinenergi.

Lurt triks: det er superlett å øke fettandelen om du har eggeplommer i, for det løses opp gode oljer på null og niks jobb. Helle i rapsolje? Da smaker det faktisk enda bedre :)

Takk for svar :)

Det var kjøttfarse (næringsinnhold i hovedinnlegget). Står 0%karber der, svin/storfe og krydder, så jeg vet igrunn ikke om det er vann i.
Veide ikke kjøttkakene da de var ferdig stekt, det skulle jeg kanskje ha gjort..... :o
Er fremdeles veldig forvirret med tanke på veiingen. Altså, skal det veies før det stekes/kokes, eller før? Er det forskjell på kjøtt og grønnsaker? Bør jeg veie all maten som lages?

"20g protein og 12g fett, kanskje en halv karbo." er for 60g eller 100g? Eller blir det umulig å si noe for sikkert fordi jeg ikke veide kjøttkakene da de var ferdigstekte?

Er igrunn like forvirret som før :o 18% fett er per 100g, så farsen i seg selv er grei. Problemet oppstår når man da skal legg farsen og eggene sammen og få per 100g. For 100g farse veier jo ikke 100g etter at et egg er tilsatt. Tar jeg da innholdet per 100g + innholdet per 100g? På bærtur? Jaaaa :o:o
Sliter med å lære ting, en bivirking av depresjon :(

Altså, finnes det en formel for utregning av næringsinnhold når en blander noe? Si at du lager kake. Du bruker 57g mel, 34g kakaopulver, 2dl h-melk, 2 store egg osv. Hvordan regner du ut næringsinnholdet per 100g? :o

Yrla sa for siden:

bruk diett.no,da vel

Definer ny vare? Er usikker på hvordan den skal brukes. Prøvde en gang og det ble bare tull. Skal jeg ta innholdet i en vare + innholdet i den andre varen og ha det som per 100g?
Om egg inneholder 40g fett/100g, og brokkoli inneholder 20g fett/100g, blir det riktig om jeg da skriver inn 60 i den kolonnen som er for fett?

Eller er det andre funksjoner jeg kan bruke? (Synes igrunn jeg har vært flink som fant ut hvordan jeg la inn matvarene i det hele tatt jeg :p)

Det kan nok være at jeg gjør dette til noe mye vanskeligere enn det er :o

Eureka! Kan jo legge inn hele greia på diett.no under oppskrifter så regner den ut alt av seg selv :D (Fatter ikke at jeg ikke så den før. Ser folk sier at man kan regne det ut på diett.no, men jammen tok det tid før jeg fant ut nøyaktig HVOR på diett.no :o )
Takk for svarene, hadde vært like forvirret uten :)

Noen som har noen tips angåend proteinshake? Pakket i meg 280g kyllingfillet fordi jeg stresset slik med at jeg ikke har fått i meg nok proteiner :o

Yrla sa for siden:

Ja skriv ned alle ingrediensene og så kan du krysse av på alle og trykke på "opprett favoritt". Favoritten kan du hente igjen ved å trykke på "hent dagsmeny" for der blir alle favoritter lagret.

Herlig! :D
Så utrolig kjekt å slippe og regne ut alt selv. Og enda bedre, jeg kan jo se andres oppskrifter og lage de uten å bekymre meg over kh innholdet, for det står oppgitt :D

Jeg er en enkel sjel, dette gjorde dagen (eller natta) min mye bedre ^^

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.