Jeg har noen spørsmål ang. rotgrønnsaker. På lavkarbo er det en kjent sak at man skal holde seg unna disse, men jeg lurer på hvorfor: Er det kun pga. det høye karbohydratinnholdet? Eller er det andre ting ved disse grønnsakene som ikke er bra?
Siden jeg ikke bruker rømme, fløte og den slags som har litt karbohydrater i seg, er det iblant litt vanskelig for meg å komme opp i ønsket karbohydratmengde, så jeg lurer derfor på om det er greit å ta meg en gulrot eller lignende for å få i meg nok?
Det er slik jeg har forstått det litt forskjellige meninger om temaet :p som om de fleste temaer. Ser du har LCHF som filosofi - og jeg vet at Annika Dahlqvist tar "sjansen" på en gulrot eller to. Tror kanskje vi reagerer forskjellig i forhold til blodsukkersvingninger - så kan jo være greit å prøve seg fram på egen kropp og hvordan du/den trives med det :)
Jeg bruker gjerne litt gulrot eller annet som del av noe annet. Revet gulrot i salat, frosne grønnsaker... I dag laget vi gryte på friske grønnsaker og kjøtt kombinert med en grønnsaksblanding med gulrot i. Spiser derimot ikke en hel rå gulrot. Kanskje et par babygulrøtter.
Jeg har ingen større restriksjoner på andre rotgrønnsaker enn potet. Men jeg lar dem heller ikke erstatte potet. Så jeg skjeler til den totale mengden karbohydrater det blir.
Det er i tråd med retningslinjene for Primal Blueprint. Man skal ikke meske seg i karbohydrater, men grønnsaker er en del av det man skal spise. Og de karbohydratene man spiser bør være trege. Så det kommer i kategorien "litt". Og gjerne "litt mer" enn frukt.
jeg spiser litt gulrot, hadde amerikansk blanding igåt til middag, men var fortsatt i ketose på stiksen,
spiser mindre av det, men spiser noe av det. å det funker fint
Men jeg har litt vanskelig for å se sammenhengen. Vannmelon har rundt 8g kh/100g, men er høy på GI. Hvorfor det? Kan man se på matvaretabellen her på lavkarbo.no om maten er høy eller lav på GI?
Jeg spiser noen baby gulerøtter innimellom - og da helst rå eller lite kokt. Elsker gulerøtter!!!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.