< Tilbake til oversikten

På min 5. uke uten vekttap

BirtheTrengerHjelp sa for siden:

Hei:) vet jeg sikkert kan finne svar på dette et eller annet sted på forumet, men går ikke an å bruke søkerfunsjonen på dataen jeg har:/ Er ivrig leser her inne og elsker forumet og er så glad det går an å bruke dette for tips, råd osv:) Så over til det jeg lurer så innmari på, Dette er min 5 uke på Ketolyse kuren, synes det er fantastisk med all den gode maten man kan leke seg med osv, MEN jeg har enda ikke gått ned et eneste gram, stresser egentlig ikke så fælt med det ettersom jeg hvertfall ikke går OPP i vekt, men nå hadde det virkelig vært godt med litt resultater! En typisk dag for meg kan se slik ut:

Et stekt egg med 1 ss meierismør og 4-5 skiver bacon.
En kaffekopp med ca 1 dl kremfløte
100-150 g kylling/ karbonadekjøttdeig med 114 g hermetisk championg stekt i 2 ss meierismør og toppet med litt hvitløk og bittelitt ost
En halv avokado med litt reker i lake og chilikrydder eller kylling (med skinnet hvis jeg har kyllingvinger) med en salat som inneholder isbergsalat, paprika, agurk og løk!
Drikker utrolig mye vann..
Eneste jeg har skeiet ut med på disse 4-5 ukene er:
En kveld på byn(hvitvin)
En pose bacongull
Gele med fun-light og Sukrin
Lavkarbomuffins

(har selvfølgelig også lest boken;))

Må bare få med at disse utskeielsene er VELDIG få da jeg egentlig ikke har sug på noe søtt utenom da tanterød er på besøk!

Setter utrolig stor pris på tips og råd om hva jeg evt kan gjøre anderledes og beklager om jeg frustrerer noen med tanke på at svar kan finnes andre steder i forumet :)

Må også få med at jeg er flittig bruker av diett.no og har riktig på fordelingen av karbo- fett og protein :))

Megvel sa for siden:

Oooog, så er du X høy, Y tung og skal ned Z kilo?

Lindemor sa for siden:

Hei! Kan noe av forklaringen ligge i din høyde og nåværende vekt?

Oii, glemte det helt;) Er 167 cm høy, veier 75 kg og tenkte meg ned 15 kg da jeg er fornøyd med min kroppsform på 60 kg tallet:)

Må også få med meg at for 1 1/5 år siden veide jeg godt over 90 kg, har da gått ned med å telle kalorier og trene, men for 7-8 mnd siden stoppet jeg helt opp og gikk heller opp et par kilo igjen så mistet helt gnisten. Så har absolutt funnet ut at å telle kalorier er ikke lenger noe for meg. ( kan hende jeg klarte det så fint da pga jeg da holdt meg i Asia)

Megvel sa for siden:

Ikke for å blære, men der var jeg da jeg begynte lavkarbo første gang. Kanskje du kan lese deg igjennom noen av mine tidlige menyer?
Bruker du cocosa eller udo's olje?

Yrla sa for siden:

Du gikk ned 15 kg når du telte kalorier og du sier det ikke funka?? At du gikk opp to kg kan faktisk bare ha vært vann. Hvor mange kalorier ligger du på nå, og hva lå du på da du gikk ned 15 kg?

Det skal jeg gjøre :) Men ser "menyen" min helt feil ut? Bruker litt Cocosa stekeolje :)

Jeg var så lenge og reiste i Asia i fjord sammen med samboeren, jeg var ikke fanatisk på å telle, men holdt meg til all Thai mat jeg visste var SUNDT og talte om det var litt ekstra, så vet ikke hva jeg lå på, men det er 7-8 mnd siden jeg kom hjem derfra nå, har gått opp 4-6 kg igjen selvom jeg har trent og vært utrolig forsiktig med kostholdet helt siden:/ Så vet at å telle kalorier ikke gir meg særlig resultater, gjorde jo ikke det på over 7 mnd så :(

nisse sa for siden:

Hmm. Kanskje litt lite karbohydrater? Noen tåler ikke så mye fløte. Hva med litt "trening"? Tenker på aktivitet (gå/jogge) som gjør deg svett og god og varm. Helst 5/6 ganger i uka.Det holder med en halvtime. Kanskje gå rask fra jobben eller kveldstur? Jeg selv har begynt med det og går ned 100-200g hver dag. Men vi er jo forskjellie og du må jo nesten bare prøve deg frem. Masse lykke til :heia:

Megvel sa for siden:

Jeg ser ikke noe særlig fett i din meny.
Du kan gjemme store mengder raps og olivenolje i ting som sennep (dijon) (rør til dressing! Vær tolmodig og tilsett olje litt og litt) og hva som helst med rå eggeplomme før tilberedning. (røres inn med en ts vann). Dessuten er det viktig å stresse ned. Om du har vært på lavkalori må du tenne fettbålet så kroppen slutter å ha slankepanikk. Så renner det av :)

Trj sa for siden:

Jeg ville også prøvd med mer fett og kanskje litt mer og andre typer grønnsaker. Pass på løk og paprika, spiser du blomkål og brokkoli?

VSB sa for siden:

Dennelista fant jeg hos kostdoktorn.se :

bente1 sa for siden:

Når du har levd lavkalori så lenge er det vel naturlig at kroppen din er har vært i "sultemodus" (det at du sluttet å gå ned i vekt på lavkalori er jo nettopp et tegn på at kroppen har skrudd ned forbrenningen), og det vil derfor ta lengere tid for deg enn for mange andre å få fart på fettforbrenningen. Det viktigste der derfor tålmodlighet - så enkelt og så vanskelig!;)
Noen råd:
-Dropp alle utskjeielser i alle fall til vektnedgangen er skikkelig i gang.
-Få i deg godt med fett til alle måltid. I tillegg til å holde deg mett lengre, MÅ du ha godt med fett for å få i gang fettforbrenningen.
-Vær nøye med å holde karbene under 15g om dagen, og pass på fordelingen fett - protein - karber.
-La karbene hovedsaklig komme fra grønnsaker - rikelig og variert med grønnsaker - det gir kroppen din de stoffene den trenger for at alle prosessene i kroppen skal fungere optimalt - deriblandt fettforbrenningen.
-Ta de kosttillskuddene kuren anbefaler.
-Drikk vann, når du syns du har drukket masse vann, drikk enda litt mer vann - helst iskaldt - det øker forbrenningen.
-Spis deg akkurat passe mett, ikke overspis.
-Gi det tid, innse at kroppen din har mye å rette opp etter lang tid på lavkalori kost, og at den trenger å rette opp i dette før du begynner å gå ned.
-Ikke stress, kanskje kan du også begrense deg til moderat mosjon nå i omstillingsfasen, da for hard trening kan virke stressende på kroppen. Hard trening er ikke anbefalt på Ketolysekuren

Ønsker deg masse lykke til:)

Torkil sa for siden:

Hei
Jeg har ikke "nilest" alle svarene, men du har fått mange gode råd. Forsøk å gjennomføre kuren etter boken med disse gode råd i noen få uker. Hvis det ikke virker i det hele tatt, vil jeg anbefale deg å gå over på "generell lavkarbo" a-la Fedon Lindberg eller min Etter slankekuren. Altså regelmessig fysisk aktivitet og langsomme karbohydrater, gode fettstoffer og sunn tilberedning av maten. Ha som mål å holde vekten stabil ( den vil trolig gå ned over tid uansett) vekttap på 500 gram pr måned er ikke mye, men det er 6 kg på et år og da har du fått tillagt deg de vaner som uansett er nødvendige for å holde vekten stabil etter slankekuren, uansett hvilken metode du velger.
Lykke til
Torkil :)

Yrla sa for siden:

Hvordan forklarer du at fedon-kosthold kan virke bedre enn ketolyse,da, Torkil?

Tuusen takk for alle tips og råd :D Det jeg tenker nå, er at jeg må putte litt mer fett i kosten min (kutte ut fløten litt, bruke cocosa, mer bacon osv) Mikse litt mer med grønnsakene og trene enda litt mer enn jeg gjør:)

Jeg er veldig glad i blomkål og brokkoli grateng så spiser "en del" av det også, føler egentlig jeg har så pass mye grønnsaker daglig at det hadde blitt for mye med mer, men fettet kan jeg kanskje ta enda et hakk opp:)

Noen som vil gi meg et lit tips med hvilke fett som er kjempe bra?

Nå skal jeg sette meg godt til rette og lese gjennom journalen din "Nisse" ;)

Dere er god :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.