å da har jeg fått forståelse av at det er kun sukker artene man skal bry seg om?
men så så jeg på potetmos pose, karbo 79 gr, hvorav sukkerarter 4,7 gr??
jeg vet jo såpass at man ikke kan spise potetmos.. men blir forvirret når jeg får høre at det kun er sukker artene man skal bry seg om??
Neinei, du skal se på de totale karbohydratene. De eneste gangene du kan trekke fra noe, og ikke da engang i alle tilfellene - avhengig av type søtningsmiddel, er når det sukkerALKOHOLER. Ellers skal du ALLTID se på det totale innholdet. Noe er sukkerarter, resten er f.eks. stivelse, som blir til sukker i kroppen...
karbohydrat 59 gr
hvorav sukkerarter 4 gr.
= 59 gr. du skal regne med!
Resten av karbohydrata i innhaldslista er stivelse, som heller ikkje er så bra å få i seg... Det er karbohydrat alt saman, og både stivelse og sukker påverkar blodsukkeret.
Det som er greit i starten er å forholde seg til alle karbohydratene! Ikke tenk på at du noen gang kan trekke fra, før du føler deg HELT trygg på når og hvor mye du kan trekke fra.
ok, takk foir tips..
jeg har en sjokolade her i hus, som det står karbohydrat 50 gr, hvorav sukkerarter <0,2 gr og sukkeralkoholder 48 gr.
den kan da spises? men ellers skal jeg bry meg om hele karbo greiene? det hjalp litt:D
Forsiktig og gradvis, så. Er det Cavalier etc så skal du vite at du bør holde deg nært et toalett neste døgn om du bøtter i deg hele plata. Maltose er meget førende!:eek:
Det kommer an på hvilken type søtstoff som er brukt. Maltitol fungerer for noen, ikke for andre. Det må du nesten prøvde deg fram med. Men som det sies over her - hold deg i nærheten av et toalett - du kan få bråhast!
Husk at i et regnestykke med sukkeralkoholer så kan du trekke fra sukkeralkoholene (med visse unntak), men det holder ikke å se på de resterende sukkerartene. Dvs. sjokoladen din inneholder 2 gr. karber (50-48), ikke 0,2 som i sukkerartene...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.