Går på ketolysekuren og dytter i meg hauger av blandt annet bacon. Problemet er at jeg blir så inni granskauen uggen noen ganger. har funnet ut at noe av problemet ligger i hvilken produsent som lager baconet. f.eks Bacon kjøpt i sverige er ufattelig salt og det er denne jeg blir uggen av. hvis jeg spiser like mye bacon av f.eks First Price går det bra.
Er det andre som har merket forskjell på Bacon?
Kanskje noen som har anbefalinger rundt hvilke som er bedre enn andre ???
Husker ikke navnet på det svenske baconet jeg spiser (ikke tulip)
Men jeg liker det salt, ellers er det ikke bacon for meg.
Firstprice synes jeg smaker gummi, gilde er greit, men for dyrt.
Så vi har spist dette svenske baconet i noen år nå og er veldig fornøyd. Forholdsvis tygge gode skiver til en god pris. Men smaken er som baken.
Jeg liker godt Tulip, mens mannen min kjøper og tilbereder Norfjord kjøtt sin variant med svor. Den skjærer han vekk, altså. God det også, men mer pes siden noe må bort.
Hvis baconet er for salt, er det bare å legge det ei stund i vann og tørke det med papir før man steiker det. Noen typer bacon er ikke røkt, men bare tilsatt røyksyre, det syns jeg er juks. Kjøpte tulip bacon i skiver i Sverige, det har vi pakka i mindre porsjoner og fryst ned. Når vi kjøper bacon er, går det i Kystbacon, som er min favoritt fordi det er tykke skiver eller de blå pk til Gilde, husker ikke navnet.
Hos oss spiser vi ganske mye bacon, så jeg kjøper kun tørrsaltet økologisk bacon fra Grøstad Gård. Ikke tilsatt nitrat/nitritt, og grisene har levd et godt liv.
Jeg tenker som så at det man spiser ofte og mye av, bør være renest mulig med minst mulig tilsetningsstoffer. Det man spiser bare noen få ganger i løpet av et år er det ikke så farlig med.
Spiser kun tørrsalta Bacon fra Idsø. Det er klasse forskjell i forhold til de som er sprøytet fulll med saltvann.
En liten digresjon i forhold til det sprøyte inn salt vann. I fjor vinter så jeg ei Svineribbe som inneholdt 89 % kjøtt!!!:eek: Kan tro jeg lurte på hva de resterende 11 prosentete var.... Joda saltvann....
Den spiser vi også, men vi må dra et stykke med bil for å få kjøpt det. Hvis vi handler på nærbutikken, må vi nøye oss med Norgården økologisk bacon eller skogsbacon fra Gilde.
Kanskje en ide å tørrsalte selv? Jeg har gjort det en del med diverse kjøtt og fiskestykker (og noen ganger rett i røkeovn), aldri prøvd med bacon, men skulle ikke være noe problem.
Hvis den er ordentlig stekt syns jeg ikke det er noe problem. Spurte mest fordi det er endel som er livredd svor på ting, men spiser baconsvor... det er jo akkurat det samme :D
Hahaha det finner jeg også litt morsomt. Har ei venninne som elsker svoren på ribba men som ikke baconsvor hverken på bacon eller på sånn snacks a la bacongull. Hehehehe :D
Skinn er godt :D Enten det kommer fra gris, and eller kylling. Og... det inneholder mye av de samme godsakene som hjemmekokt kraft. (Veldig sunt for trøblete mager. :) )
Hva med bacon i terninger da? Jeg er ikke så glad i de stripene. Den billig varianten fra coop inneholder sukker. Fra nå av skal jeg sjekke før jeg kjøper i alle fall. Hva er nitrit godt for?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.