< Tilbake til oversikten

Hvor mye fett?

Yrla sa for siden:

Hvor mange gram fett orker dere på en gang i et måltid? Jeg inntok nå 23 gram fett på en gang og er kvalm for første gang på ketolyse fordi jeg har aldri spist så mye fett på en gang før. Det var nesten 8 gram smør og 53 gram avokado.Uhh.

smgj sa for siden:

Jeg blir også kvalm av for mye fett. Jeg spiser mer intuitivt - til jeg er mett. Slår aldri bort fettet, men pleier å forsøke å passe på å få med grønnsaker eller litt frukt til alle måltider.
Det fungerer for meg så lenge jeg ikke faller for søte fristelser (det tar altfor lang tid å få det ut av kroppen igjen). Litt frukt går bra, men ikke mye søt frukt.

bente1 sa for siden:

Middagene mine har ofte rundt 60g fett, og jeg føler ikke noen problemer med det;)
For at fettforbrenningen min skal være optimal - og dermed gi best mulig vektnedgang, føler jeg at jeg må godt over 100g fett om dagen, helst oppe i 130g om dagen.

Men dette er jo veldig individuelt, ikke sikkert du fungerer likt som meg, så sikkert smart å prøve seg litt fram. ;)

Hvis du sliter med å spise mye fett pr måltid, kan du kanskje prøve med flere små måltider? -Kanskje trenger kroppen din en viss tilpasningsperiode på fettet, så ta det litt gradvis oppover?:)

Yrla sa for siden:

Interessant. Takk. Jeg inntok tilsammen 77 g fett igår. Det er rekord, tror jeg.

bente1 sa for siden:

Hvis du tåler å spise litt nøtter kan du kanskje prøve dette "brødet" som jeg har satt sammen ved å tilpasse fra litt ulike oppskrifter jeg har funnet her inne. Det inneholder masse fett uten at du føler du spiser noe som er fett. Kanskje det kan hjelpe deg:)

Dersom du bruker Atco sitt mandelmel (selges i 200g poser på de fleste helsekost) har dette brødet 82% fett, og under 12 karber i hele brødet.( Men vær obs på at ulike typer mandelmel har ulik karb og fettinnhold, så sjekk hva du kjøper ;))

Mandel og kokosbrød
-4 egg

• 1/2 boks seterrømme
  • 1 ss smeltet smør
  • 1 dl fløte
  • 20 g valnøtter, grovt hakket
  • 60 g kokosmel
  • 75 g mandelmel
  • litt salt
  • 1 ss fiberhusk
  • 2ts bakepulver
  1. Visp egg til eggedosis
  2. Ha rømme, fløte og smeltet smør i eggedosisen
  3. Bland det tørre og ha i det våte,
    det blir en ganske tjukk masse.
  4. Fyll i 1,5l form, bakepapirskledd
  5. Stekes på 175 grader i ca 40 min.

Cyan sa for siden:

23 gram fett i et måltid er egentlig ikke så mye. 8 gram smør er ca 1/2 ss og 53 gram avokado er vel ikke mer enn bare 1/2 liten avokado (1 stor uten skall og sten har jeg veid til ca 180 gram). 77 gram fett kan da heller ikke være mye på ketolyse? Jeg spiser særdeles sjeldent under 150 gram fett om dagen. Stort sett ligger jeg på 180-200 gram fett, som tilsvarer mellom 75-80% fett for mitt vedkommende (energiprosenter altså).

Det lønner seg å trappe opp rolig på fettet og ikke ta det på tom mage dersom man ikke er vant med det. Da jeg startet med å innføre mer fett i kostholdet var jeg litt for ivrig og bøtta nedpå 1 ss cocosa og 1 ss tran på tom mage. Det var ikke så lurt ...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.