Har nettopp begynt med LCHF, og har fulgt den i noen få dager. Jeg har et spørsmål angående dette kostholdet. Nå spiser jeg én porsjon mat til middag, og den er i tillegg mindre enn før jeg begynte med LCHF (ikke stor), men etter hver middag blir jeg skikkelig stappmett. Helt greit for meg, anser det ikke som noe problem, men er det normalt, eller kan det være jeg spiser for mye? Metthetsfølelsen varer så lenge at jeg for tiden spiser to måltid om dagen.
Som en tommelfingerregel skal man spise til man er behagelig mett.
Det er en uvant følelse for de fleste av oss, og vi er ikke vant til å kjenne etter den eller kjenne den igjen.
Er du mett lenge etter et måltid (uten å være "tung") så er det sikkert greit. Nå vet jeg jo ikke HVA du spiser, men Dag Viljen Polyzenski spiser bare to måltider om dagen fordi han spiser nok fett som holder ham mett leeeenge :)
Jeg spiser også bare to ganger om dagen :) Og er skikkelig mett etter begge måltider. Fett er en mye mer "konstant" energikilde som kroppen kan tære på lenge. Og har du først åpnet for fettforbrenning i kroppen, har den lettere for å forsyne seg av det lagrede fettet også :) Jeg vil tro det er derfor man greier seg med færre måltider, og mange opplever jo også å miste sultfølelsen i perioder. Mener Sofie Hexeberg skriver at mellommåltidene skal tas av matpakken på kroppen ;)
Jeg lurer egentlig litt på hvorfor man ikke skal spise seg stappmett på lavkarbo? Hvorfor er det så viktig å stoppe når man er behagelig mett? Dette av ren nyskjerrighet over hva som skjer, og ikke fordi jeg liker å være stappmett :D det er jo ikke behagelig. Men HVORFOR er det en regel, når man i hovedsak bare skal telle karbo?
Joda, jeg skjønner jo det, men hvorfor er dette så utbredt tema på akkurat lavkarbo? Atkins f eks sier jo at man skal spise så MYE man vil, så lenge det ikke er karbo i det..
Å slutte å spise når man er mett burde jo gjelde uansett, så jeg bare spekulerte litt for meg selv, og lurte på om det var noe spesielt på lavkarbo som gjorde at det var så utrolig viktig :D
Jeg hater å være for mett selv, så jeg stopper jo naturlig når jeg er mett, jeg bare ble litt nyskjerrig siden så mange poengterer det :p
her inne sies det at man ikke skal spise seg for mett fordi spiser man for mye mat går man ikke ned i vekt. Men spiser man to ganger daglig er det mindre fare for det, siden man må tenke på det totale dagsinntak. en annen grunn er at man skal prøve å samarbeide med kroppen, ta hensyn til den.
Mulig grunnen til at dette fremheves ofte i lavkarbosammenheng er at det i alle fall i omleggingsfasen - starten på lavkarbokosthold - kan være mange som ikke registrerer metthet, fordi de er vant til å tenke på metthet som synonymt med den kjente karbohydrat-"rusen" fra tidligere. For de som ikke har hatt det slik tidligere blir det jo ikke noe tema, men for meg var det nytt og rart å kjenne en metthet som ikke var ledsaget av døsighet og den veldig fulle magefølelsen jeg fikk av brød/ris/pasta/etc.
Så om man venter på den følelsen, blir det jo fort gjort å spise mer enn man trenger. :cool:
Tuusen takk for svar :) Jeg er en grubler og en tenker, og liker å filosofere litt over hvorfor ting er slik og slik, og nå ble jeg enda litt klokere- så takk skal dere ha :D
Stappmett må jo også tilsi en forholdsvis godt fylt magesekk, den vier seg som kjent ut og mengden som skal til før "stappmett" kan fort øke etterhvert som magesekken utvides.
Når min datter ble overvektsoperert hadde hun en magesekk som tilsa en fullvoksen mann i 200 kgs klassen. Skremmende mengder mat som kunne forsvinne i den kroppen ja :/
ja og en ting til, på lavkarbo er maten så tett av næring at man må avvennes mengdene man inntok med høykarbomat. før ble vi mette mye pga mengden, nå er det innholdet i maten som metter, for å si det svart hvitt
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.