< Tilbake til oversikten

Hyggelig ting å gjøre ...

Restart sa for siden:

Jeg leste en tråd som jeg mener kanskje søte Lava hadde startet (unnskyld hvis det var en annen :o), men den handlet om hvordan man kunne vise folk man er glad i at man er glad i dem med annet enn bare ord.

Der hadde jeg tenkt at denne skulle ligge, men jeg husker ikke hva den het i farten, så jeg lager en ny her og spørr om råd samtidig.

Jeg skal nemlig lage en "Velkommen-kurv" til mamma som akkurat har begynt med lavkarbo, og da vil jeg fylle den med gode lavkarbovarer og noen gode ting jeg har bakt med oppskrifter ved siden av, men hva bør jeg ha i en sånn kurv/hva bør jeg bake?

Er det noen gode oppskrifter jeg bør prioritere, for jeg tenkte jeg skulle gi den når hun kommer på besøk om et par dager, og da rekker jeg ikke å prøve og feile så mange ganger. :)
Så hvis det er noen som pleier å være greie å få til og dere liker hadde jeg vært kjempe-takknemlig!

Bik sa for siden:

Disse rundstykkene er veldig gode. charlotte1987.blogg.no/1307389740_nydelige_rundstykker_.html Men jeg bytter ut kli med linfrø som jeg knuser sammen med solsikke og gresskarkjerner. Så tar jeg bitte litt mer mandelmel, og heller litt mindre fiberhusk. Og ei 1/2 ts mer bakepulver. De ble mye luftigere da :)

Restart sa for siden:

Oi! Så koslig! Svar allerede!

De skal absolutt prøves og puttes i kurven! :spisesnak

Takk!

Rin sa for siden:

Så koselig! :)

Jeg ville tatt med Nannah-knekkebrød (hele familien min er ville etter dem, uavhengig av diett) og, tja, ellers er jeg ikke så dreven på lavkarbo-bakst, siden jeg tåler så lite frø og fiber. Kransekake, kanskje? Eller et glass med hjemmelagde salte/ristede mandler?

Restart sa for siden:

Oi! Dette blir en hyggelig dag på kjøkkenet når jeg skal prøve ut litt!

Gleder meg til å gi henne en så god start med spennende ting som viser hvor mange muligheter det er med dette kostholdet.

Da setter jeg forhåpentligvis i gang i morgen.:)

Albertina sa for siden:

Så koselig av deg! Snill mot mammen din du! :blomster:

Tenker du at det skal være en kurv der hun blir introdusert for ulike lavkarbomatvarer, eller en kurv til inspirasjon for å komme i gang?
Cavalier sjokoladen er jo veldig god, og kan brukes til mange oppskrifter.
Hva med å bake f.eks de rundstykkene du fikk, og kanskje printe ut noen gode oppskrifter og legge ved det man bruker mest?
En pose sukrin, kanskje fiberhusk eller bakepro?

Restart sa for siden:

Nettopp noe sånt!

Ting som gjør starten god, og som gleder henne ved at jeg har forberedt noe til henne.

Både ved å legge ved produkter, noe jeg har bakt til henne, og noe som viser henne hvor mye godt vi kan spise også, hvis det f.eks skulle være uvant i begynnelsen å forandre tankegang... :)

grotingeling sa for siden:

Nannahs vafler er absolutt å anbefale, og kanskje legg ved et glass johannesbrødkjernemel med en liste over hvordan det kan brukes i sauser, rømmegrøt osv.
Oppskrift på rømmegrøt finner du forøvrig her, flott lavkarbomat sammen med spekemat av alle slag

Restart sa for siden:

Oi, så flott!

Her får jeg jo spennende inspirasjon selv også!

Takk, snille dere!:)

Albertina sa for siden:

Syns tanken var helt super, og jeg skal gjøre det samme selv til ei venninne etter hun har født om en drøy måned!

Takk for inspirasjon. ;)

Står ved det jeg sa, og helt enig i at du kan legge ved et glass med johannesbrødkjernemel og noen oppskrifter som det blir brukt. :cool:

Rikkem0r sa for siden:

Disse muffinsene er knallgode og veldig kjappe å lage=) Originaloppskriften fant jeg her=)
Blir 25 små muffins:
1 dl sukrin og 6 ss splenda vispes porøst med 150 gram smør. OBS! IKKE smelt smøret først. Bare romtemperet i terninger.
6 egg vispes i den porøse massen
Tilsett 200 gram philadelphiaost, 1,5 ts vanilje (kan bruke vaniljedråper)
3 ts bakepulver, en halv dl fiberhusk og 2 dl mandelmel.

Stekes ca 20 min på 200 grader. FØLG med på slutten. Hvis du liker de mykere, stek litt kortere, liker du hardere litt lenger. Jeg syntes 20 min er perfekt.

Restart sa for siden:

Dere er alle tiders!

Dette blir absolutt koslig å prøve ut, men et raskt spørsmål Bik...

Du skrev at du bytter ut kli med linfrø som du knuser sammen med solsikke og gresskarkjerner. Er det da like store mengder av de tre? Og da tilsammen like mye som det står kli i oppskriften?

Her skal det handles inn ingredienser i dag, så jeg kan kose meg på kjøkkenet. :)

Restart sa for siden:

Og Rikkemor, når du skriver vanilje er det da vaniljesukker? Vaniljefrø fra stang (nei, det ble kanskje litt konsentrert det?) eller hvor mye vaniljedråper kan jeg erstatte det med?

Er visst ikke god til å ta det på slumpen. Her følges det oppskrifter, ja! :)

Takknemlig for svar, men hvis du ikke ser dette får jeg vel prøve litt forsiktig..:)

Rikkem0r sa for siden:

Jeg bruker vaniljepulver(helsekosten), så blir nesten som å skrape ut ja... Tipper hvis du skraper ut en, kanskje 2 stenger at det blir ca mengde=) Med vaniljedråper ville jeg bare tatt 1-1,5 teskje jeg ;)

Restart sa for siden:

Perfekt!

Da skal de prøves ut! :)

lille_trille sa for siden:

Jeg fikk noen små glass cocosa på helsekost. Prøveglass. Hvis du spør damen fint så kanskje du får noen :) Ellers ville jeg lagt litt vitaminer i kurven i tillegg til de som allerede er foreslått.
Så heldig mammaen din er :)

Restart sa for siden:

Og så heldig jeg er! Både med mamma`n og med å ha møtt dere!:)

Dette må jo bli bra!

Antoinette6 sa for siden:

. . .og en pose baconsvor, kanskje ?

Restart sa for siden:

Ja! Det var også lurt!

smgj sa for siden:

Supert tiltak!

Jeg hadde prioritert de tingene som gjør lavkarbo vanskelig i starten (hva skal man erstatte brødet med) så knekkebrød og rundstykker i lavkarbovariant er genialt.

Basispakke med erstatningsvarer er også lurt. Og kanskje treminuttersguiden i en pen utskrift? Og et lite oppskrifthefte med både middagsvarer og kosetips? (Etterpå synes jeg du skal lage et "blueprint" og selge det for en 50-lapp .... :D )

Lava sa for siden:

Det var meg som startet den tråden ja, men helt flott at du laget din egen tråd, for dette blir jo en annen type prat, liksom. Flott tråd!

Black Sunday er en grei kake, om du vil lage den. Den holder seg lenge og er fin med fløte eller rømme og noen bær til. Men den må ligge kaldt til hun får den da. :p

Skal selv lage den til helgen når mor kommer. :ja:

Yrla sa for siden:

Rundstykker ,en pakke godt smør, bringebærkurv, rød og grønn paprika og en god gul ost. Pene servietter , hvitvin eller farris og en blomsterbukett du selv har plukket.

AntoniaM sa for siden:

Hvis hun liker litt hot mat: 1 glass Sambal Olek - chilipasta (Santa Maria)

Den setter en god, varm smak på mat som skal være litt krydret og det inneholder svært lite karbs. Er drøyt i bruk også.

Jeg kjente ikke til dette kryddert før jeg fikk tips om det her inne, men har blitt veldig glad i det.

Restart sa for siden:

For noen herlige råd!! :)

Tusen takk alle sammen!

Tone-Rose sa for siden:

Å så utrolig hyggelig med en lavkarbo kurv :) Utrolig snilt gjort... Kanskje et glass med hjemmelaget taco-krydder... det er godt :D

Restart sa for siden:

Oi, er det oppskrift på det her inne mon tro? Det må sjekkes ut!:)

Restart sa for siden:

Det virker absolutt som om det er noe jeg skal lage her hjemme etterhvert også.:)

Tone-Rose sa for siden:

jeg foretrekker den med spisskummen, er det som gjør "taco" smaken synes jeg... Husker ikke oppskriften, men er sikkert noen som har link, mange som bruker den, og smaker akkurat som taco-krydder... Jeg bruker bare halv mengde salt...

Bik sa for siden:

Ja jeg bytter ut like mengde. Her er den endrede oppskriften:

Rundstykker (lavkarbo)

4 egg
1/2 boks creme fraiche orginal
2 ss olivenolje
4 ss fiberhusk (helsekost)
30 g linfrø(males)
60 g mandelmel
20 g solsikkekjerner( males)
10 g gresskarkjerner( males)
2 ½ ts bakepulver
1 ts salt

Sett ovnen på 180 grader
Start med å male solsikkekjerner, linfrø og gresskarkjerner, jeg bruker hurtigmixeren

Bland alt det våte først (kakk egg, creme f og olje)

Bland det tørre inni det våte og avslutt med bakepulveret. Rør dette godt sammen, det vil etterhvert bli veldig tungt å røre med sleiven. Da kan du ta opp litt og litt av deigen og forme dem slik du ønsker. Om de ikke er så lette å forme la deigen hvile i noen minutter til den blir lett å jobbe med.

Stekes på midterste rille i 20-25 min

dollie76 sa for siden:

disse fikk jeg lyst til å prøve. Men hvordan/med hva maler du frøene? Har skjønt at noen har en "fancy nok" stavmikser som gjør sånt, andre bruker kaffekvern - flere muligheter?? :)

Catwoman sa for siden:

Rist noen rå mandler og valnlötter med litt olje, salt og chili krydder, skikkelig godt! Pakk de inn i feks cellofan, og lag en slöyfe :p Og sier som flere her, så heldig mammaen din er ;)

Restart sa for siden:

Åhh! Dere er så gode! :o

Noen av disse rådene skal jeg absolutt bruke senere også, som små oppmuntringsposer eller vertinnegaver hvis jeg skal bort til noen med lavkarbokosthold..

Takk, alle sammen.

Bik sa for siden:

Jeg bruker hurtigmikser (food-prosessor). Hiver alt som skal males/knises oppi og kjører på fullt til jeg får de så mye knust som jeg ønsker. Bruker å knuse de kanske så fint til disse rundstykkene.

Hamster59 sa for siden:

Sukrin, sukrinmelis, jbk-mel, fiberhusk, nøtter (f.eks. paranøtter), sesamfrø, mandelmel, cocosa. Her er mye godt man kan putte oppi. Kanskje adresser til noen blogger (har dem dessverre ikke i hodet): lena beatrice, lilalife, lchf-bloggen, lavkarbo gjort enkelt. Jeg har fått mange idéer hos dem.

Tone-Rose sa for siden:

Lag en flott bok med oppskrifter.... print ut oppskrifter fra blogger og her inne, og kanskje med noen bilder til også... Inspirerende...

Lavkarbo bounty sjokolade er en av mine favoritt snacks for tiden...

Kanutten sa for siden:

:love: Tusen takk for denne tråden!!!

Jeg er så usigelig glad i pappan min!!! :love:

Men hver gang jeg spør ham hva jeg kan gi han i gave etc så sier han alltid at han har alt han trenger og ønsker.

MEN da jeg så denne tråden kom jeg på at han falt pladask for Nannahs knekkebrød! Jeg skal lage en enorm porsjon til ham til han kommer på torsdag!

Takk for hint og tips!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.