Nå har endelig samboeren min joinet meg på ketolyse, og det går egentlig ganske bra. Problemet er bare at han har eggeallergi, og jeg har ikke lykkes å finne noen lapper/pannekaker/vafler/brød som ikke inneholder egg. Jeg har laget knekkebrød til oss, men skulle så gjerne hatt noe mer å variere mellom! Nå spiser han kjøtt og fisk til hvert måltid, men det kan jo bli litt dyrt i lengden, han er jo heller ikke en liten kar, så han trenger litt å fylle opp med. Noen som har en anelse om det finnes noe slikt som kan lages uten egg?? :D
Jo takk for svar, men der var det altså ikke en eneste forslag til vafler/lapper/brød uten egg, bare en hel masse tråder fra andre som har lurt på det samme :) Ingen der som hadde noen gode forslag, så da håpet jeg liksom at noen her inne hadde en egen oppskrift på noe som var uten egg :)
Jeg fikk tips en gang om at råmelk skal kunne brukes. Noen med peil på det? Tror du i så fall må henvende deg til en gård og spørre om å få kjøpe direkte fra dem, ettersom det ikke selges i butikk pga manglende pasteurisering. (Tror jeg det var)
Har enda ikke somla meg til å prøve, da.
Ja, det bør kunne brukes. Råmelk (i vannbad i ovnen) stivner til noe som likner karamellpudding uten karamell. Kanskje det kan fungere sammen med fiberhusk elns. Meld tilbake om du finner ut av det da. Du er nok ikke alene.
Ellers finner du masse tips om du søker på "pancakes without eggs" i google. Det enkleste er nok å finne en sånn oppskrift og jobbe ut fra den med lavkarbomeltyper.
Om du ikke regner med proteintilskuddet fra eggene så er det brukbart å bruke "no-egg" (Helsekost) eller en ts med bakepulver og en kvart ts johannesbrødkjernemel per egg du tar ut.
Ja jeg har brukt no-egg før, men da i vanlige kaker og lign. Jeg tenker vel kanskje at det vanskelig kan erstatte egg i lavkarbovafler/pannekaker, men det kan jo jaggu være verdt et forsøk:)
Ellers, råmelk ja, det hørtes litt for intrikat ut for lille meg, men takk for tips;)
Hehe, ja DE spiser vi mye av :)
Er det forresten noen som vet hvordan Nannas knekkebrød skal oppbevares?? Jeg lagde mine forrige uke, og la dem i en boks på benken. I dag holdt jeg på å spise en som FULL av mugg! Så de holder kanskje ikke så lenge?? Eller skal de stå i kjøleskap tro? Men da blir de vel myke?? Hmm.
Hmmm....neee-eeeiii....:o
Da har vi forklaringa, hehe!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.