JanneM sa for siden:
Er det feil med denne brusdrikkingen? Hva er feil med den i såfall på lavkarbo ? :)
JanneM sa for siden:
Er det feil med denne brusdrikkingen? Hva er feil med den i såfall på lavkarbo ? :)
Janeymaleney sa for siden:
E stoffer er feil. Kunstig søtning (aspartam) gift for kroppen. Kreft. Osv.
Melaisa sa for siden:
Alt med lavkarbokostholdets vekt på det naturlige strider med en kunstig drikk, selv om den er uten sukker.
Selv drikker jeg fortsatt pepsi max, men venter på motivasjon til å kutte.
nellie sa for siden:
Kreft faktisk:p kilder til dette?
bjoernaem sa for siden:
Jajaja, alt fremkaller kreft.
Nei ikke for hånden,men kan sikkert spore opp noe. Er vel mest jeg som tenker at når det er SÅ mye kreft som forekommer for tiden ("alle" dør jo av det,eller får det) så må det ha en sammenheng med den enorme økningen av kunstig søtning og tilgangen til den typen mat. Før i tiden var det ikke så mye kreft som nå,og de hadde ikke kunstig søtning,nesten ikke sukker i det hele tatt.
Edit;fant noen linker til deg ;)
www.dagbladet.no/dinside/2007/06/22/504266.html
www.fritthelsevalg.org/htmlsite/aktuelt.asp?parent=1&flag=1&ban=1&id=481
Kan sikkert finne mer...
Dante sa for siden:
Jeg har slutta, jeg har holdt opp i to måneder og er så stolt. Kroppen har endra seg, tankene har endra seg og jeg drikker mer vann. Det kan bare ikke være feil.
jurg sa for siden:
fitnessbloggen.no/er-aspartam-farlig/
Jeg siterer:
"Blant de mest populære konspirasjonsteoriene der ute, er at aspartam er farlig. Denne konspirasjonsteorien er bare slått av “melk-teorien” (At melk er for voksende kalver). Jeg har sjeldent brydd meg om konspirasjonsteoretikerne (f.eks Mercola). Disse er gjerne bygd opp av enkeltpersoner, og baserer seg på dyrestudier med helt ekstreme doser.Et søk på aspartam i det medisinske biblioteket PubMed gir hele 940 (!) treff. Det er med andre ord liten tvil om at det er gjort mye forskning på aspartam. Det Norske Mattilsynet mener at det er forsvarlig å innta opp mot 40mg/kg per dag. Dette gir svæææært mange liter brus. I en gjennomgang av 500 studier på aspartam konkluderte man med følende; (University of Maryland, College Park (2007, September 15). Aspartame Deemed Safe By)
I denne gjennomgangen slår man fast at det ikke finnes noen sammenheng mellom;
Aspertam er IKKE farlig.
fett-nok sa for siden:
You made my day:) :)
Men når har noe som helst kunstig vært bra for kroppen...?
Men for all del,drikk det den som vil.
Og så tror jeg det er en grunn for at Japan (tror jeg det var) har forbudt aspartam og fått Coca Cola til å bruke stevia i light brusene deres....
Cherry sa for siden:
Velvel.
Søtstoffer trigger søtsug.
Kullsyra dreper tenner.
Dokumentert effekt på at aspartam øker risikoen for farlig magefett, hjernesvulster, hukommelsestap, etc.
Trigger sult.
Osv. osv.
Tro hvorfor piloter ikke får drikke lightbrus??:)
Uansett, opp til enhver, men opplever man vektstagnasjon er det ikke tvil om hva som må fløyten ut vinduet.
Cherry sa for siden:
Og du gadd ikke sjekke hvem som betalte for studien?
nellie sa for siden:
Stevia har de jo ikke funnet nooooe galt med.. Jeg blir svimmel av bare bittesmå mengder stevia, så det holder hvertfall jeg meg milevis unna.
smgj sa for siden:
Tiltredes.
Kroppen vår er utviklet med tanke på brystmelk de første leveårene og deretter vann... som hoveddrikke. Og ellers er vi nok bedre til å behandle lavtekniske drikker (urter i vann = te, presset frukt = juice/smoothie) enn "drikkbare kjemilalier".
Og som alltid - mengdene betyr mye.
Alynna sa for siden:
Er det bare jeg som går på lavkarbo for å holde vekt og energi på plass,og ikke for at jeg er redd for e-stoffer?
Hadde jeg vært opptatt av "naturlig" så hadde jeg begynt med organisk mat og helsekost for 15 år år siden....
Jeg foretrekker å se på det enkelte produktet, enn å "føle" at kunstig er farlig og naturlig er greit, når det finnes så utrolig mange harmløse kunstige stoffer og livsfarlige naturlige stoffer. Derfor mener jeg det er feil å sette kunstige stoffer i en bås, og heller se på forskning. Dette må man gjøre siden vi tross alt har hatt mange tusen år til å prøve og feile (!) på kjente naturprodukter, mens en del kunstige stoffer er nye og bør undersøkes.
Fakta fremfor føleri....
Og som sagt, hovedpoenget mitt var vel at folk flest går vel på lavkarbo for vektkontroll...
smgj sa for siden:
Vel - jeg gjør ikke det. Og som deg ser jeg verden gjennom mine briller. :p
Alynna sa for siden:
P.s.
Ja, det er mye mulig at aspartam har bivirkninger, og trigger søtsug hos mange, jeg har lest såpass om det at jeg faktisk er tilbøyelig til å tro det, selv om jeg ikke har ekspertise nok til å slå i bordet med noe som helst.
Men det er ikke fordi det er unaturlig, det er fordi det er apartam!
Ta hvert og enkelt produkt isolert for hva det er. Ikke hiv på en paraply "kunstig, fy så skuuuuuummelt"....
Farris er naturlig og kullsyren gir deg like mye hull i tennene. (Selv om cola også inneholder fosforsyre som i tillegg gir enda lavere ph.)
Fosforsyre er forøvrig helt naturlig, og også et e-stoff, for å forvirre noen av dere ;)
jurg sa for siden:
Betalte for alle 900+ studiene som er gjort? Skjerp deg. Dette er argument nummer en når man ikke har noe å banke i bordet med. Om alle skal beskylde forskning / studier for å bli kjøpt og betalt vil aldri noen ting bevises, ingen ting vil være sant. "Motparten har blitt betalt" Tror du virklig det norske mattilsynet er korrupt? Sånn konspirasjonstull holder jeg meg for god for.
fitnessbloggen.no/aspartam-stevia-matlyst/
(referanser på siden)
fitnessbloggen.no/aspartam-okt-matlyst/
(referanser på siden)
(det er også ganske tilfeldig at han blir linket til, men han har skrevet mye om det og henviser til kilder. Noe folk må bli flinkere til når de skriver at "Det er bevist" "forskning viser")
Hva folk tror på, Hva de inntar selv er samme for meg, men syns det er synd at folk er med å spre falske fakta om et søtstoff som faktisk kan redusere folks inntak av sukker, som faktisk fører til så mye overvekt og sykdom. Enkelte folk tenker faktisk at det er bedre å drikke sukkerholdning cola enn å få kreft av kunstigsøtning. de tar heller sjangsen på å bli overvektig / få diabetes 2. Veldig synd.
smgj sa for siden:
Jeg er 100% klar over det du skriver.
Men la meg spørre deg. Hva tror du kroppen vår tåler best - mat mest mulig uprossessert og med de kjemiske stoffene i naturlige forhold til hverandre - eller som f.eks fruktose, isolert og i store mengder?
Spiser man naturlig, "ren" mat (i motsetning til "mat" mer fra laboratorium enn kjøkken") så ordner dette seg i stor grad selv.
Og ikke alle av oss har "lucky DNA" - som tåler alt man kaster på det.
Alynna sa for siden:
Jeg drikker vann isolert og i store mengder :D
smgj sa for siden:
:D Jeg også.
Det er da også naturlig forekommende i store mengder. ;)
Alynna sa for siden:
Stein er også naturlig forekommende i store mengder, men jeg holder meg mest til mindre doser mineraler...
Alynna sa for siden:
Jeg har plukket masse naturlig sopp i år, og spist det, heldigvis var det mest av den naturlige soppen kantarell, og mindre av den naturlige soppen hvit fluesopp, som i mange år naturlig kan opptre i langt større mengder enn kantarellen...
smgj sa for siden:
Vel - om du regner stein som "mat" så deg om det.
For all del - drikk kjemikaliene dine du. Jeg foretrekker mine i form av frukt, bær, kjøtt og grønnsaker.
ftdmia sa for siden:
I utgangspunktet så er lettbrus OK å drikke på lavkarbo. Det er ingen næringsstoffer i det, og ingen energi - det er umulig å legge på seg av lettbrus.
Men ja, det kan for noen trigge søtsug osv, eller reagerer på andre måter. Du kan jo prøve uten lettbrus i noen uker, og så kan du prøve å drikke litt lettbrus i noen uker (en i uken kanskje? man bør jo uansett ikke drikke brus hver dag. tennene!) og så ser du om du føler deg betydelig dårligere eller har et større søtsug. Så kan du ta en vurdering på om du vil drikke det eller ikke.
jurg sa for siden:
:klem:
Alynna sa for siden:
Tror du at plantene/kjøttet du spiser, ikke har tatt opp noe av mineralene fra stein og jord som det vokser i? I så fall spiser du jo stein (naturlig) men kun i mindre mengder, slik som jeg også gjør.
Dersom jeg fortalte deg at vann er et naturlig produkt fra en lang rekke kjemiske prosesser, ville du drukket dette vannet?
Alynna sa for siden:
Dette er et veldig godt forslag, prøv ut begge deler, og se om lettproduktene trigger noe "rush" eller usunne vaner.
marjusen sa for siden:
Til og med rent vann i for mye mengder er farlig. Vannforgiftning er dødelig.
Selv er jeg sikker på at mengden avgjør det meste. Selv tror jeg et glass lightbrus er bedre en sukkerbrus for min kropp. Og skal jeg leve med denne dietten resten av livet er jeg nødt til å finne en gylden middelvei.
Tipper en liter pepsi max om dagen er sunnere enn 20 kilo overvekt. Så om det er det som skal til for å holde dietten og bli slank, kjør på sier jeg
smgj sa for siden:
Jeg klarer ikke å forklare sånn at du skjønner hva jeg mener, tydeligvis. trekker på skuldrene
trønderjente29 sa for siden:
Ahhh, takk for den! :love:
nellie sa for siden:
Så flink DU er da.
Heldigvis går det ann å spise frukt, bær, kjøtt, grønnsaker OG litt kjemikalier i ny og ne, uten at det er noe å bli bæææææææææl stressa for.
Alynna sa for siden:
Veldig godt poeng. Et hvert produkt bør ikke inntas i mer ennen viss mengde. Mengden kommer selvsagt an på hvilket stoff det er snakk om, og grunnlaget baseres på erfaring :)
smgj sa for siden:
Nå sitter jeg med følelsen av å bli disset for å ha forklart min mening for min kropp i en generell tråd her...? :confused:
Har du lest hele meningsutvekslingen? Jeg startet med å si at mengdene har mye å si i innlegg nr 15. Det er ganske tydelig at folk har ulike forutsetninger for å velge lavkarbo - ulike mål og ulike tidsaspekter. Og ulik terskel for hva de vil/må gi opp.
Om jeg virker skinnhelling så får du trøste deg med at summen av lastene er konstant. :p
Alynna sa for siden:
Er enig i at dissing er unødvendig og at man får holde seg til å angripe påstander og meninger, ikke personer. Og det er helt flott at folk har forskjellige oppfatninger så man får en dialog om ting.
Fordelen med såkalte naturlige produkter - er at de mest kjente har (som nevnt) menneskeheten lang tid med å høste erfaringer av, så man vet sånn ca hva som er nyttig, hva som er mindre interessant for helsa, og hva som er direkte farlig å innta.
Jeg hadde aldri i verden spist et naturlig produkt som ingen har smakt på før, og det samme går sånn sett for syntetiske stoffer, det er mye som bør forskes på og ikke slenges rett ut på markedet fordi man kan tjene penger på det.
Forøvrig, off topic, - alle matvarer består av molekyler som har gjennomgått en eller annen kjemisk prosess, uansett om prosessen har foregått i et dyr eller en plante eller et laboratorie. Det blir sånn sett feil å kalle kun det som er fremstilt av mennesker for kjemisk. For å si det på en annen måte: Alle stoffer som ikke er uforandrede grunnstoffer har altså gjennomgått kjemiske prosesser siden tidenes morgen. F.eks foregår det tusenvis av kjemiske prosesser i kroppen din akkurat nå.
Stoffer som er kunstig fremstilt, bør man kalle for kunstige/syntetiske.
Ordet "kjemikalie" er derimot en betegnelse på stoffer som er fremstilt på fabrikk/lab o.l.
smgj sa for siden:
Nikker (Selv om det hender jeg putter blad i munnen selv om jeg er usikker på arten... Sist skjedd med noe jeg trodde kunne være dill... :D Da det ikke smakte dill ble det spyttet. )
Jeg er vel mer redd for at vi skal "oppdage" nye "transfett" enn de fleste, antakelig. Og derfor veldig skeptisk til stoffer med kort historikk som menneskeføde. Henger antakelig sammen både med den kostholdsteorien jeg bekjenner meg til og det faktum at 10 000 år med korn som menneskeføde ikke ble tilstrekkelig for min kropp/genetiske bagasje.
Det har du helt rett i. Jeg har vært upresis. (Ordet "syntetisk" var ute av vokabularet mitt for noen timer siden...:o) Synes det er greit å være såpass presis at man ikke snakker forbi hverandre.
Carisma sa for siden:
Jeg blir alltid fasinert av hvor hissige de som drikker lightbrus blir når noen prøver å påpeke at det kanskje ikke er særlig sunt. selv ble jeg mye mer stabil i humøret da jeg kutta Pepsi max'en. Bare en liten tanke.... :D
Forøvrig har jeg blitt overbevist en gang for alle om hvor dårlig kunstig søtning er etter jeg begynte å amme. Junior får magekraamper av en annen verden om jeg hhar drukket noe med det som kommer ut i melka.
Sanney sa for siden:
Tja, mitt humør er heller unormalt stabil.. sjelden hissig, trist eller glad. bare likegyldig. :p
Greit, aspartam er kanskje ikke det beste å få i seg. Men for meg er sukker og stivelse gift da jeg er diabetiker, og jeg merker det faktisk med en gang. Gullerøtter kan gi kreft, å være ute i sola like så. Vann er jo dødelig i store mengder.
Med andre ord, alt er farlig, alle dør en eller annen gang. spørsmålet er jo bare når og hvordan og hvorfor. Men hvis man skal gå og engste seg for alt en gjør og spiser må jo livet bli dritkjip. Og forøvrig er det jeg som bestemmer hva jeg putter i meg. Om jeg vil drikke cola zero så gjør jeg det, og driter i hva andre måtte mene om det :)
vaskeklut sa for siden:
Jeg har lagt merke til at når jeg drikker pepsi max så renner jeg stadig vekk på do for å tisse :confused: Selv om jeg ikke drikker mer enn et glass eller to. Rare greier!
amsamu sa for siden:
Hei!
Ikke alltid lett å vite med denne light brusen.Man må vel bare gjøre det som man syns passer best for en selv.Det er vel ganske vanskeligt å spise å drikke så sunt og riktig at intet annet får passere:)
Jeg tror det var her inne jeg så et tips og pga av det bestemte jeg meg for hver 5. glass jeg drikker med vann kan jeg drikke et glass ligth brus og det går veldig bra.
Fra å drikke veldig lite drikker jeg nå ca 12 glass vann hver dag.
Nå drikker jeg kun vann(ikke alkohol,kaffe osv) så de glassene med light brus syns jeg at jeg kan drikke:)
Det kan godt være at jeg kutter ut lighten også eller tar en pause.Får se etterhvert:)
Melaisa sa for siden:
Jeg er helt sikker på at lettbrus er noe dritt, men er likevel ikke klar til å kutte den ut helt enda. Men kanskje om en uke..?
Så lenge den har en funksjon for meg, så bryr jeg meg ikke om at den er et dårligere alternativ enn vann, men på sikt håper jeg å bli en hengiven vanndrikker.
Det at Pepsi og Coca Cola blir rike på at jeg ikke klarer å fylle en flaske med godt vann i springen hjemme og ta med meg, det er jaggu også et argument!
barfor sa for siden:
Drikker du kaffe? Mulig at det kan være koffeinen i pepsimax som er vanndrivende, og hvis du ikke får noe i deg av det ellers kan det virke merkbart.
vaskeklut sa for siden:
jeg drikker kaffe. men jeg har lest noen plass at det er forska på dette med koffein og vanndrivende. det er visst bare tull. ikke at jeg finner referansen på dette nå når jeg trenger det, selvfølgelig. uansett, poenget i den artikkelen var at det er vannet og varmen i koffeinholdige drikker som er vanndrivende og ikke koffeinet. dessuten løper jeg ikke på do om jeg drikker cola light eller zero.
tinamejo sa for siden:
Jeg drikker mengder med dette, men skal droppe det når jeg flytter (på søndag). Da blir det mer funlight saft og etterhvert vann.. Skal bare drikke brus i helgene. Det skal gå fint.. kremt
VSB sa for siden:
Jeg tror i hvert fall at min vektstagnasjon skyldes cola zero... Har kuttet sterkt, men nå med helg og bursdager, da blir det litt.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.