Bland sammen, helles i bakepapirkledt form 24 cm
Stekes 175 gr i 30 min. Avkjøles
Ostekrem:
200 g philadelfiaost naturell
100 g smør
1 ts vaniljepulver
Søtning etter behov
Smør og philadelfiaost romtempereres, og piskes sammen med vaniljepulver og eventuelt søtning.
Smør ostekremen over den avkjølte kaken, og pynt med tørkede eller friske blomsterblader.
Kaken ble etter min smak god, veldig lik vanlig gulrotkake. Jeg er ikke glad i sukrinsmaken, og brukte bittelitt flytende natrena. Delte kaken i 10 biter, satt den i fryseren et par timer. Pakket så stykkene hver for seg, så nå ligger det åtte fine biter i fryseren.
Hei, jeg er litt ny på dette med bakeverk :)
Lurer derfor på hvor mye "søtningsmiddel etter behov" betyr... Jeg kan
jo smake meg til det når det gjelder glasuren (nam), men vet ikke helt
når det gjelder selve kaka. Kan du gi meg et ca mål du bruker og hvilket
slag du bruker? Er nemlig helt grønn og "etter behov" kan bety alt fra en
skje til to dl for meg. Hjelp!!! :D
Ah, jeg skal bake kake for å ha med på tur med venninner i morgen.
Denne dukket opp helt "fra det blå" i helt rett tid :D
[color=#000080][/color]
Skal bake den når ungene er i seng!!
[color=#000080][/color]
-takk for tips :)
Det tok omtrent tre minutter fra jeg leste oppskrifta til jeg konkluderte med at jeg hadde alt som skal i. Nå står den i ovnen, og det lukter iallefall himmelsk :D
Jeg laget denne i går, dog med noen avvik fra oppskrifta. Kommenterer nedenfor:
3 egg - fire 3 dl finmalte mandler (eller mandelmel) - 2 dl mandelmel og 1 dl malte hasselnøtter 1 dl rømme - rundt halvannen dl 2 ts kanel - rundt en halv ts mer 1 ts vaniljepulver - brukte vaniljedråper siden jeg ikke hadde pulver 1 1/2 ts bakepulver - ingen avvik 1/2 ts natron - hadde oppi litt mer, rundt en halv ts 1/2 dl olje - hadde sikkert oppi 3/4 dl til! 2 ss fiberhusk - synes det ble mye, så jeg hadde oppi en anelse mer enn én ss Søtningsmiddel etter behov - brukte ren Stevia 2 1/2 dl revne gulrøtter - ingen avvik
Ekstra: hadde oppi rundt 1 dl vann, da røren var veldig "tørr".
Jeg stekte den også i rundt fem minutter til, dog på 160-170 grader i stedet for 180 de siste fem minuttene.
Jeg smakte på kaken nesten med én gang den kom ut av ovnen, men jeg ble litt skuffet siden den for det meste smakte gummi, og luktet fiberhusk. :p
I dag skulle jeg ha meg frokost, og siden jeg ikke var i humør til å lage noe, tenkte jeg at jeg skulle ta meg et stykke til.
Og herremin... det smaker jo nesten AKKURAT som gulrotkake! Jeg mener, når man lager erstatninger så forventer man jo at smaken avviker litt, men for min del så var den helt fantastisk til erstatning å være!
Energi 2989 kCal Protein 71.2 g (155 % ADI) Karbohydrat 29.7 g (23 % ADI) Fett 284 g Natrium 958 mg (64 % ADI)I følge diett.no
Eg brukte kun 1 ts kanel; og så brukte eg 50g hakka valnøtter i tillegg.
La ikkje inn oljen- men den er vel null karbs.. og ikkje søtningstoff.
nå står kaken i ovnen, leste igjennom innleggene nå og "angrer" meg på at jeg ikke laget den i muffinsformer. De så nydelige ut!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.