< Tilbake til oversikten

Hvor alvorlig skal jeg ta disse sukkererstatningene?

Pebbles82 sa for siden:

Jeg venter fredeles spent på ketolysekur startpakke, med det sagt så er jeg på lavkarbo dag 12 og har ikke gått ned i vekt, (eier ikke vekt enda, men i følge buksene mine så har jeg ikke gått ned)

Er veldig kjent med både atkins og lavkarbo generelt så jeg holder meg under 20g karbo.
I begynnelsen hadde jeg en kurv nektariner og plommer som jeg spiste opp i løpet av 4-5 dager (ville ikke kaste det i søppel) pluss at jeg har spist knekkebrød til frokost og lunch av og til (knekkebrød: rugsprø med fiber)
Knekkebrødet har ca 6g karb per skive, men mye kostfiber.

Bortsett fra dette har det bare gått i fett, protein og grønnsaker...

Har drukket farris bris kanskje ett glass for dagen, og fun light kanskje 3 glass i løpet av disse 12 dagene...

Har hørt mye om at diverse sukkererstatninger ikke er bra enten i form av fruktsukker eller andre type som er nesten like gale som vanlig sukker..
hvor alvorlig skal jeg ta dette?
Har jeg drukket nok av det til å kunne konstatere at min manglende vekttap er pgs dette?
Eller er det knekkebrødet og frukten? Har ikke spist frukt på over en uke da, dette her var bare i begynnelsen. men knekkebrødet spiser jeg daglig...

jeg er 90 kg og er 162 høy, så per definisjon burde jeg ha gått ned ihvertfall 3 kg på disse 12 dagene... ikke sant?
HVA GJØR JEG FEIL??????

venter til boka kommer og leser den grundig før jeg offisielt begynner men allikevel.. det her er jo litt rart???

nellie sa for siden:

Hvor henter du dette ifra?

marjusen sa for siden:

3 kg på 12 dager??? hvor har du fått det fra???

anbefalt vektreduksjon er 0,5-1 kg i uka. 12 dager = ca 1kg.
noen ganger går du ned ingenting i uka, neste uke går ratt ned 2kg.

Det er absolutt ingen fasit på hvor mye du går ned hver uke.

Yrla sa for siden:

Det er vanlig å gå ned noen få kg vann i begynnelsen. Det er sikkert det du har lest. Grunnen til at det ikke har skjedd med deg er knekkebrødene og frukten som inneholder mye karber som binder vann.

Pebbles82 sa for siden:

hmmm... jeg får det fra alle de andre her som har mer enn 30 kilo å ta av... nemlig at de går ned mange kilo de første ukene for deretter å bremse litt...selv om det er vann

har kun gått på dette i 12 dager.... skjønner at det bremsr etter et par uker og går videre ned i snegle fart.. det er ok.. men jeg har ikke gått ned noe.. verken vann eller fett:(:( snufs snufs...

er knekkebrødene så farlig da??? :rolleyes: :p det er jo fiber... og grunnen til at du skal ha 20g karb er jo for å dekke dagsbehov av fiber, i form av grønnsaker og..... knekkebrød??.. :p

Pebbles82 sa for siden:

OG hva med sukkererstatningene???? hva er farlig og hva er ikke farlig???

MAR sa for siden:

En kurv med nektariner og plommer i løpet av de første dagene vil nok greit kunne føre til lite action i begynnelsen - inneholder massevis av karber, binder vann osv. Så om du trekker de 4-5 dagene fra de 12 du har holdt på, så er det bare 7-8 av dem hvor det "burde" skje noe som helst. Mange merker ikke noen vektnedgang den første uken, selv om vi hører mest om de som går ned i bøttevis. Ikke stress med dette, det kommer etter hvert! :)

Rugsprø med fiber er ikke noe for oss som skal følge ketolysekuren, disse inneholder massevis av karber. Du kan ikke trekke mengden kostfiber fra mengden karber som er oppgitt på pakken, dette er det allerede tatt høyde for da næringsinnholdet ble trykket på pakken. Det betyr at om du spiser ett knekkebrød til frokost og ett til lunsj så har du allerede fått i deg over halvparten av dagens karbohydrater, uten å regne med eventuelt pålegg.

Hvis du absolutt MÅ spise kjøpingsknekkebrød er det fiberrik du skal gå for - men mye bedre er det å lage knekkebrød selv. Nannahs knekkebrød er superpopulære, og ikke uten grunn! :)

EDIT:
Når det gjelder søtstoffene, vil jeg anbefale å lese denne tråden grundig, der står det meste :)

Lykke til! :)

taraquin sa for siden:

Ingen sukkererstatninger er farlige i små mengder, men ville styrt unna fruktose og andre med karbo. Stevia og sukrin er vell de beste, aspartam, sukralose er andrevalg og bør ikke inntaes i større mengder, dvs 3 l + lettbrus, med lettgodteri blir det adskillig mindre mengder. Problemet med sukkererstatningene er om det trigger et søtsug og gir deg mer lyst på annet søtt og dermed gjør deg mer tilbøyelig til å sprekke.

nellie sa for siden:

En kurv nektariner fordelt på noen dager og noen knekkebrød binder vanligvis ikke såååååååå mye vann altså:p Kanskje du ikke hadde så mye vann å miste.

Søtstoffer virker forskjellig, så det må du nok finne ut selv. Det beste er selvfølgelig et minimalt inntak:) Men tror ikke du trenger bekymre deg for sånt allerede nå. Kutt ut knekkebrødene, spis NOK fett og se hva som skjer i ukene fremover:)

Pebbles82 sa for siden:

tusen takk for info folkens.. da skal jeg ikke stresse med det helt enda.. for se hva denne nye uken bringer med seg... takk for linken om sukkererstatninger...
tålmooooooodddddiiiiiigggggghhhhhhheeeeeetttttttttt..... :D er noe jeg må lære meg

MAR sa for siden:

Haha, tålmodighet er noe dritt, ja! .. og forhåpentligvis en tillært sak, for da er det enda håp for meg ;)

Alynna sa for siden:

Frukten + knekkebrødene sparker deg ut av ketose som er den fettforbrenningstilstanden du vil oppnå. Det er enten/eller.

Det er kjempeforskjell på alt søtstoff som ikke er sukrose (normalt sukker) - anbefaler deg å sette deg mer inn i dette!

Det finnes ting som er akkurat ille som sukker når det gjelder å holde deg ute av ketose..... og hele veien ned til at det ikke påvirker deg i det hele tatt (dette er det delte meninger om - men mange søtstoffer vil i alle fall ikke sparke deg ut av ketosen)

Første skrittet er å skjønne forskjellen på sukkerarter og andre ting (som sukkeralkoholer)

Du vil ikke spise sukkerarter for noen pris, være det seg fruktose (fruktsukker) eller glukose (druesukker)

Ender det på -ose er det ofte dårlig nytt (unntak er sukralose som du kan sammenlikne med den syntetiske gruppen nederunder), -ol er bedre (sukkeralkoholer), men det varierer veldig, så har du kunstige stoffer som aspartam, acesulfam, aspartam, cyclamat, disse er omtrent kalorifrie og trigger bare evt. et søtningsbehov. Noen sier det påvirker blodsukkeret, men det er ikke noe som er bevist, og jeg gikk ned masse i vekt i ketose, selv om jeg brukte slikt. Bedre å bruke kunstig søtning enn å spise en halv plomme, engang.

mysil sa for siden:

[quote=Pebbles82;1175219]hmmm... jeg får det fra alle de andre her som har mer enn 30 kilo å ta av... nemlig at de går ned mange kilo de første ukene for deretter å bremse litt...selv om det er vann

Jeg er av de som hadde over 30 kg å ta av, og kan "trøste" deg med at her raste ikke kiloene av i begynnelsen. Gikk ned ca 2 kg på uke 2, sto stille og gikk litt opp og ned i 2 mnd føre det løsna litt igjen. Nå har det stått stille, gått litt opp og ned i 2 mnd igjen. Men jeg stresser ikke da vekttap ikke er hovedgrunnen til at jeg gikk over til lavkarbo :)

Ser du har fått mange råd ift maten, så vil bare ønske deg lykke til :)

runnmensunn sa for siden:

Jeg gikk heller ingenting ned i begynnelsen. Tok nesten to måneder før ting begynte å skje. Men før jeg begynte med lavkarbo hadde jeg gått på lavkalori i 3 måneder, så det kan jo hatt litt og si. Har endelig innsett at ting tar tid, men heller mett og fornøyd enn sulten og frustrert for å nå målet.

Er like høy og veide det samme som deg når jeg startet i januar :D :D

Ønsker deg masse lykke til.

Pebbles82 sa for siden:

åh det var godt å høre Runnmensunn og Mysil.. men åssen holder dere motivasjonen oppe? og trener dere?... jeg vurdere å svømme ved siden av (når det åpner igjen etter sommeren) jeg har hørt at mosjon hjelper... 2-3 måneder før det skjer noe??? jøsse navn.... :(

tusen takk Alynna for info om søtstoff.. blir så forvirra av det.. drakk den blå iste-en fra Nestle og plutselig fant jeg ut at det var søtet med aspartam og jeg visste ikke hva jeg skulle tro... er livredd disse såkaldte sukkerfri produktene og funlight og pepsi max.. men skal ta og sette meg skikkelig inn i det.. det er så vanskelig når man ikke vet hva kroppen reagerer på...

men skal ikke røre knekkebrød heretter og hvis jeg må ty til det så kjøper jeg fiberrike...

skulle ønske de hadde forsket mer på disse kunstige stoffene også... alt dette kunstige greiene kan ikke være bra for kroppen i lengden...

nellie sa for siden:

Hvilket annet alternativ har du, enn å holde motet oppe, dersom du vil ned disse kiloene?

Pebbles82 sa for siden:

Det er sant det Nellie... og tap av vekt er jo ikke det eneste positive.... det er jo masse annet... selv om jeg ikke har gått ned i vekt i løpet av disse dagene så har jeg fått mye bedre hverdag.

er ikke lenger oppblåst, og har masse energi, og føler sjelden sult og er mer opplagt generelt.. det er jo verdt mye det... skal begynnte å trene eller bør jeg heller si mosjonere ved siden av for å se om det hjelper... leste også noe nyttig i boken om ketolysekuren, nemlig at hvis du har vært en jojo slanker i mange år så påvirker det også hvor rask man går ned i vekt :eek:

mysil sa for siden:

Bedre helse og et helt nytt liv er mer enn nok motivasjon for min del. Jeg blir skikkelig dårlig når jeg eter vanlig mat, så lavkarbo blir min følgesvenn resten av livet :)
Jeg trener ikke, men går veldig mye til/fra barnehage, butikker, buss, tog osv siden jeg ikke har bil. Men vurderer om jeg skal begynne å trene litt styrke for å få fiksa på div vondter i kroppen.

Hvis du vil ha knekkebrød med så og si ingen karber så er osteknekkis veldig godt :)

Pebbles82 sa for siden:

ja ikke sant... egentlig så stemmer det for meg også.. selv om jeg ikke har gått ned i vekt enda så har jeg ikke mista motet av den grunn.. det er så mye positivt med denne livstilen at jeg kommer til å holde meg til det for resten av livet jeg også... hvem sier du kan ikke kose deg på lavkarbo? eller spise deg mett og god på det? :p thank God for lavkarbo ;)

&lt;insert_scary_name_here&gt; sa for siden:

Har du målt deg med målebånd? Det kan skje ting i kroppen, selv om det ikke vises på vekten.
Du snakker om 12 dager på ketolyse - med knekkebrød og frukt har du i grunn ikke vært på ketolyse mer enn omtrent bare en uke. Og på den tiden har du gått ned 2,5 kg. Det er INGENTING å klage over :) Og du skrev om at det de 15 gr. med karbohydrater er for bl.a. fiber - det stemmer ikke. De skal du bruke på primært grønnsaker, for å få i deg vitaminer og mineraler. Du skal definitivt ikke bruke over halvparten av kvoten på knekkebrød. Om noe - lag dem selv.

runnmensunn sa for siden:

Ja denne motivasjonen..... må ærlig innrømme at det går opp og ned. Er ingen superkvinne som alltid har full fokus. Enkelte dager er skikkelig tøffe, særlig helgene med mye samvær med venner og familie. Men etter at kiloene har begynt å slippe, klærne sitter litt løsere og formen er blitt bedre kjenner jeg at det er en kjempemotivasjon til å fortsette. Begynte å trene i mai, det tror jeg hjalp en del for å få fart på kiloene. Og de ukene jeg er flink og drikke masse vann (det skjer ikke for ofte) og ikke noe cola light går jeg alltid mer ned.
Dessuten syns jeg dette forumet hjelper veldig på motivasjonen. Kjekt med flere i samme båt :D

klemmmm

Pebbles82 sa for siden:

nå er det dag 15 på lavkarbo og klærne har ikke blitt noe løsere... om jeg ikke regner med knekkebrød og frukt dagene så er det vel 10 dager... har ikke gått ned i vekt, den tickeren er ikke oppdatert. er 90 kg fremdeles og har ikke målt men når klærne ikke er løsere så er det ganske tydelig...
men jeg er fornøyd uansett...

&lt;insert_scary_name_here&gt; sa for siden:

Mål du! Du har intet å tape på det! :) Og mål fleste mulig steder. Husk også å notere deg akkurat hvor du måler - jeg har ikke peiling på hvor på låret jeg egentlig målte første gangen ;)

MAR sa for siden:

Du skal se det løsner om du gir kroppen tid til å forholde seg til det nye kostholdet og ikke stresser :)

Vær bare sikker på at du får i deg NOK fett og nok matvann, slik at kroppen din ikke tror den må spare på reservene ;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.