< Tilbake til oversikten

Lavkarbo og maraton

Roadie sa for siden:

Om vel en måned skal jeg løpe maraton. Jeg har i flere måneder spist lavkarbo, som regel mellom 15-30 karber om dagen. De siste ukene har jeg holdt meg på Atkins induksjon. Induksjons-kostholdet er det jeg definitivt trives best med, og kunne i grunnen tenkt å holde meg her resten av livet. Jeg har mindre sultfølelse, er mer våken, mer glad og mindre gretten.

Noen er svært bekymret for at jeg skal løpe maraton på dette kostholdet, og er redd jeg skal få hjerteinfarkt eller dø på andre måter.

Er det flere som har synspunkter på hvor sunt/usunt/lurt det er å løpe maraton med et kosthold på under 20karber om dagen?

Jeg klarer fint å løpe i to timer uten påfyll av energi i dag. Har til og med mer energi til overs.

Blir veldig glad for innspill!!:D

tommygutt sa for siden:

Det skal gå fint ja. Jeg har (som et eksperiment) konkurrert i ketose en gang, gikk utmerket. Syklet i cirka 3 timer, snittpuls på 86 %, kun vann underveis. Så lenge du holder deg unna raske karbohydrater underveis i løpet og kroppen din er vant til å forbrenne fett selv på ganske høy intensitet, skal det gå veldig bra.

Lykke til :)

Roadie sa for siden:

Takk for svar! Jeg lurte litt på det der med raske karbohydrater underveis også, siden alle sier man skal ha det. Greit å vite at det er lurt å holde seg unna, selv når man møter veggen.

Hvorfor er det ikke bra underveis, egentlig? Jeg er jo forberedt på å komme til et punkt hvor jeg føler at kroppen er helt tom for energi, og da kan det sikkert friste med noe rask energi..?:)

tommygutt sa for siden:

La oss si at du etter 20 min tar et glass med sportsdrikk, så vil kroppen prioritere de raske karbohydratene foran fett og da bryter du fettforbrenningen tvert og du vil trenge påfyll av raske karbohydrater 2-3 ganger pr time helt til du kommer i mål for ikke å gå næringstom. Skal du innta raske karbo, så vent til slutten av løpet, kan føles som en boost.

smgj sa for siden:

Så lenge du har fett på kroppen og kroppen er vant med å brenne fett (og det er den om du kjører atkins fast) så har du med deg den "nisten" du trenger. (Kan være noen unntak ved ekstrem intensitet over lenger tid, men du har vel ikke tenkt å holde på i mer enn maks 5-6 timer...?)

Lykke til!

Zincite sa for siden:

Minnet meg om en spennende forelesning her :) En svenske som har testet ut litt forskjellig.
Og så vet jeg ikke om du har sett denne tråden om høyfettkosthold og utholdenhet?

Lykke til :)

danielve sa for siden:

Heisan, jeg skal gjøre det samme. Noen uker til Oslo maratonen. Jeg har løpt 2 ganger før, men jeg har ikke høye krav. Holder meg på lavkarbo på mellom 20 og 30 kh, men kjørte mange uker med ketose også. Blir nok vanskelig med mat og drikke underveis. Jeg lurer faktisk på om jeg tar med kremfløte eller lignende med meg. Skal jo løpe med drikkebelte. Noen Atkins- bar er det sikkert også plass til. Jeg har trent veldig hardt både i ketose og ellers og har stort sett prestert veldig bra.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.