< Tilbake til oversikten

Hard pulstrening og stivhet i muskler og følelsen av å svimle

Supermormor sa for siden:

Har gått på lavkarbo i litt over en måned. Har siden desember trent 3 til 5 dager i uka. Ofte pulstrening og tidligere har jeg ikke hatt noe problem med å gjennomføre treningstimene med stil:rolleyes:

Har startet opp igjen trening etter ferien og etter en liten måned på lavkarbo. Har ingen problemer i første halvdel av timen, men så begynner musklaturen i bein og korsrygg å surne. Får skikkelig med melkesyre i musklaturen:( og når jeg gi f... og pusjer kroppen videre opp i puls så reagerer kroppen med at jeg blir stokk stiv og ør/svimmel. Hele kroppen protesterer og jeg må stoppe opp for å få pulsen ned.............Liker ikke det i det hele tatt:eek:

Skjønner ikke helt hva som skjer jeg...............
Er det noen som har opplevd dette i forbindelse med lavkarbokuren??
Gode råd mottas med takk:confused:

Megvel sa for siden:

Jeg kjenner ikke hva du tar at tilskudd og slikt. Pass på at du har nok magnesium og kalsium. Forresten er kokosnøttfett fantastisk for trening. Ta en spiseskje av dette med vann et kvarter før trening. Masse energi! Tommygutt har hatt masse suksess med egenkomponert energidrikk. Han bruker den på sykkelritt og slikt.

nellie sa for siden:

Du må nok bare ta det med ro i en periode og ikke pushe deg like hardt som før:) Kan hende overgangsperioden tar litt lengre tid.

Camomilla sa for siden:

Det måtte jeg :) Kroppen var blytung i flere uker - svimmel og elendig. Men så - så plutselig kunne jeg yte mer enn før :) Nå er det generelle formen bedre enn på lenge - selv om jeg ikke trener mer :)

Bæret sa for siden:

Det er mulig kroppen din trenger litt mer tid på å omstille seg rett og slett.
Viktig å spise nok iallefall.

Jeg har gått på ketolyse i snart to og et halvt år nå, og har myye mer å gi på trening nå enn før jeg startet med lavkarbo.

Kan trene en times hard gruppetrening og ta en halvtimes hard økt på elipsemaskin uten å bli sliten... Svett ja, så det renner men har fremdeles masse energi til overs. :D

Tone-Rose sa for siden:

wow... så mye energi vil jeg også ha.... er 5 år siden jeg klarte å trene beinhardt og fortsatt ha nok energi og overskudd til å kunne trene ENDA MER etter endt trening..... håper jeg kommer dit en dag jeg også....

Jeg har også kjent meg litt tung og stiv etter at jeg begynte med lavkarbo... var et skikkelig nederlag da gubben klarte å trene mer og lengere og hardere enn meg, for jeg har alltid vært den sprekeste av oss :p Skal prøve dette med kokosfett jeg også... hva gjør dere for å kamuflere smaken?? Jeg bruker bare koksfett i hjemmelagde bounty-sjokolade og det er nyyyydelig, men tror jeg vil brekke meg om jeg drikker det "bart"

Camomilla sa for siden:

Vet at mange bruker cocosa i te - jeg synes ikke det var så godt, men jeg er litt sær på te :D

Lillemy71 sa for siden:

Sånn har jeg det også, kjører for tiden minst to dobbeltimer i uka (1 time spinning og 1 time bodypump) uten problemer, kunne nok klart en joggetur etterpå også.

Det tar en stund å komme der for kroppen må venne seg til ketosen og "bruke" fettet på riktig måte (uten masse sprekker). Husker også at jeg var veldig tung i kroppen de første mnd, nå var jeg ikke så veldig trent heller da. Etter en stund med tung kropp og moderat trening begynte det å løsne, jeg er fremdeles ingen gaselle som løper i skog og mark og har noe av tungheten i kroppen ennå så pulstrening driver jeg ikke så mye med. Går raskt opp på makspuls men kan ligge der i det uendelige. Jeg kan trene tyngre, lengre og restituerer mye bedre enn før og ikke minst har jeg en superrask fremgang i forhold til før, det har også min PT kommentert.

Mange må endre litt på treningsregimet sitt når de går på ketogen kost nettopp pga av denne tungheten i kroppen og mange opplever at høy-puls trening ikke fungerer så godt lengre, men at de til gjengjeld kan løfte tyngre og har større utholdenhet. Bare søk her i forumet så finner du masse tråder om dette. Selv har jeg kuttet ut alt som har med pulstrening (etter råd fra bla PT) å gjøre, ettersom jeg ikke trener til noe spesielt (skiløp, maraton osv). Dvs jeg driver forsåvidt med kondistrening (spinnig og jogging) men jeg følger ikke en pulsklokke når jeg gjør det. Jeg lytter utelukkende på kroppen og har jeg mer å gi så gir jeg det, trenger jeg pause så tar jeg det. Tror det er vel så viktig som å trene utelukkende på unøyaktige dubbeditter.

Bulldog sa for siden:

Hold intensiteten på et nivå du klarer å holde uten å bli stiv, og så øker du med noen få prosent for hver økt. Da går det seg til ganske fort :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.