Jenta mi begynte nå i 4. klasse og skal ha mat og helse. Jeg trenger vel ikke tenke så langt før jeg vet hvilken kostholdsfilosofi som formidles der...
Vi pratet så vidt om det ved middagsbordet i kveld, og sa at hun får forholde seg til det hun lærer der, på skolen, og det hun lærer hjemme her.
Hvordan har deres barn i ulike aldre forholdt seg og reagert på denne problemstillingen? Og hvordan har dere taklet det?
Jeg har hørt mye rart om hva som foregår i skolen for tida, så dette burde vel ikke overraske meg, men jeg fikk litt hakeslepp likevel. Jeg trodde noe av meningen var at man skulle lære å lage mat, jeg!
I mat og helse følger skolen de nasjonale retningslinjene for kosthold. Er ikke det å forvente? Jeg hadde falt ned fra stolen hvis jeg hadde oppdaget at de fikk opplæring i kosthold basert på lavkarbo på skolen.
Og de nasjonale rådene går mer og mer på at alle bør kutte ned på sukker og raske karbohydrater. Det er jo bra!
Mer grove kornprodukter, grønnsaker, frukt og mindre sukker- dette er anfalinger elevene vil få i skolen.
Og ang. Torosuppen- jeg hadde reagert hvis barna mine kun lagde halvfabrikata på skolen, MEN dette er faktisk noe de skal lære det og.
Dattera mi på 12 år har også gått over til lavkarbo kosthold. Ho er ganske overvektig så hun ville prøve dette selv. Men merker det blir vanskelig for ho med mange ting på skolen. Ho vil gjerne ha med omelett på skolen, men syns det er flaut når de andre elevene i klassen sier det lukter så vondt av matpakka hennes :( De har jo også kiosk på skolen en dag i uka men de selger bare yoghurt, sjokolademelk, ris lunsj og slike ting. Har noen noe forslag på hva jeg kan si de burde selge i tilegg til bare det søte? De har også mye bakverk i matlagings timene.
Ja, det erjo dette jeg forventer også,så jeg tenkte mer på hvordan man håndterer denne ulikheten uten å forvirre de "små" altfor mye. Hun går ikke selv riktig på lavkarbo, men jeg prøver å tenke litt alla Fedons "Barn i balanse". At de får litt annen mat enn det vi lager hjemme er liksom greit, så det er teorien bak jeg tenker på. (Og de hjemmeoppgavene har jeg ikke tenkt på, har jo luket ut alle høykarbo feller fra huset...)
Og hva er da vitsen med faget spør jeg nesten? Jeg hadde mye kost- ernæring på videregående. Bl.a. "lærte" vi å lage barnemat, Nestle grøter og barnematglass... :veitikke:
[quote=jannesnuppa;1197175]De har jo også kiosk på skolen en dag i uka men de selger bare yoghurt, sjokolademelk, ris lunsj og slike ting. Har noen noe forslag på hva jeg kan si de burde selge i tilegg til bare det søte? [quote]
Grove baguetter må da i hvert fall være et fremskritt, selv om det ikke er lavkarbo. Ulike former for egg, hvis de har tid/tilgang. Ferdige salater, slike du finner i butikken. I matpakka kan du jo ha kjøtt, små bokser med makrell i tomat, lavkarbo knekkebrød. Grønnsaker.
Hvis de hadde fokusert på å lage mat fra bunnen av, så tror jeg ikke de hadde hatt problemer med å følge instruksjonene på posen for å røre ut og koke opp den toro-suppa etterpå.
Poden begynner på skolen til neste år og det aner meg at mat og ernæringsfaget vil være der jeg introduserer ideen om at innimellom juger man og skriver og svarer sånn som man vet skolen vil like.
At skolen skal fremme kritisk tenkning og egne meninger er en sannhet med sterke modifikasjoner. Innimellom skal man svare etter fasit og man kan ikke regne med å vinne frem med andre argumenter enn de som læreren har i målplanen
Lær ungene å juge først som sist!
Og jeg var skikkelig skolelys og lærerfavoritt i alle trinn...
Nei, jeg ble skuffa jeg hvertfall da han kom hjem og sa de hadde laget blomkålsuppe fra pose ... Det var mye halvfabrikata, samt vafler, lapper og ganske usunne greier egentlig.
Her har det vært første runde med vanlig brødmatlunsj for at de skulle bli kjent med kjøkkenet. Sist var det smoothie. Jeg har ikke husket å spørre om detaljene i den smoothien, men tipper det er det sedvanlige med bær, bananer, yoghurt og en god dæsj med juice... Skal spørre ved anledning. Ingen forventninger. Måtte nesten blitt kostholdsveileder eller husstellærer selv da og snikinnført noen andeler proteiner og fett sånn aller forsiktigst sånn at man såvidt beholder jobben sin... :rolleyes::p:rolleyes:
Har tatt opp VGS etter en del år pause og i den teoretiske biten i gym må jeg trykke på "mettet fett øker kolesterol" for å få riktig.. :mad:
Dessverre er det ikke en skrive oppgave kun sånn huk av for riktig svar. Hadde jeg kunne skrevet hadde jeg skrevet et par sider ;)
Nå er det jo ikke feil at et høyt inntak av mettet fett øker kolesterolet. Det som er feil, er overbevisningen om at et høyere totalkolesterol nødvendigvis må være farlig...
Så står det videre at dette fører til hjertesykdom..
Jeg har egentlig litt liten tro på at mettet fett øker kolesterolet så mye forid da burde mitt ha vert mye mye høyere bassert på alt det mettete fettet jeg spiser. Men kropper er jo forskjellige ;)
Poden min har også mat og helse. Jeg synes det er greitt slik det er lagt opp. Han lærer å vaske klær, stryke klær, skrubbe kaseroller, endel om helsa, lage hvitsaus, brunsaus, etc etc. Jeg synes ikke det er så ille jeg.
De lagde fruktsalat og grønnsakssuppe første gangen. Jeg synes det viktigste er at de lærer seg matlaging; lavkarbo eller ei.
Kjenner veldig for å ha et ord med i debatten her. Jeg er lærer og skal undervise 7. trinn i mat og helse i år. Det er som andre har nevnt en fagplan som bestemmer hva barna skal lære, i dette faget som alle andre. (Se kompetansemål på www.udir.no/Lareplaner/Grep/Modul/?gmid=0&gmi=6350&v=5 )
Her står det at sunn mat skal ha mye fokus. Som lærer føler jeg meg i konflikt. Bøker egnet for faget forteller at karbohydrater er kroppens byggesteiner. Så lenge nasjonale retningslinjer for kosthold er som de er, så har jeg vel strengt tatt ikke lov til å undervise på annen måte. Jeg ser for meg foreldre som ringer skolen og spør hva som skjer når ungene kommer hjem og forteller de har lært å spise fett og droppe brød og poteter...
Likevel tenker jeg at jeg som lærer har en viktig oppgave å informere ungdommen. Jeg husker jo selv mye av det jeg lærte på skolen, og hadde nok mistet tillitt til læreren min om han drev med feillære.
Jeg tror nok jeg går for en del av det som står i bøkene, men holder fokus på at man skal droppe junkfood og sukker og heller spise mat laget fra bunnen med mye grønnsaker, kjøtt og fisk. En ting er i hvertfall sikkert, KUN halvfabrikata er ikke hva læreplanen støtter. Da har man som foreldre lov til å stille spørsmål til undervisningen. Spør skolen om årsplan med målformuleringer. (Det er elever/foreldre som er kunden, og har rett på riktig undervisning). Kapasitet på kjøkkenet, store klasser, økonomi og tidsbruk kan være årsaker for at matlagingstimene får et noe annerledes innhold enn man som forelder forventer (Vær glad elevene lærer å lage mat, det er visstnok ikke alle skoler som har råd til det). Dette kan være en grunn for at det blir gitt hjemmerbeid som gjærbakst, eller at skolen ser på et som elevers mulighet til å delta aktivt i matlaging i hjemmet. Og gjærbakst blir vel ennå sett på som noe som skjer i alle hjem. Hvem lager ikke boller liksom? Vel, vi skal ikke ta den diskusjonen nå, men jeg synes hvertfall ikke det er feil at de unge håpefulle lærer å lage boller. Skolen får ta sin del av opplæringsjobben, og så får foreldre fylle på med resten.
Jeg har full forståelse for at det finnes en læreplan og at myndighetenes anbefalinger for kosthold skal følges i undervisningen. Mine barn spiser ikke lavkarbo, men vi fokuserer mer på å lage mat fra bunnen av. De får mer fett enn hva normalt er pga. mitt kosthold, men jeg tror ikke at barn i vekst som er aktive og normalvektige har vondt av litt fett. Derfor forventer jeg at skolen også lager mat fra bunnen av og ikke bare kjøper posemat som ikke er anbefalt i noe kosthold.
HVA? Står det faktisk det i fagbøkene???:eek:
Jeg har sett at bøkene pleier å si at proteiner er kroppens byggestener, og ikke så rent sjeldent står det at karbohydrater er den viktigste kilden til energi i kostholdet, men karbohydrater som byggestener? Det er jo direkte feil!
Ellers skjønner jeg godt konflikten din. Det må være ganske frustrerende å skulle undervise noe du selv mener er ugunstig/feil. Men blir nok en stund før læreplanene endres drastisk i lavkarbos favør...
Jeg har vært hoven nok til å fortelle poden min i 4.klasse at "alle andre" foreløpig tar feil :rolleyes: At man har ny viten nå, som er tilgjengelig for de som leter etter den, men at det tar en stund før alle kan og vil følge etter.
Jeg sier til han at han får gi læreren de svarene hun tror er riktige (han er en liten smarting, så han har ingen problemer med å skille mellom hva han lærer på skolen og hva han lærer hjemme), så gjør vi som vi vil her hjemme. Det ligger ikke på en 4.klassing å være matprofet.
Jenta mi i første er det verre med. Hun er opprørt! Hun vil gjerne fortelle hele verden at de bør spise mer fett og mindre karbohydrater... :o Og den tutta lar seg ikke kneble så lett, det blir et annet ballgame når hun begynner i 4.klasse :D
Jeg sitter her og flirer av førsteklassingen din! :lol:
Tror nok ungene skiller mellom hva de lærer hjemme og på skolen og så får de etterhvert gjøre seg opp en mening om hva som fungerer for de.
At det virkelig står at karbohydrater er kroppens byggesteiner ble jeg også sjokkert over å lese. :eek: Ellers forstår jeg jo at man må følge læreplaner. Sånn sett ville jeg nok hatt litt problemer med å skulle undervist i noe jeg ikke kan stå inne for selv. Men bra at en lavkarbolærer har en slik stilling. Det er tross alt veldig mye bedre enn å ha en lærer som har klokketro på karber som kroppens byggesteiner....
Smoothie sist uke var visst godt. Den besto av bringebær, banan, fruktyoghurt og vaniljeis. Ja jeg ER enig i at det er viktig at de lærer å lage mat. Neste uke skal de lage sjokoladekake - for å bli kjent på kjøkkenet der. Det er helt greit altså. Han har allerede lært seg å lage brownies hjemme. Men han lager også eggerøre som er god så det balanserer seg nok. Han vet at vi ikke er redde for fett og at jeg synes det er viktig at han får i seg proteiner til alle måltider. Jeg tenker jeg vil være bevisst på å jevnlig spørre hvordan han føler seg etter å spist forskjellig mat.
Poden hadde i oppgave til i dag i mat og helse å skrive hva han spiser en vanlig dag.
Frokost: ei grov brødskive med skinke og vann
Lunsj: tre grove brødskiver med skinke og vann..
Middag: Stekt kylling, naturris og salat. Ooog vann..
Kvelds: Rester fra middagen og vann..
Dette var EN dag. Han spiser ikke slik alle dager. Men jaggu meg fikk han pepper i dag fordi han ikke spiste "Fem om dagen"!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.